Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser robotstøvsugerne ta en større andel av markedet. Foto: Stian Sønsteng.

MINDRE HVITT I HJEMMET

Nordmenn kjøpte litt færre store hvitevarer i 2016, men brukte mer penger per maskin.

Publisert

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter ligger flatt målt i verdi fra 2015 til 2016, med en omsetning på nesten 10,7 milliarder kroner. Antall solgte store hvitevarer faller 2,8 prosent, fra 1,5 millioner enheter i 2015 til 1,46 millioner i 2016.

Vask og tørk vokser

– Vi så en vekst i salget i 2015, da er det naturlig at salget stabiliserer seg i fjor. Tallene viser at nordmenn fortsatt velger blant toppmodellene når de pusser opp kjøkken og bad, og dyrere produkter, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm. 

Av de store hvitevarene stod bygg-inn-produkter for 253.000 enheter, det vil si 17,3 prosent av totalsalget av store hvitevarer. Det noe høyere enn i 2015, hvor andelen var på 16,6 prosent.

Ander områder som kan vise til vekst i 2016 er blant annet vaskemaskiner og tørketromler, gulvstående komfyrer og mikrobølgeovner. Størst nedgang er det i kombinasjonsskap med både frys og kjøl, og vanlige frysebokser.

Nedgang på kjøkken

Etter et par år med kraftig vekst, ser det ut til at nordmenn har fått fylt opp kjøkkenskapene med juicepresser, blendere og smoothie-maskiner.

– Vi tror ikke at nordmenn har blitt noe mindre interesserte i å spise sunt og lage maten fra grunnen av, men etter noen år med fantastiske salgstall er det naturlig at markedet er mettet, sier Røsholm.

Blant bestselgerne finner støvsugerne, og her ser vi at stadig flere velger å kjøpe seg en robotstøvsuger

Størst fall er det i salget av juicepresser. I 2015 ble det solgt hele 130.000 av disse maskinene, i 2016 ble totalen 44.000 stykk. Også salget av kaffemaskiner, blendere og stavmiksere synker, mens vi ser en vekst på vaffeljern og vakuumeringsmaskiner.

– Til tross for at antall solgte kjøkkenprodukter faller med 17,3 prosent i 2016, synker verdien kun 4,2 prosent, fra 1,62 milliarder kroner til 1,58 milliarder. Det viser at også på kjøkkenutstyret velger nordmenn dyrere produkter enn før, sier Røsholm.

Salget av kaffemaskiner fortsetter å synke fra 356.000 enheter i 2015 til 308.000 maskiner i 2016. Fallet på 13,5 prosent gjelder både traktere, helautomatiske espressomaskiner og kapselmaskiner, men størst nedgang viste sistnevnte kategori.

– Det ble solgt svært mange kaffemaskiner i det norske markedet de siste årene, så en brems er naturlig, sier Røsholm. 

Flere roboter i hjemmet

Innen personlig pleie-kategorien faller både hårfønere, rettetenger, varmluftsbørster, barbermaskiner og depilatorer målt i antall, mens elektriske tannbørster og skjeggtrimmere vokser. Totalt ligger antall solgte pleieprodukter stabilt på 833.000 apparater målt mot 2015, mens verdien øker fra 441 millioner kroner til 476 millioner, en økning på nesten åtte prosent.

Et område som viser vekst, er småelektronikk til hjemmet. Kategorien som blant annet innbefatter støvsugere, varmeovner og strykejern vokser nesten 35 prosent målt i antall, og 5,7 prosent i verdi.

– Blant bestselgerne finner støvsugerne, og her ser vi at stadig flere velger å kjøpe seg en robotstøvsuger. I 2015 ble det solgt 8.000 robotstøvsugere, 2,2 prosent av totalmarkedet. I 2016 ble det solgt 21.000 robotstøvsugere, 5,5 prosent av totalen, sier Røsholm.

Totalt faller salget av småelektriske apparater faller med 7,4 prosent i forhold til 2015, men verdien stiger med 2,6 prosent fra 3726 millioner i 2015 til 3202 millioner i 2016.

Powered by Labrador CMS