SPISSER DET HVITE SORTIMENTET

Martin Jensen (t. v.) og Tommy Myhre. Foto: Stian Sønsteng

– Vi ønsker å bli mest mulig effektive i alt vi gjør. Det gjenspeiler seg også i sortimentet, med økt fokus på hovedleverandørene, sier Tommy Myhre.

Publisert

 Han er nordisk kategoridirektør for hvitevarer i Elkjøp, og vi møter ham og salgsdirektør Martin Jensen i juni, på konsernets opplæringsmesse Campus på Gardermoen. Her samles 6.000 medarbeidere fra hele Norden i messehallen The Qube og det tilstøtende kongresshotellet, fordelt på messene Home og Tech.

– Vi har et tett og godt samarbeid med alle leverandørene våre, men grunnsortimentet bygges basert på hovedleverandørene. Dette er varene vi viser i alle butikker, og som finnes på hovedlageret vårt i Jönköping, sier Myhre til fagbladet Elektronikkbransjen.

– De får også mest plass i nettbutikken?

– Ja, dette er kjernen i alt vi gjør av kampanjer og strategier, sier Myhre.

Charlotte Hybschmann Jacobsen og Thomas Lund Mortensen i danske Ztove viser sine platetopper som kommuniserer med smarte kokekar. Foto: Stian Sønsteng

 

80 prosent hovedsortiment

Han sier cross-docking er en viktig løsning for Elkjøp, og forklarer hvordan butikkene får tilgang til lagerstatus hos leverandør og kan selge varene som om de var på hovedlageret i Jönköping.

Løsningen gjør det mulig å tilby et bredt sortiment, inkludert nisjeprodukter, uten at vi selv fysisk lagerfører dem

– Nettsidene viser produktene på samme måte som varer vi selv har på lager. Løsningen gjør det mulig å tilby et bredt sortiment, inkludert nisjeprodukter, uten at vi selv fysisk lagerfører dem. Dette gir et effektivt hovedsortiment, samtidig som vi dekker alle kundebehov, sier Myhre.

– Hvor stor andel av salget kommer fra hovedsortimentet?

– Cirka 80 prosent.

– Hvor viktig er det for en leverandør å havne i dette sortimentet?

– Det er ekstremt viktig. Hovedsortiment er basen i alt vi gjør, både for kampanjer og i våre strategier, sier Myhre.

Elkjøp Campus samler 6.000 medarbeidere fra hele Norden i messehallen The Qube på Gardermoen. Foto: Stian Sønsteng

– Har dere endret størrelsen på hovedsortimentet?

– Vi har utviklet leverandørporteføljen, og hovedleverandørene er viktigere enn noen gang. Antall produkter vi lagerfører i Jönköping er redusert, for å øke rotasjonshastigheten, og vi gir samtidig partnerleverandørene mer plass i sortimentet, sier Myhre.

– Og det gjør det tøffere for andre varemerker å få plass?

– Det stemmer.

 

De seks partnerleverandørene

– Hvem er partnerleverandørene deres?

– På hvitevarer er det Electrolux, BSH, Samsung, LG, Hisense og Miele, sier kategoridirektøren.

– Jobber hvitevarekategorien på samme måte som de andre kategoriene?

Anders Bjørge i Miele med et integrert kombiskap med 194 cm høyde, i Trend-innredning fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng

– I prinsippet gjør vi det. Alle kategorier har tøffe krav til rotasjonshastigheten, men siden hvitevarene er fysisk store produkter, gjør det at vi ikke kan lagerføre alt. Derfor må vi ivareta kundebehov gjennom løsninger som cross-docking, sier Myhre.

– Vi bruker dette mye for å komplettere salget av hvitevarer til kjøkken. Det finnes mange ulike løsninger, kundebehov og ønsker, alt fra integrerte mikrobølgeovner til kaffemaskiner, med mange ulike design, sier salgsdirektør Martin Jensen.

Han understreker viktigheten av opplæring i hvitevarekategorien.

Christine Frellumstad Nilsen i Miele lærer opp Elkjøps butikkansatte på Campus. Foto: Stian Sønsteng

– Opplæring er alfa og omega. Hvitevaremarkedet går mye raskere enn tidligere, med mer innovasjon og hyppigere produktlanseringer. For å gi god kundebehandling må selgerne kunne produktene, siden det er en stor bredde de skal beherske, sier Jensen.

 

Kinesiske leverandører

Myhre sier kinesiske leverandører de senere årene er blitt mer sentrale i hvitevarekategorien.

– Et eksempel er Hisense, som er en viktig partnerleverandør for Elkjøp. Nå gjør vi også en testlansering med TCL på hvitevarer. De er ikke til stede med hvitevarene sine her på Campus, men vi starter med et smalt sortiment. Asiatiske aktører har ofte en annen tilnærming til produktutvikling og kommunikasjon med forbruker, og det må vi fange opp i opplæringen, sier Myhre.

Nå gjør vi også en testlansering med TCL på hvitevarer

– Spesielt koreanske og kinesiske aktører er kommet langt i samspillet mellom produktene i økosystemene. De kobler sammen hvitevarer, lyd- og bildeprodukter og annet, og er dessuten kommet langt innen kunstig intelligens, som nå også treffer hvitevarene, sier Jensen.

– Har denne type aktører en fordel når det kommer til deres egne økosystem?

– Ja. Hvis du allerede har en TV hjemme, er det nok ofte slik den lettere lar seg kople opp med hvitevarene fra samme produsent, sier Myhre.

 

Martin Jensen (t. v.) og Tommy Myhre med Epoqs nye kjøleprodukter med mørk innredning. Foto: Stian Sønsteng

Epoq og egne varemerker

Epoq er Elkjøps eget merke på kjøkkeninnredning, og for to år siden lanserte de også hvitevarer med dette varemerket. Myhre sier dette er en del av hovedsortimentet, og at introduksjonen har gått meget bra.

– Året vi nettopp har avsluttet ble et rekordår, og dette var vårt første med fullt hvitevaresortiment fra Epoq. Vi doblet nesten målene vi hadde satt oss, og våre egne varemerker har nå 13,8 prosent av hvitevaresalget. Det er vi godt fornøyde med, sier Myhre.

– I tillegg til Epoq, hvilke andre egne varemerker har dere på hvitt?

– Vi arbeider også med Logik og De'Longhi på enkelte produkter. De'Longhi har vi på lisens, og Logik bruker vi på lavere prispunkter.

Armand Munther Gustavson (t. v.) i Frio Nordic sammen med Didier Grychta og Xavier Dubreuil i Frio Group. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke planer har dere for sortimentet til Epoq?

– Det er i kontinuerlig utvikling. Vi jobber hele tiden med neste generasjons Epoq-produkter, og nå har vi for eksempel kalde produkter med mørk innredning på tur ut i butikkene. Disse gir Epoq et løft i designuttrykket, sier Myhre.

 

Epoq by Woll

Han forteller at de med Epoq har inngått partnerskap med to leverandører.

Det andre er også et meget spennende partnerskap, som blir lansert i 2026

– Det ene er innen stekepanner og kasseroller, hvor vi har inngått samarbeid med tyske Woll, under navnet Epoq by Woll. Dette er høykvalitetsprodukter som matcher den posisjonen vi ønsker for Epoq. Det andre er også et meget spennende partnerskap, som blir lansert i 2026, sier Myhre.

– Med Epoq hvitevarer ønsker vi et smalt, men tydelig sortiment. Det skal dekke kjernegruppene, der det er høy rotasjon. Det er der vi utvikler produktene våre, sier Jensen.

 

Strømstasjoner vokser

Martin Jensen trekker også frem strømstasjoner som en varegruppe i sterk vekst.

Martin Jensen (t. v.) og Jan Martin Eriksen med strømbank fra EcoFlow. Foto: Stian Sønsteng

– Dette handler nok mye om at folk vil sikre seg. For en tid siden var det full strømstans i hele Spania, og slike hendelser gjør inntrykk, sier Jensen.

– Hvilke ambisjoner har Elkjøp for dette markedet?

– De er store. Vi arbeider med seriøse og store partnere, og her på Campus gir EcoFlow opplæring til alle våre selgere. Det er noe vi selv også snakker om fra scenen her på Campus, om at dette er en viktig og voksende varegruppe for oss, sier Jensen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS