HÅPER KUNDENE HENGER MED

– Harman har fullt fokus på multiromsystemet Omni, bærbare høyttalere og hodetelefoner. Det gjør at vi i dag faktisk tjener penger.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Frank Bruun, senior salgssjef og eneste ansatte i Harman i Norge.

– Fra å være en produsent med hovedfokus på store hifi-anlegg, har vi blitt mye mer offensive og fulgt sluttkundene som er mer på farten og vil ha med seg lyden der de er. Globalt er Harman av de få aktørene som faktisk tjener penger, og det er nok fordi vi har snudd oss rundt og fulgt trendene i markedet. Det er viktig er at kundene våre ser de samme tendensene, og dette har vært noe tyngre enn vi hadde håpet. Enkelte klorer seg fast i det som skjedde for ti år siden, mens vi er mer opptatt av det som vil skje fremover, sier Bruun til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier multiromsystemet Omni er den største satsingen til Harman på mange år.

Globalt er Harman av de få aktørene som faktisk tjener penger, og det er nok fordi vi har snudd oss rundt og fulgt trendene i markedet

– Dette er fremtiden, og det er ekstremt viktig for oss at vi lykkes her, sier Bruun.

Omni-systemet består foreløpig av de to høyttalerne 10 og 20, til 1.700 og 2.500 kroner. I tillegg kommer Adapt til 1.100 kroner, som gjør det mulig å kople til eksisterende anlegg som et fullverdig medlem.

– Man trenger ingenting annet enn høyttalerne og eventuelt en Adapt for å sette opp et multiromsystem. Man kan bruke høyttalerne enkeltvis eller som et stereosett, og kapasiteten er 16 soner. Den praktiske begrensningen vil ligge i det trådløse nettverket man har, sier Bruun.

Både wifi og blåtann

Han legger vekt på at mens man hos konkurrentene må ha med seg smarttelefonen eller nettbrettet rundt for å spille musikk, kan man med Omni trykke på en knapp på høyttaleren eller Adapt for å starte musikken.

– Du kan også dele systemet med venner man har på besøk uten at de må logge seg på det trådløse nettverket, hvis de via blåtann kopler seg til det nærmeste Omni-produktet. Derfra distribueres lyden i resten av systemet, sier Bruun.

Musikken ligger lokalt på enhetene som benyttes, der Omni-applikasjonen er nedlastet. I løpet av november vil både Wimp og Spotify være tilgjengelig i systemet.

– Hvor mange enheter med Omni-applikasjonen kan koples til?

– Det er ingen begrensninger i dette. Hvis det er flere i samme rom, vil den som først er tilkoplet være sjef.

– Kan systemet brukes som hjemmekinoanlegg?

– Det kommer.

– Hvordan vil dette fungere?

– Det kan jeg foreløpig ikke avsløre, smiler Bruun.

Omni med bilde

– Dette er starten på noe nytt fra Harman?

– Det er det. Det vi vil se fremover er en kjempeutvikling både når det gjelder produkter og muligheter. Vi vet allerede at vi til neste år vil begynne å strømme bilde. Lyden i Omni er høyoppløst, det samme skal vi også gjøre med video.

– Snakker vi om en Adapt som takler video?

– En lydplanke vil kunne gjøre denne jobben veldig godt, sier Bruun.

På messeområdet i Berlin er Harman sentralt plassert rundt TV-tårnet. I fjor var de ulike varemerkene plassert på hvert sitt sted, i år er produktene delt inn i kategorier.

– Dette har vi gjort fordi markedet endrer seg. Mye av det vi har holdt på med tidligere er døende enheter. Når vi ser på de tradisjonelle høyttalerne, er det ti prosent av befolkningen som ønsker seg slike - mens bare én prosent får lov til å ha slike hjemme. Det store markedet er enkle enheter som gir lyd og underholdning i hjemmet og hvor enn man måtte befinne seg. Det er den enkle underholdningen vi vinner på, sier Bruun.

Charge2 på 15 watt

– Dere viser ikke receivere og høyttalere på IFA?

– Jo, men dette er gammel teknologi. Det er ikke morsomt, det er mye mer spennende å snakke om det vi nå lanserer og det som kommer i tiden fremover.

Når det gjelder bærbare høyttalere, lanserer Harman Kardon blåtannhøyttaleren Esquire Mini.

– Dette er lillebroren til Esquire, som fikk kjempekritikker. Mini er på størrelse med en mobiltelefon, den er eksklusiv i utførelsen og et typisk jeg vil ha-produkt. Den vil koste 1.300 kroner, mens storebroren koster 1.700 kroner.

JBL Clip kommer i tredje generasjon. Blåtannhøyttaleren er utstyrt med et klips som kan festes til for eksempel sekken, og prisen er 450 kroner. JBL Flip 2 er blitt gummiert, har fått ny betjening, og koster 800 kroner.

– Charge2 er kanskje det mest spennende nye produktet fra JBL. Det har fått et nytt design, med bassrefleksporter der man virkelig kan kjenne at lyden blåses ut på begge sider. Den har fått blåtann-deling, der tre bruker kan kople seg til samtidig. På en fest kan dette være morsomt og spennende. Den har fått en ny forsterker på 15 watt, det er unikt med så mye kraft i en liten og bærbar høyttaler. Også denne kan brukes til telefonsamtaler. Prisen er 1.300 kroner, sier Bruun.

Spotify Connect

Produktet som dominerer lydbildet i Harman-utstillingen er JBL L16. Faktisk spilles det så høyt på dette, at vi må fortsette intervjuet utendørs.

– For oss som har holdt på med JBL i mange år, er det godt å se at vi også tar frem litt særere lydprodukter, i dette tilfellet en retrohøyttaler. Dette er vårt første produkt med Spotify Connect, og er et frittstående system som har absolutt alt av tilkoplingsmuligheter - det er også mulig å kople en platespiller direkte til den. Prisen er 9.000 kroner, sier Bruun.

Når vi beveger oss over i avdelingen for produkter som sitter nærmere øret, er JBLs nye ørepropper for sportsbruk det første Bruun vil vise.

– Yurbuds er det nye varemerket til Harman. JBL og Yurbuds har samarbeidet i mange år. I sommer kjøpte vi selskapet, og har tatt det inn i porteføljen på lik linje med de andre varemerkene.

– Hvor vil dere selge disse i Norge?

Yurbuds

– I sportsforretninger, på treningssenter, og ikke minst hos de tradisjonelle elektronikkforretningene. Yurbuds garanterer at hvis øreproppene faller ut, uansett hvilken form for aktivitet eller trening du driver med, spandere vi settet på deg. Vi har en stor serie fra 180 til 900 kroner, og de kommer i dame- og herremodeller, sier Bruun.

Harman har også ørepropper og hodetelefoner fra JBL, AKG og Harman Kardon.

– Vi har inkludert Yurbuds fire varemerker i disse kategoriene, alle med forskjellige budskap og egenskaper. Vi selger hodetelefoner til kunder fra fire til godt over 90 år, og det er viktig at vi har et bredt sortiment.

– Hvordan deler dere inn varemerkene?

– Jeg har min egen lille teori. Harman Kardon er det forsiktige, snille og pene med vakker lyd. JBL er rock’n roll, der det skal trykke med bass, mens AKG skal gi den perfekte lyden der det ikke er lagt på noen film men bare gir fantastisk og ren studiolyd, sier Bruun.

Powered by Labrador CMS