Braun viderefører ARVEN ETTER DIETER RAMS

– Den nye juicemaskinen er den første i en serie produkter som igjen tar opp Brauns designarv etter Dieter Rams.

Det sier Duy Phong Vu, seniordesigner ved Brauns hovedkvarter i Kronberg utenfor Frankfurt i Tyskland. I januar kommer selskapet med sin nye juicemaskin Multimix, som det har tatt tre år å utvikle.

–Vi ønsker å kommunisere til designverdenen hvordan vi knytter båndene til det Braun sto for på 60-, 70- og 80-tallet. Dette vil også vise seg i fremtidige produkter fra Braun, sier Vu til fagbladet Elektronikkbransjen.

Braun feirer i år 90 år. Selskapet ble grunnlagt i 1921 i Frankfurt av Max Braun. Det første produktet var belter til dampdrevne fabrikkmaskiner, Braun hadde konstruert en festeanordning som brukte metalltråder i stedet for lim.Siden 2005 har Braun vært et av 23 varemerker i Procter & Gamble-konsernet, hovedkontoret ligger i Kronberg ikke langt fra Frankfurt. Her ligger ogsåforsknings- og utviklingssenteret som er blitt Procter & Gambles globale senter for premiumprodukter i det selskapet kaller Center ofExcellence.

Skulpturell utforming

Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker Braun sammen med andre nordiske journalister brukes stadig den nye juicemaskinen som eksempel på hvordan produktene utvikles og testes. Vu sier denne er den første av flere kjøkkenprodukter som viser selskapets nye designretning.

– Kjøkkenet er blitt mer livsstilsorientert. Produktene som brukes her er mer synlig enn dem innen personlig pleie, som gjerne er bortgjemt på badet. Vi vil også videreutvikle stavmikserne våre, som er en viktig produktkategori, men disse plasseres ofte i en skuff når de ikke er i bruk. Vår eksisterende portefølje fokuserer mer på ytelse og ergonomi. Våre nye produkter, som kaffe- og juicemaskiner, vil få en mer skulpturell utforming, sier Vu til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han vil ikke avsløre når en ny kaffemaskin eventuelt kommer, ei heller si noe om hvordan designet blir.

– Designet er avhengig av hvilke teknologiske nyvinninger vi kan implementere. Vi lager ikke bare fine former. Det handler ikke bare om et retroperspektiv, men også innovasjon innen teknologi og design. Vi kunne enkelt lage produkter i eldre former, men ønsker ikke å investere tid og penger på å få produktene til å se gamle ut.

– Så vi snakker om et nytt Braun-design?

–Dette handler ikke bare om kun design, kun funksjonalitet eller kun kvalitet. Det er kombinasjonen som gjør oss unike som merke, sier Vu.

60-, 70- og 80-tallet

Brauns overordnede tema er ”The strengthof pure”, på norsk blir dette noe slik som ”Renhetens styrke”. Brauns designsatsing startet for alvor i 1955, da brødrene Erwin og Artur Braun fikk med seg Dieter Rams på laget. Siden har produktene utviklet seg både når det gjelder utseende og teknologi, men varemerkets kjerneverdier skal være de samme; funksjonalitet, kvalitet og estetikk.

Den dagen vi tilbragte hos Braun ble det amerikanske selskapet Apple stadig nevnt. Vu kommenterer dette slik:

– Vi ser Apple som et ledende merke, og de har også sett på Brauns designarv når de har utviklet sine produkter. Vi kan lære av hverandre, hvordan vi kan tilføre bransjen kvalitetsdesign. Braun-designet er fortsatt velkjent. Snakker man om Braun tenker man umiddelbart på design. Arven etter Max Braun, Dieter Rams og de andre sjefsdesignerne gjennom 60-, 70- og 80-tallet er fortsatt levende.

– Hva med 90-tallet?

– Det var også et godt tiår. Men hvis vi skal se til fortiden, må vi se på tiårene da designet ble skapt hos Braun. Vi hadde den samme designfilosofien på 90-tallet, men når man skal starte på nytt må man se på hva man vil ta med seg inn i fremtiden, sier Vu til fagbladet Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS