NYE DAB-ADAPTERE FØR SLUKKINGEN

TT Micro hadde fullt fokus på dab-adaptere under årets IFA-messe, med første slukkedato for FM bare måneder unna.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte daglig leder Tom Vedvik på IFA, for å høre siste nytt innen dab-adaptere for bil.

– Vår C5 har vært på markedet i et halvt år og selger bra, den gjør det enkelt for brukeren og har blåtann så du kan strømme musikk, og handsfree. Nå er C6 akkurat kommet ut, som er en forenklet versjon av C5. Den har dab-mottaker og kanalliste, men litt mindre skjerm og ikke blåtann, sier Vedvik.

Europeisk antenne

Det er stort sett antennen som er årsaken til at folk har trøbbel med mottaket, ikke dekningen. Den har blitt veldig bra, det er feilmontering som er problemet

En av utfordringene med dab-adapter i bil, er riktig montering og kvalitet på antenne.

– Vi har lett og lett etter noen som kunne levere bra kvalitet, og har funnet en europeisk-utviklet antenne som er veldig bra, og som vi bruker på alle våre produkter. Vi har brukt mye tid, og kjørt opp og ned i distriktene for å teste mottaket, sier Vedvik.

I tillegg til antennen, er det en annen funksjon Vedvik trekker fram som viktig.

– Produktene bør ha såkalt «service following», så slipper du å skanne etter kanalene hver gang du kjører over i et nytt distrikt, sier han.

Vedvik hadde også med seg noen nyheter til IFA.

– Adapteren C7 er ny og kommer i november. Dette er en enkel adapter som plugges rett i sigarett-tenneren, har fire preset-kanaler. C7 koster i underkant av tusenlappen med en god filmantenne, C5 i underkant av 2.000 kroner.

TT Mi ro har også to integrerte løsninger, C10 og C11.

– Den ene kan strømme musikk og handsfree via blåtann, og koster 1.890 kroner. Den andre har kun dab, og koster rundt 1.190 kroner. I tillegg lanserer vi en med app for smartmobilen. Da styrer du adapteren via mobilen og denne vil ligge i underkant av 2.000 kroner, når den kommer mot slutten av året, sier Vedvik.

Han understreker at det ofte er brukerfeil som gjør at folk opplever å ikke få inn dab.

– Det er stort sett antennen som er årsaken til at folk har trøbbel med mottaket, ikke dekningen. Den har blitt veldig bra, det er feilmontering som er problemet, sier Vedvik.

Håper på forhandlerne

– Hvordan ser dere adapter-markedet framover mot slukking?

– Vi håper at forhandlerne ser at de må ta dette inn i butikk, når stengningen bare er noen måneder unna. Vi reiser nå på et roadshow som starter på Sortland 20. september, og vi skal i løpet av to måneder holde konferanser på 30 hoteller i hele Norge. Da kjører vi rundt i bobil, og leier konferanserom på hoteller, sier TT Micro-sjefen.

– Dere har jobbet med å kalle tilbake deres Pinell Go-radioer i ett års tid, pga brannfare. Hvordan er status der?

– Vi har kommet oss gjennom det, og har fått tilbake rundt 42.000 radioer. Hver gang det skjer en brann eller oppvarming, blir det en del skriving og en del flere som sender inn produktet. Dessverre tenker mange at det skjer ikke meg, men det gjør jo det. Vi anbefaler alle som har en sånn radio å sende det inn og få nytt batteri, og vi har igjen noen tusen som ikke har byttet, sier Vedvik.

– Hvordan har TT Micro klart seg gjennom denne prosessen?

– 2015 var et tøft år. Produsenten vår har slått seg konkurs, så rettslig sett må vi gå etter batteriprodusenten, og det er litt tyngre. Men vi jobber med saken. Det har kostet noen millioner, men vi har heldigvis flere bein å stå på, sier han.

Powered by Labrador CMS