Marianne Nøkleby og Rune Eriksen med nesten halvparten av de 26 fargene i trendserien. Foto: Stian Sønsteng

TRENDTREFF GIR KJØKKENVEKST

– Vi har arbeidet veldig hardt de to–tre siste årene med å utvikle seriene våre. Det har gitt oss tosifret vekst – og det er mer enn 10 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Marianne Nøkleby, som er nordisk kategoridirektør for Epoq i Elkjøp.

– Det er viktig å følge trendene og treffe lanseringstidspunktene. De seneste lanseringene våre har slått veldig bra an, og vi har noen veldig gode serier og farger ute nå, sier Nøkleby til fagbladet Elektronikkbransjen.

Marianne Nøkleby og Rune Eriksen med de nye Shaker-frontene. Foto: Stian Sønsteng

Vi møter henne og nordisk salgsdirektør Rune Eriksen på opplæringsmessen Campus på Gardermoen, der de viser sine nye kjøkkeninnredninger og andre Epoq-nyheter for 6.000 nordiske Elkjøp-medarbeidere. Mens alle utstillingene i hallen i løpet av noen uker i mai og juni byttes ut mellom Tech- og Home-messene, står Epoq-utstillingen fast hele perioden.

Salgsdirektør Eriksen utdyper hvordan de arbeider med trendforståelse og lanseringstidspunkt.

– Dette handler om at vi legger ned veldig mye arbeid i å finne ut hva trendene er i markedet. Vi er veldig tidlig ute med å se hvilke trender som kommer, og starter arbeidet med fabrikkene og leverandørene våre tidlig. Når markedet er klart for en ny stil eller farge, så er vi der. Og der har vi truffet ekstremt godt – mye bedre enn konkurrentene våre, mener han.

Epoq har en egen trendserie med 26 farger, der to tas ut og to nye legges til hvert år.

 

Produktsjef Bjørn-Erik Finstad med den nye fronten Warm Oak. Foto: Stian Sønsteng

Nordisk eik

Eriksen trekker frem en front i nordisk eik, eller Warm Oak som den heter.

Når markedet er klart for en ny stil eller farge, så er vi der

– Dette er en ny front vi har kommet med nå. En perfekt eikefarge, som vi tror kommer til å selge ufattelig bra. Trender kommer tilbake, og Warm Oak er noe vi tror vil gjøre det veldig bra, sier Eriksen.

– Hva med dem som tenker at fargen minner om kontormøbler fra 80-tallet?

– Trender går i sirkler, og nå er denne kommet tilbake, sier Nøkleby.

– Hvem kommer til å kjøpe Warm Oak?

De nye Shaker-frontene i fargen Linen. Foto: Stian Sønsteng

– Den tror jeg alle aldersgrupper kommer til å velge, men det spørs litt hvordan du bor og hvilken stil du har hjemme. Eik er en del av en nordisk trend som har vært der hele veien, og nå er den på vei tilbake, sier Eriksen.

En annen front de to ønsker å gi oppmerksomhet, er Canvas.

– Dette er en shakerfront som har vært i markedet i mange tiår. Det eneste som forandrer seg, er speilet på fronten. Vi har valgt en mer moderne variant, med rette linjer, smalere kanter og større speil. Den nye fronten er bygd av én del, i motsetning til den forrige, som besto av fem, sier Eriksen.

 

Fra venstre India Torvik (Elkjøp Skøyen), Karina Øyen og Martin Svendsen (begge Elkjøp Jessheim) foran trendfargen Dusty Yellow. Foto: Stian Sønsteng

Dusty Yellow

– Den samme fronten vi så i grønn farge i fjor, og nå kommer den i en gulaktig tone som minner om 70-tallet?

Gult var kanskje vanlig på kjøkkenet for mange tiår siden, men denne gulfargen er annerledes

– Dusty Yellow, kaller vi denne. Det er en front i Trend-serien, i en av de 26 fargene vi snakket om. Gult var kanskje vanlig på kjøkkenet for mange tiår siden, men denne gulfargen er annerledes – matt og mer dempet i uttrykket. En front jeg er sikker på at mange kommer til å elske, sier Eriksen.

– Hvordan opplever dere utviklingen når det gjelder hvor folk handler kjøkken? Er det i kjøkkenfaghandel eller elektro?

En kombinasjon av Edge Natural Oak og trendfargen Dusty Yellow. Foto: Stian Sønsteng

– Det er lett å svare på. Siden vi tar store markedsandeler, mens markedet går ned, er det klart at kundene kommer til oss. Elkjøp finner du overalt, og her har du også et fantastisk utvalg av hvitevarer og småelektrisk – i tillegg til kjøkkenproduktene våre, som har god kvalitet og lave priser, sier Nøkleby.

– Jeg tror det har blitt mye mer akseptabelt å kjøpe kjøkken i en elektrofaghandel. Det er som med Apple-produkter – før kjøpte man dem i egne butikker, nå kjøper alle dem i elektrofaghandelen. Sånn er det på vei til å bli med kjøkken også, sier Eriksen.

– På 90-tallet ble det solgt gassgriller under varemerket Char-Broil på alle bensinstasjoner i Norge. Det bestemte vi oss for å gjøre noe med, og nå selges gassgriller overalt – også hos oss. Det samme gjør vi nå med kjøkken, sier Nøkleby.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS