SER POTENSIAL I BILSIKRING

Knut Voigt i Webhandel AS mener svært få bilister sikrer mobiltelefonene i henhold til regelverket, og at det finnes mange dårlige løsninger.

Publisert Sist oppdatert

– Det selges jallaløsninger som klipses på eller bruker sugekopper, som definitivt ikke er godkjent i henhold til norsk lov. Her ligger det et kjempepotensial for faghandelen, mener Voigt.

I kategorien for feste av mobiltelefoner og nettbrett, representerer Webhandel AS varemerkene Brodit og DashMount.

– I markedet finnes det, etter min mening, bare disse to konseptene som følger loven. Vi er per 1. mai eneleverandør av Brodit i Norge, etter at Brodit i Sverige sa opp avtalen med Aurora. Vi har også overtatt salget av DashMount fra MTU Sverige, etter at selskapet gikk konkurs i mai. De har til nå distribuert sine produkter via teleD i Norge, sier Voigt.

Vi må finne nye leverandører med nye produkter der vi er den eneste kilden hos Prisjakt, helst utenom elektronikksegmentet

– Hva er fordelen med disse produktene sammenlignet med konkurrentene?

– Man fester enhetene skikkelig, i henhold til lovverket. Brodit bruker plastklips som festes i konsollen, mens DashMount bruker metallfester som monteres delvis skjult. På denne måten møter man loven, og man forhindrer at telefonen kommer flyvende som et prosjektil ved en eventuell kollisjon. Ifølge håndfripåbudet skal enhetene festes for at man skal kunne bruke dem, sier Voigt.

– I hvilke kanaler selger Webhandel AS Brodit og DashMount?

– Primært gjennom faghandelen innen telekom, samt noe netthandel.

– Hvorfor er det så få som har godkjent sikringsutstyr?

– Folk kjenner ikke til oss.

– Hva gjør dere for å øke salget?

– Vi har bestemt oss for være tilstede på ulike messer, innen bil, båt og hus, sier Voigt.

Kunden monterer selv

Brodit er konstruert for at sluttkunden selv monterer festeanordningen i bilen.

– Dette er veldig enkelt. DashMount er litt mer omfattende, men en praktisk anlagt sluttbruker monterer også dette selv.

– Du sier jalla om det som ellers er på markedet?

– Det er sugekopper som løsner lett, eller løsninger som klipses fast til ventilasjonsanlegget. Ved en bråstopp, eller i verste fall en kollisjon, kan enhetene komme flyvende mot baksetet. En mobiltelefon kan få opp til 15 kilo massekraft ved en kollisjon i 70-80 kilometer i timen, og du vil ikke at denne skal treffe barnet ditt som trolig sitter festet i et godkjent barnesete, sier Voigt.

Vegdirektoratet har utarbeidet en veiledning om hvordan forskriften om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn skal forstås. Her heter det blant annet:

– Holderen må være «forsvarlig fastmontert», altså sikret tilstrekkelig feste. I tillegg skal den være «i umiddelbar nærhet av rattet», slik at fører ikke må strekke seg langt fra rattet for å starte opp eller avslutte en samtale. En holder som er montert over hanskerommet på passasjersiden vil klart ikke være i umiddelbar nærhet av rattet.

Deal.no

Voigt sier Webhandel AS har drevet med tilbehør i mange år, primært med Brodit men nå også DashMount, gjennom thandel.no som retter seg mot faghandelen.

– Vi har også kjøpt domenet deal.no, der vi har et bredt sortiment tilbehør til sluttbruker. Vi kjøper via store distributører i utlandet, parallellimporterer produktene, og tilbyr dem rimelig i det norske markedet, sier Voigt.

Han kom inn i bransjen i 1995, og arbeidet med tilbehør frem til 2006 via tCom som da ble solgt til Aurora-gruppen. Etter tre år som ansatt i Aurora begynte Voigt for seg selv igjen, og kjøpte Elprice og Deal. Elprice gikk konkurs i 2012.

– Vi har prøvd og feilet litt innen netthandel, og forsøkte oss en stund med flere varemerker, som amentio.no. Det viste seg at kostnaden opp mot prisjakt.no ble for høy for å vise samme produkt gjennom flere kanaler; derfor har vi mer eller mindre lagt amentio.no på is, sier Voigt.

Webhandel AS består av fem og en halv ansatt. De har et egetutviklet datasystem som driftes av to ansatte, og tilbyr 350.000 varer på deal.no.

Krigen er tapt

– Hver dag kommer det automatisk til hundre nye varer, og vi sender hver uke nyhetsbrev til 208.000 kunder. Vi har også en selger ute på veien for å promovere Brodit og DashMount hos faghandelen, samt to ansatte ved lageret vårt på Furuset, sier Voigt.

– Hva med service og ettermarked?

– Det er krevende. Kundene forventer fem års full reklamasjonsrett, uansett om det er fukt- eller fallskader. Når vi driver til dels med parallellimport, må vi ofte svelge tapet og vi krediterer slike saker.

– Hvordan skal dere med drøyt fem ansatte konkurrere med for eksempel gigantiske Komplett?

– På andre produkter. Vi har valgt å ikke lenger definere Komplett som en konkurrent.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Danske Proshop, svenske Dustin, norske Supersmart og Multicom/PS.

– Hvordan skal dere lykkes?

– Vi må finne nye leverandører med nye produkter der vi er den eneste kilden hos Prisjakt, helst utenom elektronikksegmentet. Det være seg sterkstrømsmateriell, VVS og produkter til bilbransjen.

– Så elektro- og elektronikkbransjen er et for tøft marked for dere?

– Helt klart. Den krigen har vi tapt.

Powered by Labrador CMS