Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted

MER AV DE STØRSTE TVENE
Nordmenn kjøper færre TVer, men velger blant de største modellene. Og én av strømmetjenestene spiser markedsandeler i Norge.
TV-salget fortsetter å falle etter en kraftig økning i starten av pandemien. Antall solgte TVer er ned 12,3 prosent i 2023, fra 342.000 til 300.000 solgte enheter.
Totalomsetningen for TV i 2023 ender på 2,9 milliarder kroner, mot 3,22 milliarder kroner i 2022, en nedgang på ti prosent.
55 tommer fortsatt kongen
Størrelsen på TVene nordmenn kjøper flest av har krøpet oppover år for år, og i 2021 ble 65-tommer for første gang den mest populære TV-størrelsen. I 2022 tok 55-tommeren tilbake tronen, og er også i 2023 den mest solgte størrelsen, med 65-tommer som andre mest populære valg.
Totalt står 55-65 tommer for 28,6 prosent av TV-salget, det samme som i 2022. Til gjengjeld øker salget av de største modellene.
– I 2023 er andelen 70-tommer og større av det norske TV-markedet økt fra 13 til 14,6 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Strømming øker fortsatt
Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine.
Årets klatrer er TV 2 Play som øker kraftig, opp fra 27 til 38 prosent
Andelen som abonnerer på strømmetjenester har økt kraftig, opp fra 78 prosent av husholdningene til holder seg stabilt på 78 prosent i 2022, til 83 prosent i 2023.
Netflix er fortsatt mest populært, og holder seg stabilt på 55 prosent. Årets klatrer er TV 2 Play som øker kraftig, opp fra 27 til 38 prosent og tar andreplassen fra HBO som 31 prosent sier de abonnerer på.
De resterende tjenestene holder seg relativt stabilt, med Disney+ på 30 prosent, Viaplay på 27 prosent, Amazon Prime på 13 prosent, Dplay på åtte prosent, Strim på seks og CMore på fire prosent.
–Nordmenn abonnerer i større grad på flere strømmetjenester, og blant forbrukere i aldersgruppen under 40 år er det hele 96 prosent som abonnerer på én eller flere av disse tjenestene. sier Ottemo.
(Summen blir høyere enn 100 prosent, da mange abonnerer på mer enn én tjeneste). NRKs gratis nett-tjeneste er ikke med i oversikten.

Ser TV på mobilen
Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at nettbrett og mobil ikke har tatt over for boksen i stuen, men at flere nordmenn ser innhold på ulike steder.
81 prosent sier de ser TV-innhold på selve TVen, ned fra 84 prosent i 2022. Andelen som ser TV på mobilen er 27 prosent, 28 prosent bruker PCen, mens 20 prosent ser på nettbrettet.
(Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).
– Det er de yngre aldersgruppene som bruker PC og mobil mest. Blant 18- til 29-åringene er det 42 prosent som ser TV på PCen, sier Ottemo.
Bransjetallene ble lagt frem torsdag 15. februar 2024. Se video på Facebook.com/elektronikkbransjen.
