ACTION I KAMERAMARKEDET

To nye produktgrupper gir løft i fotomarkedet. Høyere priser sørger for vekst i omsetningen.

Publisert Sist oppdatert

Mens de siste årene har vist en nedgang både i antall solgte kamera og omsetning, kan fotobransjen nå glede seg over en vekst i verdien.

Mens det i 2011 ble omsatt for 1.534 millioner kroner, vokste verdien for fotomarkedet med 5,6 prosent i 2012, til 1.620 millioner kroner. Det er tallene for både videokamera, stillbildekamera og optikk. Veksten kommer til tross for en nedgang på fire prosent i antall solgte enheter i de samme kategoriene.

Byks for kompakt system

Kompakt systemkamera kan vise til en vekst på hele 89 prosent

Det er særlig kompaktkameraene som faller, det er en nedgang i antall solgte enheter fra 2011 til 2012 på 30 prosent. Også systemkamera opplever et lite fall, og er ned åtte prosent samme periode.

Da er det hyggelig at den relativt nye kategorien kompakt systemkamera kan vise til en vekst på hele 89 prosent, opp fra 9.000 solgte enheter i 2011 til 17.000 kamera i 2012.

– Det er gjerne unge som er opptatte av design og brukervennlighet som kjøper kompakte systemkamera. Dessuten ser vi en overvekt av kvinner som kjøper disse kameraene, gjerne i småbarnsfamiliesegmentet, sier Bjørn Mangset, leder av Fotorådet.

Kjøper dyrere

Selv om salget av kompaktkamera faller, er det stort sett den nederste og billigste delen av kategorien som rammes, og det er naturlig å anta at stadig bedre og flere mobilkamera er årsaken.

Til gjengjeld kjøper nordmenn stadig mer avanserte kamera i alle kategorier, også kompakt, noe som gjør at omsetningen total for foto likevel vokser.

Vi vet at over 80 prosent av norske husstander har ett eller flere kompaktkameraer, og utskiftingen fra filmbaserte kameraer må vi regne med er over for lengst. Mye tyder på at vi må regne med et salg på rundt 150.000 til 200.000 enheter er et normalnivå for denne kategorien.

Stiftelsen Elektronikkbransjen har gjennomført en forbrukerundersøkelse i forbindelse med bransjetallene, og fått rede på hvor mange som har byttet ut det gamle kameraet.

– Én av fem spurte har kjøpt nytt kamera i løpet av 2012, dette er det samme som i 2011. Kjøp av kamera er forholdsvis jevnt fordelt på de ulike aldersgruppene, men høyest andel finner man i gruppen 40-49 år, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Action i video

En annen kategori som vist røde tall i flere år er videokamera, men med inntoget av såkalte action-kamera vokser antall solgte enheter med 55 prosent i 2012, til tross for at salget av tradisjonelle videokamera faller med 26 prosent.

Det betyr at action-kamera står for 31.000 av de 59.000 solgte enhetene i 2012, en andel av kategorien på 53 prosent. Det er en stor del av kaken for en produkttype som først ble en del av den ordinære vareflyten i 2012. Det er fortsatt spesialmerkene som er markedsleder, men de tradisjonelle videokameraprodusentene har nå begynt å produsere sine egne produkter.

Også salget av objektiver har gått bra og vi ser en økning på 21 prosent i volum, fra 66.000 til 80.000 enheter i 2012. Vi vet at nordmenn i mange år var verdensmestre i systemkamera, og var tidlig ute med å kjøpe seg et avansert kamera. Det har ført til en liten nedgang i salg av enheter i denne kategorien, mens etterspørselen etter objektiver har økt. Ettersom også kompakte systemkamera har utskiftbar optikk, regner prognosegruppen med at salget av objektiver vil fortsette å vokse også i 2013.

Les også:

Markedet vokser igjen

Større TV bremser prisfallet

Kraftig vekst for digitalradio

Hvitevarer vokser videre

Dyrere og smartere mobiler

Powered by Labrador CMS