VÅRKONFERANSEN AVLYST Det som 17. til 19. april skulle blitt den 29. Kiel-konferansen i regi av bransjeforeningen, er avlyst på grunn av koronaviruset Covid-19.
KUNDEOPPLEVELSEN ER VIKTIGST Vil den fysiske butikken dø, og nettbutikkene overta alt? Hva kunden ønsker av opplevelse vil være avgjørende.
KJEMPETØFT MED EL-SPARKESYKKEL Elektriske sparkesykler har hatt sterk vekst i Norge. Det norske selskapet Kjempetøff AS importerer flere typer.
LITIUM-ION BATTERI ER FREMTIDEN Litium-ion batterier er en stor famille med forskjellige batterier. Generelt sett har de den høyeste energitettheten av oppladbare batteri.
SUGER RADONEN UT AV HUSET Hver sjette bolig i Norge har forekomst av radongass. Selskapet Norsk Radonteknikk sier de har løsningen for å begrense gassen.
GRUNDIG ENDRING PÅ SEKS ÅR Grundig var tidligere et rent brunevareselskap, men i løpet av bare seks år er fokus totalt endret. Nå er de store på hvitevarer.
TIL KIEL FOR 28. GANG Vårkonferansen på Kiel-fergen er blitt arrangert hver vår siden 1992. I år deltok 90 personer fra verksted- og ettermarkedssiden av bransjen.
NORSK OG SMART LEKKASJESTOPPER – Siden vi utviklet den første lekkasjestopperen i Senas AS i 2010, har vi arbeidet med utviklingen av SmartGuard, sier Torbjørn Holden Søgaard.
NY DALEN LEDER DALENS ELEKTRONIKKSERVICE – Jeg blir såkalt annenhverdagligleder, går ned i halv stilling, og overlater den daglige driften til Robin, sier Herleik Dalen.
SKAL KUNDEN HJELPE TIL? – Kan kunden pålegges å hjelpe serviceteknikeren under hjemmeservice? Dette var blant spørsmålene som ble besvart på Vårkonferansen.
SER UTENFOR SKANDINAVIA Selskapet Reclaimit ønsker å gjøre krevende reklamasjoner og returer til en enkel prosess. De største kundene finnes innen forbrukerelektronikk, bygg, møbel og sportsbransjen.
SENAS VIL STOPPE VANNET Senas AS har lansert en automatisk lekkasjestopper til bruk på kjøkkenet. Blir det en lekkasje skal den stenge vanntilførselen.
VÅRKONFERANSE FOR 24 GANG Bransjeorganisasjonen arrangerte i år den tradisjonrike vårkonferansen til Kiel for 24 gang, med hele 85 deltakere.
ELESCO VIL HA FLERE MULTIVERKSTEDER – Vi skal ha flere multiverksteder, slik at vi kan kjøre de 50 milene til en service, sier daglig leder Jon Olav Næss i Elesco Norge.
SKREDDERSØM FRA RØROSHETTA – RørosHetta skal være markedets ledende leverandør av funksjon og design innen kjøkkenventilasjon, sier Tore Langen i Røros metall.
TID VIKTIG FOR NORSKE VERKSTED – Hvis mange synes det er OK å sende servicen til utlandet, at det tar ti dager, sliter vi, sier Johan Jaksland i Deltaservice.
SENTRAL VS. LOKAL SERVICE Isa Tirpan i LG kom til løvens hule, med salen full av Elesco-representanter, da han presenterte samarbeidet med Infocares sentralverksted i Sverige.
NYTT ELESCO-STYRE Verkstedkjeden Elesco Norge AS gjennomførte sin generalforsamling i forkant av vårkonferansen, og har valgt nytt styre.
ELSIRK BEST PÅ OMBRUK – I fjor var vi klart best på ombruk, best på materialgjenvinningsgrad og nest best på gjenvinningsgrad, sier Thor Christian Wiik Svendsen i Elsirk AS.
MANGE HULL I VEIEN – Det er få absolutter i regelverket, noe som gir rom for tolkning fra ligningsfunksjonæren, men det er forskjell på å bruke og bryte regelverket.
INFOCARE VIL VOKSE PÅ HVITT – Mye av veksten vår er kommet gjennom at ulike produsenter og verksteder er kommet til oss, for å drive større og mer industrielt.
HVA ER SMARTE HVITEVARER? – Hvorfor skal brune- og hvitevareteknikerne sitte i hvert sitt hjørne? spurte Per-Johan Brekke i BSH under Vårkonferansen.
SERVICE I SYSTEM ENESTE LØSNING – Standardiserte prosesser er den eneste måten vi som kjede kan sikre effektiv og lønnsom servicehåndtering.
EE-MONOPOLET ER DØDT – Det har vært mye turbulens og negativ fokus på noe som er kjempebra. Nå er vi fire gode konkurrenter som håndterer EE-avfall.
GRØNT PUNKT PÅ DAGSORDEN – Vi sørger for at emballasjen blir gjenvunnet. Dette er en kollektiv ordning eid av næringslivet, alternativet er en statlig ordning.
ELESCO ØKTE 40 PROSENT – Elesco Norge økte med cirka 40 prosent i 2012. Dette skyldes i stor grad økning på hvitevareservice, sier Jon Olav Næss.
MER ADMINISTRASJON INNEN SERVICE Administrasjon tar over en stadig større del av arbeidet i serviceverkstedene. – Vi drukner nesten i administrasjon.
VIL ÅPNE NYE KANALER – Lykkes vi i det norske markedet, vil vi åpne ulike kanaler for netthandel, sier sier Filip Elverhøy, norgessjef i Netonnet.
VESENTLIG DEL OG OMBYTTEPROBLEMATIKK med advokatøyne Hva er en vesentlig del, og hva er tilsvarende vare? Hvordan overholde plikten til å levere en vare med tilsvarende teknisk ytelse og design?
JUSS, VERKSTEDDRIFT, NETTHANDEL OG TEKNOLOGI Årets bransjeseminar til Kiel samlet 65 bransjeaktører til et bredt sammensatt program.