Nordisk salgsdirektør Rune Eriksen med Epoqs nye lamellfront, i en av de tre eikeutførelsene. Foto: Stian Sønsteng

EPOQ OPP I TOPPSEGMENTET

– Med våre nye pilar- og lamellfronter utvider vi Epoq til også å gjelde toppsegmentet, sier nordisk salgsdirektør Rune Eriksen i Elkjøp.

Publisert

Vi møter ham i juni på kjedens nordiske opplæringsmesse Campus, der Epoqs interiørløsninger for kjøkken og vaskerom som i fjor har den samme og store plassen både på Tech- og Home-samlingene.

– Vi bredder sortimentet, for å treffe flere av kundene. Vi kommer med flere nye fronter, som lameller i tre utførelser og pilarer i to utførelser, to nye farger i Trend-serien, samt et 75 centimeter bredt skrog for integrert kjøl/frys, som gir inntil 40 prosent mer plass, sier Eriksen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Etter at Elkjøp i 2007 begynte å selge kjøkkeninnredninger fra Epoq, og i 2011 kjøpte opp selskapet, er dette blitt en viktig kategori i kjeden.

Nyhetene er meget konkurransedyktige

Eriksen tror Epoq med årets nyheter vil treffe kunder de tidligere ikke har hatt.

– Hvem er dette?

– Frem til nå har vi truffet svært godt i lavpris- og midtsegmentene, nå henvender vi oss i tillegg til toppsjiktet. Vi beholder det eksisterende sortimentet, som vi mener er de beste kjøkkenfrontene på markedet, i en lang rekke utførelser, stiler og farger, men vil med de nye frontene treffe et enda større marked, sier Eriksen.

Billig i toppen

– Blir prisene samtidig høyere?

– Alle nyhetene er meget konkurransedyktige i pris.

Bjørn Erik Finstad (t. v.) er produktsjef fronter og skap, mens Atle Olsen følger opp Epoq-selgerne. Her er de med den nye pilarfronten, i mørk eik. Foto: Stian Sønsteng

– Hvem er konkurrentene?

– De nye frontene vil rette seg mot typiske Kvik- og HTH-kunder, sier salgsdirektøren.

Hele Epoq-sortimentet er tilgjengelig i alle butikkene i kjeden, og i nettbutikken.

– Man kan selvfølgelig kjøpe på nett, men jeg vil anbefale kundene å snakke med en av våre kjøkkenspesialister i butikk, slik at kjøkkenet blir riktig når det skal monteres, sier Eriksen.

– Er det en utfordring å få tak i de gode kjøkkenspesialistene?

– Nei, jeg vil ikke si det. Vi rekrutterer internt og eksternt, og har en veldig god utdannelse, som fra høsten blir ytterligere forbedret.

Vil bli markedsledende

– Hvordan opplever dere svingningene i markedet når det gjelder salget av kjøkkeninnredninger?

– For alle bransjer, utenom olje og gass, har det vært et tøft år. Vi har klart oss bra, og har fortsatt å ta markedsandeler.

Eriksen sier utviklingen har vært positiv i de nordiske landene.

– På Campus i fjor sa dere at målet er å bli markedsledende innen 2030/31?

– Målet er fortsatt å bli markedsleder, og for å nå dette videreutvikler vi Epoq kontinuerlig, som med nyhetene vi nå lanserer.

– Hva tenker du om at Epoq nå også blir brukt som Elkjøps eget varemerke på hvitevarer?

– Vi bygger et merkenavn, og det er helt naturlig at det også finnes hvitevarer som heter Epoq. Dette er veldig godt spesifiserte produkter til veldig gode priser, som i tillegg har en bedre garanti enn de andre hvitevarene på markedet. Her snakker vi virkelig verdi for pengene, sier Eriksen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS