Han er nordisk kategoridirektør for hvitevarer i
Elkjøp, og vi møter ham og salgsdirektør Martin Jensen i juni, på konsernets
opplæringsmesse Campus på Gardermoen. Her samles 6.000 medarbeidere fra hele
Norden i messehallen The Qube og det tilstøtende kongresshotellet, fordelt på
messene Home og Tech.
– Vi har et tett og godt samarbeid med alle leverandørene
våre, men grunnsortimentet bygges basert på hovedleverandørene. Dette er varene
vi viser i alle butikker, og som finnes på hovedlageret vårt i Jönköping, sier
Myhre til fagbladet Elektronikkbransjen.
– De får også mest plass i nettbutikken?
Annonse
– Ja, dette er kjernen i alt vi gjør av kampanjer og
strategier, sier Myhre.
Charlotte Hybschmann Jacobsen og Thomas Lund Mortensen i danske Ztove viser sine platetopper som kommuniserer med smarte kokekar. Foto: Stian Sønsteng
80 prosent hovedsortiment
Han sier cross-docking er en viktig løsning for
Elkjøp, og forklarer hvordan butikkene får tilgang til lagerstatus hos
leverandør og kan selge varene som om de var på hovedlageret i Jönköping.
Løsningen gjør det mulig å tilby et bredt sortiment, inkludert nisjeprodukter, uten at vi selv fysisk lagerfører dem
– Nettsidene viser produktene på samme måte som varer vi
selv har på lager. Løsningen gjør det mulig å tilby et bredt sortiment,
inkludert nisjeprodukter, uten at vi selv fysisk lagerfører dem. Dette gir et
effektivt hovedsortiment, samtidig som vi dekker alle kundebehov, sier Myhre.
Annonse
– Hvor stor andel av salget kommer fra hovedsortimentet?
– Cirka 80 prosent.
– Hvor viktig er det for en leverandør å havne i dette
sortimentet?
– Det er ekstremt viktig. Hovedsortiment er basen i alt vi
gjør, både for kampanjer og i våre strategier, sier Myhre.
Elkjøp Campus samler 6.000 medarbeidere fra hele Norden i messehallen The Qube på Gardermoen. Foto: Stian Sønsteng
– Har dere endret størrelsen på hovedsortimentet?
– Vi har utviklet leverandørporteføljen, og
hovedleverandørene er viktigere enn noen gang. Antall produkter vi lagerfører i
Jönköping er redusert, for å øke rotasjonshastigheten, og vi gir samtidig
partnerleverandørene mer plass i sortimentet, sier Myhre.
– Og det gjør det tøffere for andre varemerker å få plass?
Annonse
– Det stemmer.
De seks partnerleverandørene
– Hvem er partnerleverandørene deres?
– På hvitevarer er det Electrolux, BSH, Samsung, LG, Hisense
og Miele, sier kategoridirektøren.
– Jobber hvitevarekategorien på samme måte som de andre
kategoriene?
Anders Bjørge i Miele med et integrert kombiskap med 194 cm høyde, i Trend-innredning fra Epoq. Foto: Stian Sønsteng
– I prinsippet gjør vi det. Alle kategorier har tøffe krav
til rotasjonshastigheten, men siden hvitevarene er fysisk store produkter, gjør
det at vi ikke kan lagerføre alt. Derfor må vi ivareta kundebehov gjennom
løsninger som cross-docking, sier Myhre.
– Vi bruker dette mye for å komplettere salget av hvitevarer
til kjøkken. Det finnes mange ulike løsninger, kundebehov og ønsker, alt fra
integrerte mikrobølgeovner til kaffemaskiner, med mange ulike design, sier
salgsdirektør Martin Jensen.
Han understreker viktigheten av opplæring i
hvitevarekategorien.
Christine Frellumstad Nilsen i Miele lærer opp Elkjøps butikkansatte på Campus. Foto: Stian Sønsteng
– Opplæring er alfa og omega. Hvitevaremarkedet går mye
raskere enn tidligere, med mer innovasjon og hyppigere produktlanseringer. For
å gi god kundebehandling må selgerne kunne produktene, siden det er en stor
bredde de skal beherske, sier Jensen.
Kinesiske leverandører
Myhre sier kinesiske leverandører de senere årene
er blitt mer sentrale i hvitevarekategorien.
– Et eksempel er Hisense, som er en viktig partnerleverandør
for Elkjøp. Nå gjør vi også en testlansering med TCL på hvitevarer. De er ikke
til stede med hvitevarene sine her på Campus, men vi starter med et smalt
sortiment. Asiatiske aktører har ofte en annen tilnærming til produktutvikling
og kommunikasjon med forbruker, og det må vi fange opp i opplæringen, sier
Myhre.
Nå gjør vi også en testlansering med TCL på hvitevarer
– Spesielt koreanske og kinesiske aktører er kommet langt i
samspillet mellom produktene i økosystemene. De kobler sammen hvitevarer, lyd-
og bildeprodukter og annet, og er dessuten kommet langt innen kunstig
intelligens, som nå også treffer hvitevarene, sier Jensen.
– Har denne type aktører en fordel når det kommer til deres
egne økosystem?
– Ja. Hvis du allerede har en TV hjemme, er det nok ofte
slik den lettere lar seg kople opp med hvitevarene fra samme produsent, sier
Myhre.
Martin Jensen (t. v.) og Tommy Myhre med Epoqs nye kjøleprodukter med mørk innredning. Foto: Stian Sønsteng
Epoq og egne varemerker
Epoq er Elkjøps eget merke på kjøkkeninnredning,
og for to år siden lanserte de også hvitevarer med dette varemerket. Myhre sier
dette er en del av hovedsortimentet, og at introduksjonen har gått meget bra.
– Året vi nettopp har avsluttet ble et rekordår, og dette
var vårt første med fullt hvitevaresortiment fra Epoq. Vi doblet nesten målene
vi hadde satt oss, og våre egne varemerker har nå 13,8 prosent av
hvitevaresalget. Det er vi godt fornøyde med, sier Myhre.
– I tillegg til Epoq, hvilke andre egne varemerker har dere
på hvitt?
– Vi arbeider også med Logik og De'Longhi på enkelte
produkter. De'Longhi har vi på lisens, og Logik bruker vi på lavere
prispunkter.
Armand Munther Gustavson (t. v.) i Frio Nordic sammen med Didier Grychta og Xavier Dubreuil i Frio Group. Foto: Stian Sønsteng
– Hvilke planer har dere for sortimentet til Epoq?
– Det er i kontinuerlig utvikling. Vi jobber hele tiden med
neste generasjons Epoq-produkter, og nå har vi for eksempel kalde produkter med
mørk innredning på tur ut i butikkene. Disse gir Epoq et løft i
designuttrykket, sier Myhre.
Epoq by Woll
Han forteller at de med Epoq har inngått
partnerskap med to leverandører.
Det andre er også et meget spennende partnerskap, som blir lansert i 2026
– Det ene er innen stekepanner og kasseroller, hvor vi har
inngått samarbeid med tyske Woll, under navnet Epoq by Woll. Dette er
høykvalitetsprodukter som matcher den posisjonen vi ønsker for Epoq. Det andre
er også et meget spennende partnerskap, som blir lansert i 2026, sier Myhre.
– Med Epoq hvitevarer ønsker vi et smalt, men tydelig
sortiment. Det skal dekke kjernegruppene, der det er høy rotasjon. Det er der
vi utvikler produktene våre, sier Jensen.
Strømstasjoner vokser
Martin Jensen trekker også frem strømstasjoner som
en varegruppe i sterk vekst.
Martin Jensen (t. v.) og Jan Martin Eriksen med strømbank fra EcoFlow. Foto: Stian Sønsteng
– Dette handler nok mye om at folk vil sikre seg. For en tid
siden var det full strømstans i hele Spania, og slike hendelser gjør inntrykk,
sier Jensen.
– Hvilke ambisjoner har Elkjøp for dette markedet?
– De er store. Vi arbeider med seriøse og store partnere, og
her på Campus gir EcoFlow opplæring til alle våre selgere. Det er noe vi selv
også snakker om fra scenen her på Campus, om at dette er en viktig og voksende
varegruppe for oss, sier Jensen.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2025, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.