FARMASIET HAR TIDOBLET – På reseptmedisin har vi hatt en tidobling, og omsetningen har holdt seg stabilt høyt siden 12. mars, sier Hans Kristian Furuseth i Farmasiet.
DRIVE-THRU I ALLE NETONNET-BUTIKKER NetOnNet innfører Drive Thru i sine butikker, og de beholder åpent kjøp i to uker. Ved bestilling før kl. 15, kan man få varen hjem samme dag.
KORONA-VEKST FOR KOMPLETT – Komplett opplever i disse vanskelige tider sterk omsetningsvekst, da folk holder seg hjemme og bestiller varer via nett, sier Kristin Hovland.
REKORDSALG PÅ BLACK FRIDAY Black Friday, Black Week og Cyber Monday har sørget for rekordomsetning blant elektronikkbransjens kjeder.
FORBRUKERNE ER SKEPTISKE TIL BLACK FRIDAY Mange mener det er luretilbud under kampanjeperioder som Black Friday, og synes fokuset på tilbud er for stort, viser en undersøkelse fra NetOnNet.
4SOUND DRIVES VIDERE MED NORSKE EIERE En gruppe bestående av tidligere eiere av forretninger som i sin tid ble kjøpt opp og ble til 4Sound-butikker, har nå kjøpt kjeden tilbake.
4SOUND- OG LUTHMAN-EIER KONKURS Music Retail Holding AS er konkurs. Selskapet eier Gibson-importøren Luthman og 4Sound-kjeden, der tre franchise-butikker driver videre.
KUNDEOPPLEVELSEN ER VIKTIGST Vil den fysiske butikken dø, og nettbutikkene overta alt? Hva kunden ønsker av opplevelse vil være avgjørende.
MER SØMLØS ELKJØP-HANDEL Elkjøp trapper opp sin omnikanalstrategi, og vil samarbeide med betalingsselskapet Adyen i alle sine nordiske butikker.
KUNDENE BESTEMMER, MEN VIL DE BETALE? – Forbrukerne selv mener de har mer kontroll enn noen gang når det gjelder hvordan de velger hvilke produkter de kjøper.
VEKST FOR NETONNET NetOnNet leverer vekst og forbedret resultat i 2018. Salget øker med 7,5 prosent, og selskapet sier veksten kommer av økt satsing på digitalt.
HIFI OG NORSK MUSIKK I SAMME PAKKE – Ambisjonen er å etablere Yesda.no som en nettbutikk som kun selger norsk musikk, kombinert med pakkeløsninger med hifi-produkter.
HVA SKJER MED HANDELEN? KRONIKK: De fysiske butikkene slåss mot både nettbutikker og nordmenns endrede handlevaner. Også elektronikkbransjen er rammet av tøffere konkurranse.
DEN DIGITALE HANDELSREVOLUSJONEN Kronikk: Den norske detaljhandelen gjennomgår for øyeblikket en rivende utvikling, der digitale markedsplasser legger press på de fysiske butikkene.
ICE KJØPER KOMPLETTS MOBILKUNDER Ice Communication Norge AS kjøper kundebasen til Komplett Mobil AS, med snaut 75.000 aktive mobilkunder.
POWER DOBLET RESULTATET I NORGE Power Norge nesten doblet driftsresultatet i 2018, til 258,8 millioner kroner. I Norden gikk det fra minus 99 til pluss 102 millioner kroner.
VIL HA FLERE BUTIKKER MED ELON-NAVNET – Omprofileringen til Elon gikk i rekordfart, og vi hadde i januar en organisk vekst på åtte prosent. Nå starter arbeidet med å øke antall butikker.
VIL UTFORDRE BRANSJEN FREMOVER – Å være nysgjerrig, modig og utfordre de andre er det som driver bransjen fremover, sier ny NetOnNet-sjef, Susanne Holmström.
TØFFE KRAV FOR EGNE MERKER PÅ NETT – For Kompletts totalomsetning er ikke egne varemerker så viktig, men når det gjelder inntjeningen begynner de å få et bra fotavtrykk.
KOMPLETT DROPPER PARTNERE Komplett melder at de reorganiserer Markedsplassen og avslutter samarbeidet med eksterne partnere. Tolv ansatte blir berørt av omorganiseringen.
BLACK FRIDAY-REKORD FOR KJEDENE Både Power og Elkjøp melder om nye handelsrekorder under Black Friday-uken, og nordmenn handler både på nett og i butikk.
PÅFYLL AV KOMPETANSE FOR EURONICS De årlige kompetansedagene til Euronics finner sted i Fredrikstad. Nytt av året var at flere hvitevareleverandører var med.
LOSSER LIKE BRA SOM VI LASTER Komplett har de seneste par årene investert 130 millioner kroner i lager og logistikk, blant annet for å stå rustet til markedsplassen på komplett.no.
KOMPLETT MED ALT FRA UTEDO TIL GJØKUR I løpet av året er 200 nettbutikker tilgjengelig på markedsplassen til Komplett, og de passerer her en samlet omsetning på 100 millioner kroner.
NÅ ER NR. 5/2018 UTE! I dag ble fagbladet Elektronikkbransjen distribuert til hoveddelen av våre abonnenter, med avisenes morgenbud. Forsidesaken handler om Komplett.no, som på sin markedsplass regner med å ha 200 nettbutikker på plass før jul.
BEHOLDER MOMS-FRITAKET Regjeringen legger opp til å beholde dagens grense for momsfritak på 350 kroner for utenlandsk netthandel i dagens budsjettfremleggelse.
KRAFTIG FIBERVEKST Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet la fram ekom-tallene for 2017, og fiber tar en stadig større del av kaken.
POSITIVT FOR NETONNET NetOnNet leverer positivt resultat i investerings- og omstruktureringsåret 2017, men rapporterer en liten nedgang i nettoomsetningen på grunn av internsalg i konsernet.
KOMPLETT BLIR BOKHANDEL Komplett har inngått partnerskap med nettbokhandelen haugenbok.no, og leselystne nordmenn finner nå over 30.000 boktitler hos Komplett.
TREDOBLET NETTHANDEL FRA UTLANDET – Mens hele Europa går i motsatt retning, beholder norske myndigheter en ordning som i praksis er en subsidiering av utenlandske nettgiganter.
OLAUSSEN NY TOPPSJEF I KOMPLETT Lars Olav Olaussen er ny konsernsjef i Komplett. Ole Vinje blir senior visepresident hos hovedaksjonæren Canica, med ansvar for E-handel.
HOLMSTRÖM NY NETONNET-SJEF Susanne Holmström tar senest 1. oktober over som administrerende direktør i NetOnNet etter Susanne Ehnbåge.
NORSKE PRISER I USA OG THAILAND Komplett Mobil lanserer norske mobilpriser også utenfor EU. Feriefavorittene USA og Thailand er blant landene som får tjenesten.
BOKSAMARBEID FOR KOMPLETT Komplett utvider sin markedsplass, og har nå inngått en partneravtale med Haugenbok.no.
NETONNET MED STORSTILT KAMPANJE Mandag 5. februar lanserte NetOnNet sitt nye reklamekonsept, og kaller satsningen rebelsk.
INGEN LAURBÆR Å HVILE PÅ KRONIKK: Elektronikkbransjens aktører kommer godt ut i den årlige undersøkelsen «Digital Leaders in Norway». Men det er ingen laurbær å hvile på.
NETONNET SØKER NY SJEF Susanne Ehnbåge skifter bransje, og NetOnNet Group søker nå etter ny administrerende direktør.
100 MRD DOLLAR I JULEHANDEL Amerikanerne vil netthandle for over 100 milliarder dollar denne julen, en økning på 13,8 prosent.
REKORDER PÅ BLACK FRIDAY Det anslås at nordmenn bruker rundt 3,4 milliarder kroner på Black Friday. Vi har snakket med kjedene og hørt hvordan årets største handelsbonanza har gått for elektronikkbransjen.
JULEHANDEL FOR 56,3 MILLIARDER I gjennomsnitt vil hver nordmann bruke i overkant av 10.700 kroner på presanger, julemat og pynt i løpet av desember.
HER ER NORDMENNS JULEGAVEØNSKER Vi nordmenn ønsker oss forbrukerelektronikk til jul. Høyest på ønskelisten står mobiler, nettbrett og smartutstyr.
MPX ER BLITT KOMPLETT BEDRIFT Fra og med i dag forsvinner varemerket MPX fra bransjen. Komplett-gruppens virksomhet for forretningsmarkedet fortsetter under navnet Komplett Bedrift.
NETONNET-SJEFEN ÅRETS RUTER DAM NetOnNets toppsjef Susanne Ehnbåge er utnevnt til «Årets Ruter Dam»; kvinnen som har den mest innflytelsesrike lederstillingen i svensk næringsliv.
NY NETTBUTIKK I FINLAND Komplett fortsetter å satse i Norden, og åpner nå en ny nettbutikk i Finland under komplett.fi.
KONKURRANSE PÅ ULIKE VILKÅR KRONIKK: Momsfritaket for varer som koster under 350 kroner er en subsidiering av utenlandsk netthandel som koster AS Norge dyrt.
KOMPLETTS STØRSTE SATSING I år lanserer Komplett sin største satsing i historien, en markedsplass hvor også eksterne nettbutikker kan selge sine produkter.
HÅPER KONKURRENTENE IKKE KOMMER ETTER – Vi vil gjøre det raskere og enklere å handle til en god pris, der kunden slipper å lure på om selgeren anbefaler et produkt basert på sin egen provisjon.
PREMATUR DØDSDOM OVER BUTIKKENE KRONIKK: I innlegget «Er butikken den nye avisen?» dømmer tre digitalprofeter butikkene til døden. Heldigvis er analysen deres altfor enkel.
BRANSJEN GODT AN DIGITALT Elkjøp Norge, Komplett.no og Telenor Mobil kommer best ut totalt når det gjelder digitale modenhet, mens Expert er best på e-handel.
OVERGANGEN TIL NETONNET FORTSETTER – Vi er midt i konsernets kanskje største endringsreise noensinne, sier toppsjef Susanne Ehnbåge i Netonnet-gruppen.
SANDNES LEDER LAGERSATSINGEN Varemerket Siba fases ut, og butikkene omprofileres til NetOnNet. Først ute i Norge er Sandnes, som åpnet 10. november.
SANKSJONENE ER FORELØPIG UTEBLITT – Dere er en av våre beste partnere. Er det fortsatt noen som er bekymret for sanksjonsmulighetene vi har i avtalen mellom Elesco og Komplett?
NY MOBILSJEF I KOMPLETT Netthandleren skal inn i mobilmarkedet, og har fått tidligere Tele2-sjef Haakon Dyrnes som leder for nysatsningen.
SLIK TAPER GÅRSDAGENS VINNERE INNSPILL: På kort sikt er det mye enklere å avfeie mulig omveltning. På lang sikt er det livsfarlig.
ELKJØP ÅPNER MARKEDSPLASS – Vi har enormt mye besøk i nettbutikken vår, og kunder som ønsker å handle flere varegrupper enn vi selv har i sortimentet.
KOMPLETT MED MOBILSELSKAP – Mange kunder handler allerede mobiltelefoner fra oss, så det er en naturlig utvidelse å tilby mobiltelefonabonnement.
SIBA BLIR NETONNET-LAGERBUTIKKER I løpet av 2017 vil alle Siba-butikker i Norge og Sverige være ombygd til lagerbutikker inspirert av Ikea, under varemerket NetOnNet.
KOMPLETT ØKTE EN FIREDEL Komplett-gruppen omsatte i 2015 for 7,29 milliarder kroner, en vekst på 25,2 prosent sammenlignet med 2014.
VENTER VEKST PÅ NETT FØR JUL Komplett venter en vekst i julehandelen på 15 prosent. En av tre nordmenn sier de planlegger å kjøpe julegaver på nett.
NY KOMPLETT-DIREKTØR FRA BLUSH Lene Iren Oen tar over som kommersiell direktør i Komplett etter Anton Hagberg, som går over i ny stilling som direktør i Komplett Nordic.
KOMPLETT REDUSERER ANTALL SERVICEPARTNERE Komplett har 77 servicepartnere i Norge. På Elesco Norges høstsamling kom det frem at tallet skal reduseres kraftig, og at Elesco Norge trolig blir en av disse.
ØKT FOKUS PÅ NETTHANDEL Elkjøp satser mer på netthandel, og har utvidet avdelingen for digital handel og innovasjon.
SER POTENSIAL I BILSIKRING Knut Voigt i Webhandel AS mener svært få bilister sikrer mobiltelefonene i henhold til regelverket, og at det finnes mange dårlige løsninger.
RENDYRKET BEDRIFTSSATSING FRA KOMPLETT Den 1. april oppsto MPX som en rendyrket nettbutikk for forretningskunder. Ambisjonen er å doble omsetningen fra 2014 til 2015.
KOMPLETT PÅ TOPP I omdømmeanalysen RepTrak får Komplett og Microsoft best skussmål i bransjen, i år som i fjor, og gode digitale kundeopplevelser gir utslag på listen.
BANAN I NETTBUTIKKEN Den nordiske butikkjeden Teknikmagasinet lanserer en funksjon i nettbutikken som lar kundene sammenligne et produkts størrelse i forhold til en banan.
BRANSJEOPTIMISME FOR 2015 Bransjen er optimistiske til 2015. I hvert fall de som svarte på eposten vi sendte ut til kjeder og nettbutikker.
ELEKTROKRIG FOR MORGENFUGLER Da Elkjøp åpnet nytt varehus i Flekkefjord 20. november, sørget Tveit Elektro for at det også var kø utenfor Expert-butikken deres.
ELEKTRONIKK UNDER JULETREET Vi nordmenn ønsker oss forbrukerelektronikk til jul, og fortsatt er det nettbrettene som er kraftigst etterspurt av nissen.
VIL BLI NORDENS AMAZON Komplett vil bli kundenes foretrukne kjøpesenter på nett for kunder i hele Norden. Målet er å doble omsetningen i løpet av fire til fem år.
MOBILHANDEL OPP 30 PROSENT Mer enn hver tredje nordmann har brukt mobilen eller nettbrettet for å handle varer eller tjenester de siste seks månedene.
KOMPLETT BEST OMDØMME Komplett og Microsoft har best omdømme i bransjen. Elkjøp, Apple, Expert, Canal Digital, One Call og Chess har godt omdømme.
MOMSFRI NETTHANDEL SVEKKER VELFERDSSTATEN KRONIKK: Tall fra Virkes e-handelsbarometer viser at to av fem kjøp på nettet gjøres i utenlandske nettbutikker.
KAMPEN MOT BUTIKKDØDEN KRONIKK: Innen 2018 kan én av tre butikker innenfor faghandelen være borte. Hvorfor er det slik – og kan det motvirkes?
NY NETTBUTIKK Euronics kommer med ny nettbutikk og profil. Den nye butikken fungerer like bra på mobil og nettbrett som på PCen.
FALSK EXPERT PÅ INSTAGRAM På Instagram har brukeren Expertnorge den 29. januar nesten 18.000 følgere, trolig som følge av denne meldingen:
KOMPLETT MED NY LOGO Komplett fikk 6. januar ny logo, som skal fremheve at nettbutikken har fått et bredere varesortiment og satsingen på bank og forsikring.
NETTHANDELEN ESKALERER KRONIKK: Handelen finner nye veier − det er ikke lenger bare butikkhandel det dreier seg om. En stor del av julehandelen også har gått til nettet.
TRE COOP ELEKTRO STENGER – På nyåret er vi faktisk ikke mer enn 16 Coop Elektro-butikker igjen, men vi forventer at disse i 2014 vil omsette for 150 millioner kroner.
VERKTØY PÅ NETONNET Nettbutikken utvider sitt sortiment, og får nå kategorien verktøy i sine lagerhyller.
KOMPLETT GÅR FOR HVITT Netthandelskjeden Komplett gjør sin største satsning noen sinne, og skal etter ett års planlegging gi nordmenn hvitevarer på døren.
PORTEN NED I LEVANGER Fredag 13. september gikk porten ned for siste gang ved Coop Elektro Levanger. Nå flytter Elkjøp inn i lokalene.
CHILI HOS COOP Chili Mobil dobler antall utsalgssteder i dagligvaren og innleder samarbeid Med Coop Norge Handel.
NETONNET FOLKETS FAVORITT Netonnet gikk til topps da 13.000 kunder stemte frem Folkets nettfavoritt på posten.no. På plassene bak kom Kondomeriet og Komplett.
NI AV TI KUNDER ER COOP-MEDLEMMER Coop Elektro ved City Nord i Bodø blir fremhevet som flaggskipet i kjeden. Rundt 90 prosent av kundene bruker Coops medlemskort.
LETTERE Å SELGE OPP TIL KOMPAKT SYSTEM – Folk sluttet å skrive ut bildene sine, samtidig kom konkurransen fra elektrokjedene på kamera - og det oppsto et prispress.
KOMPLETT LEVERER ALTIBOX Komplett.no har innledet strategisk samarbeid med Altibox om salg av deres produkter til nye og eksisterende kunder i Norge.
INTIMT FRA NETONNET – Salg av intimprodukter ser vi på som et spennende neste steg i kategorien personlig pleie.
SIBA FORTSETTER PRISJAKTEN – Det viser seg at våre bransjekolleger tar helt andre priser i butikk enn på nett, og vi forlenger Den store prisjakten for å øke pristransparensen.
RASKEST VEKST PÅ NETT – Netthandelen har en dobbelt så sterk vekst som butikkhandelen, og passerte i fjor 16 milliarder kroner.
SIBA JAKTER PRIS HOS KONKURRENTENE Siba lanserer en mobil-applikasjon der de ber kundene ta bilde av produkter som er dyrere hos konkurrentene.
NETTBRETT PÅ SIBA-TOPPEN Nettbrettet topper årets ønskeliste over julegaver blant Sibas kunder. Dette viser en kundeundersøkelse, der 968 har deltatt.
NETONNET RELANSERER KOMPONENTER Netonnet tar datakomponenter inn igjen i sortimentet. Produktene blir tilgjengelig i nettbutikken før jul.
VAKUUM FRA OBH NORDICA – Vakuumeringsmaskinene tror jeg blir blant kjøkkenredskapene man faktisk benytter, ikke minst fordi bruken er så enkel.
BESTE COOP ELEKTRO - IGJEN For tredje år på rad er Coop Elektro Levanger kåret til beste butikk i kjeden. I år er de i tillegg nest beste butikk i hele Coop-systemet.
NETONNET MED GRATIS FRAKT – Vi vil være den første nettbutikken på hjemmeelektronikk i Norge som tilbyr gratis levering av alle våre produkter over hele landet.
SCAN OG BETAL HOS COOP Coop lanserer en ny løsning der kundene selv skanner varene og betaler med mobilen. Coop Norge Handel har selv utviklet tjenesten.
REKORD FOR NETONNET Netonnets fortjeneste økte med 138 millioner fra mai 2011 til april 2012. Omsetningen økte samme periode med 21 prosent.