SKREDDERSØM FRA RØROSHETTA

– RørosHetta skal være markedets ledende leverandør av funksjon og design innen kjøkkenventilasjon, sier Tore Langen i Røros metall.

Publisert Sist oppdatert

Han er salgs- og markedssjef, og presenterte på vårkonferansen til Stiftelsen Elektronikkbransjen selskapet i noe som til tider minnet om en stand up-forestilling. I vår artikkel har han fått anledning til å moderere formuleringene.

Med seg på Kiel-båten hadde han Sveinung Augensen, som har ansvar for service- og kundestøtte og er inne på eiersiden i den familieeide bedriften.

– Vi har brukt tid på å finne oss selv. Hva er DNAet vårt? Vi ønsker å være litt utover det vanlige; en pålitelig og kunnskapsrik samarbeidspartner, sier Langen.

Jeg sier ikke vi er runde i kantene, men vi forsøker å gjøre kundene til lags

Selskapet ble etablert i 1946, og begynte som en blikkenslagerbedrift.

– I 1981 kom en svenske og spurte om de kunne produsere en “spiskåpa”, og dermed så RørosHetta dagens lys. Fra 1993-2013 produserte selskapet kjølehjørner, inntil det kom et EU-direktiv som sa at strømforbruket skulle være tilsvarende et kjøleskap, til tross for betydelig større volum. Vi måtte finne noe annet og gjøre, og administrerende direktør Randi Augensen kjøpte da en fireakslet fres som produserer trehetter til det norske markedet, sier Langen.

Arbeidsglede

RørosHetta holder til i en fabrikk fra 2006, på drøyt 6.000 kvadratmeter.

– Hvordan kan du drive en produksjonsbedrift på Røros? Det er flere enn oss; det produseres både kontorstoler og vinduer der. Svaret er at vi har evnen til å begeistre. Vi opplever arbeidsglede og dedikerte medarbeidere, en stolthet for bedriften det er sjelden og se. En vilje til å lykkes, teft og vilje til omstilling. Vi er markedsrettet og deltar på de store messene i Europa, trygge på at det meste som presenteres der kommer til Norge. Det tar bare litt tid, sier Langen.

Bedriften har korte beslutningslinjer, og han forteller at den første gangen han besøkte bedriften, snakket de om ei ny hette før lunsj.

– Etter lunsj var den produsert. Deretter tok vi stilling til om den skulle selges eller ikke. Vi er uredde og har helt sikkert hatt litt flaks. Vi er løsningsorienterte. Jeg sier ikke vi er runde i kantene, selv om jeg ser slik ut, men vi forsøker å gjøre kundene til lags. Vi er fleksible og forsøker alltid å finne løsninger, sier Langen.

Vekst i prosjektmarkedet

Han sier selskapet har hatt en del utviklende prosjekter opp gjennom årene.

– Innovasjon Norge og Sintef er organisasjoner vi samarbeider godt med. Masseprodusert skreddersøm er ett stikkord. Vekst i fjellregionen et annet; der vi samarbeider og utveksler erfaringer med de andre bedriftene i området. Produksjon i Norge koster penger, så vi er avhengige av å være effektive. Mye handler om tilrettelegging i fabrikken, sier Langen.

I fjor leverte Røroshetta rundt 28.000 kjøkkenhetter i Norge. Ifølge Langen er dette en betydelig andel og kundene er både private og prosjekter.

– I sistnevnte kategori ser vi en voldsom vekst. Kunnskap om ventilasjon og kjøkkenavtrekk er viktig. I Norge har vi mange ulike ventilasjonssystemer, og Røros metall leverer til alle. På grunn av betydelig salgsvekst og servicemengde inngikk vi i fjor høst et samarbeid med Elesco Norge. Kundene melder tilbake at det er skjedd noe positivt, så tusen takk til Elesco, sier Langen, vel vitende om at mange av deltakerne på vårkonferansen er tilknyttet verkstedkjeden.

Komfyrvakt til 8.000 kroner

Røros metall legger ifølge Langen vekt på leveringssikkerhet.

– Vi som er ute i marka liker å ha varer på lager, og vi har hele tiden 2.000 til 2.500 hetter tilgjengelig. Vi leverer hetter i alle prisklasser, og våre produkter selges mange steder, sier Langen.

Han forteller at mange av salgene til prosjektmarkedet er mye takket være selskapets komfyrvakt.

– Kravet om komfyrvakt kom i 2010, og vi har komfyrvakten som er anbefalt av Sintef. Vår komfyrvakt kommuniserer trådløst, den er kontinuerlig tilkoplet strøm, har bevegelsessensor, måler strømforbruket, og den integreres i kjøkkenhetta. Prisen er 8.025 kroner, og den tilfredsstiller den nye EN 50615-standarden, og NEK 400 som ble oppgradert i 2014. Installasjonskostnaden er lav og vi gir fem års garanti, lyder oppramsingen fra salgs- og markedssjefen.

Når det gjelder kjøkkenavtrekk, leverer RørosHetta ifølge Langen produkter tilpasset alle aggregater på det norske markedet.

Høyglans metall

– De som leverer de store ventilasjonsanleggene kan bruke våre hetter. Vi tester etter en svensk standard, SS 4330501, som er tøffere enn den europeiske. Vi er ikke så opptatt av kubikk, men mer av os-oppfangingsgraden. Kubikk-målinger forteller bare hvor stor motoren er, og trenger ikke bety det samme som at os-oppfanget er godt. Dagens tekniske forskrift har et minstekrav på 108 kubikk gjennom kjøkkenhetta, og testmetoden som er lagt til grunn er i et helt tett rom. Den svenske testmetoden vi benytter er med lufttilførsel og simulert bevegelse i rommet, sier Langen.

Når det gjelder produktnyheter ønsker han krydderhylla velkommen tilbake, i de nye kjøkkenhettene fra Røros metall. På designsiden kommer høyglans-metaller ifølge Langen inn så det ljomer; kopper, messing og stål i høyglans er populære materialer.

– Vi tilbyr skreddersøm, med ulike størrelser og materialer etter kundens ønsker, og kan levere praktisk talt alle farger som finnes der ute, sier Langen.

Røros metall er fortsatt inne på kjølesiden.

– Vi har markedets største kjøleskuff, med et bruksvolum på hele 150 liter. Magnitude er vårt vin- og kjøleskap for den kresne, med en pris på rundt 143.000 kroner, pluss fronter.

Powered by Labrador CMS