ELEKTRONIKK UNDER JULETREET

Vi nordmenn ønsker oss forbrukerelektronikk til jul, og fortsatt er det nettbrettene som er kraftigst etterspurt av nissen.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Stiftelsen Elektronikkbransjen. Det er tredje året på rad undersøkelsen gjennomføres, og vi planlegger å bruke mer penger på julegavene enn tidligere. Nordmenn regner med å bruke rundt 5.400 kroner på julegavene i år, mens de i fjor trodde summen ville havne på 5.100 kroner. I 2012 var summen 4.700 kroner.

Mens kvinner tidligere mente de ville bruke mer penger på julegaver enn menn (5.400 mot 4.800 kroner) oppgir de i år at de vil bruke omtrent like mye.

En fjerdedel vil ha dingser

Spotify innebygd i anlegget, strømming fra mobil via NFC og blåtann og en trend med at stadig flere produsenter kommer med multiromsløsninger kan ha vært med på å trigge interessen hos nordmenn denne høsten

27 prosent av alle nordmenn sier de ønsker seg forbrukerelektronikk til jul. Aller mest populært er ønsket om reiser og opplevelser (ønsket av 56%) og penger eller gavekort (37%).

Men det fortsatt forskjeller mellom menn og kvinners julegaveønsker. 34 prosent av norske menn ønsker seg forbrukerelektronikk, mens 20 prosent av norske kvinner gjør det samme.

I år som i fjor er det nettbrett som topper ønskelisten hos både kvinner og menn. 16 prosent av damene vil ha nettbrett, mens 15 prosent av mennene kan tenke seg det samme. På andreplass på ønskelisten hos både kvinner og menn ligger ny mobiltelefon, 11 prosent av norske menn og 15 prosent av kvinner ønsker seg dette. På tredjeplass deler ønskene seg, menn vil gjerne ha nytt musikkanlegg, mens kvinner ønsker seg bærbar PC.

Smart utstyr kommer

En ny kategori har seilt inn på topp ti-listen over produkter på nissens liste, smartklokker og -armbånd. Det er første gang vi spør om denne kategorien i år, og seks prosent av både kvinner og menn kan tenke seg et slikt produkt.

– Denne type utstyr er fortsatt i startfasen, men da vi gjorde våre halvårsundersøkelser svarte 120.000 nordmenn at de har et aktivitetsarmbånd som kobles til mobilen, og 40.000 sier de har en smartklokke. Vi ser også at stadig flere produsenter beveger seg inn i dette markedet, så det kan være et sikkerstikk under treet i år, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Musikkanlegg er også en kategori som stiger oppover på ønskelisten i forhold til i fjor. Ni prosent sier de ønsker seg nytt anlegg, mot 5 prosent i 2013.

– Spotify innebygd i anlegget, strømming fra mobil via NFC og blåtann og en trend med at stadig flere produsenter kommer med multiromsløsninger kan ha vært med på å trigge interessen hos nordmenn denne høsten, sier Røsholm.

Her er topp ti-listen innen forbrukerelektronikk:

2014

2013

1. Nettbrett (15%)

1. Nettbrett (22%)

2. Mobil (13%)

2. Kjøkkenprodukter (11%)

3. Musikkanlegg (9%)

3. Bærbar PC (9%)

4. Bærbar PC (8%)

4. TV (9%)

5. Kjøkkenprodukter (7%)

5. Mobiltelefon (7%)

6. Foto-/videokamera (7%)

6. Foto/videokamera (6%)

7. Smartklokke/-armbånd (6%)

7. Lesebrett (6%)

8. TV (5%)

8. Spillkonsoll (5%)

9. Lesebrett (5%)

9. Musikkanlegg (5%)

10. Spillkonsoll (5%)

10. Spillkonsoll (5%)

Det er flest kvinner som ønsker seg kjøkkenprodukter som for eksempel kaffemaskin eller brødrister, hvor 9 prosent av de spurte hadde dette på julegavelisten. Til sammenlikning er det bare fem prosent av mennene som ønsker seg det samme.

Også foto- og videokamera står høyere i kurs hos kvinner enn menn, men totalt viser årets undersøkelse at forskjellene mellom kjønnene innen forbrukerelektronikkønskene har falt i forhold til fjoråret.

Her er menn og kvinners ønskeliste for 2013:

Menn

Kvinner

1. Nettbrett (15%)

1. Nettbrett (16%)

2. Mobil (11%)

2. Mobil (15%)

3. Musikkanlegg (11%)

3. Bærbar PC (9%)

4. Spillkonsoll (9%)

4. Kjøkkenprodukt (9%)

5. Bærbar PC (8%)

5. Foto/videokamera (9%)

6. Smartklokke/-armbånd (6%)

6. Musikkanlegg (7%)

7. TV(6%)

7. Smartklokke/-armbånd (6%)

8. Foto/videokamera (6%)

8. Lesebrett (6%)

9. Kjøkkenprodukter (5%)

9. Hvitevarer (6%)

10. Stasjonær PC (5%)

10. Personlig pleie-produkter (4%)

Det er med andre ord klart at en ny spillkonsoll og TV står betraktelig høyere i kurs hos norske menn enn kvinner, ingen av de to produktene når inn på topp ti-listen til damene. Motsatt er både personlig pleie-produkter (herunder ligger blant annet krølltenger, elektrisk tannbørste, fotbad etc), hvitevarer og lesebrett mer populært hos norske kvinner.

Både kvinner og menn er derimot enige om hva som kjennetegner en fin julegave, nemlig at de er gitt med omtanke. 58 prosent av menn og hele 79 prosent av kvinner synes i år dette kriteriet er viktigst, mens rundt 40 prosent setter pris på at gaven er nyttig. At den følger ønskelisten havner på plass nummer tre både for menn og kvinner.

Her er det norske folks kjennetegn på en fin julegave:

1. Gitt med omtanke (69%)

2. Nyttig (37%)

4. I tråd med ønskeliste (29%)

5. Gitt etter evne (23%)

6. Relevant (20%)

7. Noe jeg ikke har fra før (13%)

8. Lang varighet (10%)

9. Morsom (10%)

10. Morsom å fortelle om (5%)

Powered by Labrador CMS