Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted

SER UTENFOR SKANDINAVIA
Selskapet Reclaimit ønsker å gjøre krevende reklamasjoner og returer til en enkel prosess. De største kundene finnes innen forbrukerelektronikk, bygg, møbel og sportsbransjen.
– Neste steg blir å ekspandere ut av Skandinavia. Både Tyskland og England er spennende markeder, sier administrerende direktør Håkan Johansson i det svenske selskapet, som har holdt på siden 1999.
– Vi startet opp i 1999, og mange kjenner oss under navnet Ett Noll Design. Tidligere eide vi også den svenske servicekjeden Assist, men denne solgte vi i 2013, sier Johansson.
Vårt fokus er rettet mot ettermarked, og det faktum at vi er helt uavhengige gir oss et konkurransefortrinn
På Vårkonferansen til Kiel deltok han sammen med Seppo Taskanen.
– Vårt fokus er rettet mot ettermarked, og det faktum at vi er helt uavhengige gir oss et konkurransefortrinn, sier Johansson.
Reclamit leverer sine tjenester til over 160 leverandører og har også flere store kjeder på kundelisten, blant annet Expert/Power og Elesco.
– Innen elektronikkbransjen er nok Exchange-systemet vårt det som er mest kjent, sier Johansson.
Selskapet har hovedfokus i Skandinavia, men etter hvert som kundene blir mer internasjonale, ser det ut over grensene.
Leverer fire forskjellige system
– Våre to helautomatiske system, Serviceinfo og Exchange kjøres ofte sammen, sier Seppo Taskanen.
Serviceinfo er et system for butikker, som ivaretar servicelogistikk. Exhange er et system mer rettet mot kjeder og leverandører, hvor reklamasjonshåndtering gjøres helautomatisk. Reclaimit leverer også to andre system, SOS som er et serviceorder-system for verksteder og installatører, og Reclaimit Customer, som er et reklamasjons- og retursystem for handlere i ulike bransjer. Sistnevnte fungerer like godt til e-handel som til tradisjonell butikk.
– Med fire system som alle snakker sammen, så dekker vi hele verdikjeden. Serviceteknikere kan selvfølgelig også benytte en egen app for å få tilgang til systemene, sier Taskanen.