HVITEVARER VOKSER VIDERE

Oppussingsprosjekter og hyttebygging gir verdiøkning innen hvitevarer, og de store maskinene vokser mest.

Publisert Sist oppdatert

Det er hyggelig lesning også for den hvite delen av bransjen. Med en omsetning på 9.149 millioner økte bransjen med 3,2 prosent i forhold til 2011s 8.868 millioner, til tross for at 2011 også var et godt år for elektriske husholdningsapparater. I det hele tatt viser kategorien gode og stabile tall år gjennom år.

Nye hus og oppussing

Med en omsetning på 9.149 millioner økte bransjen med 3,2 prosent

Det er særlig salget av innbyggingsmaskiner og store hvitevarer som bidrar til å trekke opp totalomsetningen, fra 1,39 millioner apparater i 2011 til 1,516 millioner i 2012. Av dette stod bygg-inn-produkter for 227.000 enheter, en økning på nesten 18 prosent i forhold til 2011.

– Nybygging av boliger, oppussingsprosjekter i norske hjem og det faktum at mange hyttefelt nå får strøm for første gang, er noen av årsakene til veksten, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Andre populære apparater er oppvaskmaskiner, hvor antall solgte enheter steg fra 164.000 i 2011 til 182.000 i 2012, en økning på 11 prosent. Mikrobølgeovnen har heller ikke gått av moten, og har vist en stødig vekst gjennom de siste tre årene, og de 230.000 enhetene som ble solgt i 2012 er det høyeste antallet siden Stiftelsen Elektronikkbransjen startet sine målinger. Målt i prosent er oppgangen fra 2011 til 2012 på sju prosent.

Mindre personlig pleie

Tallene for apparater innen kategorien personlig pleie og hårfjerning viser derimot en nedadgående trend, og faller fra 977.000 enheter i 2011 til 915.000 i 2012.

Et av få produkter som vokser i denne produktgruppen er hårklippemaskiner, opp fra 105.000 enheter i 2011 til 123.000 i 2012. Andre produkter som inkluderes i denne kategorien er blant annet hårfønere og krølltenger, hårfjerningsapparat for damer, barbermaskiner og elektriske tannbørster.

Kaffemaskiner ned

Også produktgruppen elektrisk kjøkkenutstyr har en svak nedgang i 2012, og faller fra 1,752 millioner apparater til 1,625 millioner. Inkludert i denne gruppen er kjøkkenmaskiner, frityrgryter, vaffeljern, saftpresser og kaffemaskiner, for å nevne noen eksempler.

Spesielt kaffemaskiner hadde en voldsom vekst fra 2010 til 2011, mye på grunn av de nye kapselmaskinene som blant andre Nespresso og Philips brakte på markedet. Den gang vokste salget av kaffemaskiner med hele 91 prosent, mens tallene fra 2012 tyder på at nordmenn fikk stilt mesteparten av kaffetørsten sin i fjor. Det totale salget av kaffemaskiner falt fra 547.000 enheter i 2011 til 489.000 i 2012, en nedgang på nesten 11 prosent. For første gang i år har vi skilt ut kapselmaskinene som en egen del av statistikken, og tallene viser at disse apparatene står for 48 prosent av kaffemaskinmarkedet, foran kaffetraktere og dedikerte espressomaskiner.

Et av lyspunktene innen kjøkkenutstyr er juicepresser, hvor salget har økt fra 13.000 til 24.000 enheter i 2012. Helse og sunnhet har lenge vært en trend, og det ser ut til å fortsette inn i 2013.

Les også:

Markedet vokser igjen

Større TV bremser prisfallet

Action i kameramarkedet

Kraftig vekst for digitalradio

Dyrere og smartere mobiler