Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet, fotografert i NRKs Store Studio under høstmøtet i Digitalforum den 26. oktober. Foto: Stian Sønsteng

NULLTAKSERING ER KUNDEFIENDTLIG

– Vi mener nulltaksering ikke er lov, og uansett kundefiendtlig. Det vi ønsker er større datapakker, slik at folk kan velge de tjenestene de ønsker.

Publisert

Det sier Finn Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet, under høstmøtet i Digitalforum den 26. oktober. For de rundt 150 tilhørerne i NRKs Store Studio på Marienlyst skal han komme med sine vurderinger om hvordan det er gått etter at forbudet mot koplingsslag av TV og bredbånd kom, men han kaster også frem en brannfakkel rundt den såkalte nulltakseringen, der mobiloperatørene tilbyr fri databruk av enkelte tjenester.

– Det som har skjedd de siste tre til fem månedene, er at internettleverandørene i mobilmarkedet har begynt å tulle med internett. Nettnøytralitet er kanskje verdens kjedeligste tema. Det handler om at brukeren kan velge innholdet man ønsker, og ikke leverandørene. Hvor hadde vi vært hvis de hadde blokkert Skype eller Netflix, før det kom opp i en kritisk masse? Hele suksessen til internett er basert på at brukeren beveger seg fritt, og velger vinnere og taper, sier Myrstad under høstmøtet i Digitalforum som har strømmemarkedet som tema.

Dette er en stor trussel mot det frie internett. Vi håper det er et blaff som går over

Han fortsetter: 

Trussel mot fritt internett

– Dette blir utfordret i Norge i dag. Vi har i praksis et duopol på mobilsiden, der Telenor og Telia kontrollerer store deler av markedet, selv om vi ser en liten vekst hos Ice. Dette er også problematisk hos innholdsleverandørene. Det som har skjedd er at vi har fått nulltaksering. I Norge er det tolket slik at Telia og Telenor tilbyr strømming av musikk rettet mot unge, der forbruket fra visse tjenester ikke spiser av den begrensede datapakken de har. Det er selvsagt ekstremt attraktivt for forbrukerne, men konsekvensene på lang sikt kan være katastrofale, sier Myrstad.

Forbrukerrådet vil om få uker komme med en betenkning på dette, sier fagdirektøren.

– Sett i et overordnet perspektiv, selv om man finner et juridisk smutthull, er ikke dette noe vi ønsker.

Myrstad viser et pristilbud fra en av aktørene, med ulike pakker der tjenester som Facebook, Instragram og Twitter ikke belaster datapakken.

– Hvor lett blir det å komme med en konkurrent til Netflix hvis de er nulltaksert? Dette er en stor trussel mot det frie internett. Vi håper det er et blaff som går over, og at Nkom sier at dette ikke er greit, sier Myrstad.

Han mener nulltaksering av enkelte tjenester begrenser valgmulighetene, og at det også kan berøre personvernet.

Konkurransevridende

– Det er dessuten konkurransevridende, siden det gir en forskjellsbehandling av innholdstilbydere, utelukker mindre aktører fra markedet og låser kundene ytterligere. Dette skader mangfoldet, vrir mediebruken blant unge, utfordrer personvernet og hindrer overgangen til større mobilpakker, sier han.

Han viser til at vi i Norge nærmest har et duopol, og mener nulltakseringen låser kundene ytterligere til disse.

– Det blir enda vanskeligere å bytte. Et tilleggspoeng er at det vil ha en negativ innflytelse på mediemangfoldet. Det er klart brukerne presses inn i ett mediekonsum, hvis de må velge blant tjenester som ikke belaster datapakken og dem som gjør det. Det vi egentlig ønsker er større datapakker, slik at folk kan velge de tjenestene de ønsker, sier Myrstad.

Han viser til Finland, som ifølge Myrstad har en helt annen forretningsmodell.

– Der har de tilnærmet ubegrensede datapakker, og det fører til at kundene forbruker mer data. Dette er veien å gå, fremfor å diskutere nulltaksering. Vi mener det ikke er lov. Selv om det er feil, er det uansett kundefiendtlig. Suksessen bør gå på å gjøre det beste tilholdet tilgjengelig, sier Myrstad.

Digitalforum er et fagforum for selskaper, organisasjoner og myndigheter som arbeider med, og blir berørt av, digitalovergangen i media, både på den teknologiske siden og med innholds- og forretningsmessige endringer. Stiftelsen Elektronikkbransjen, som er utgiver av fagbladet Elektronikkbransjen, er sekretariat for Digitalforum.

Powered by Labrador CMS