DOBLER OG SATSER OPP OG NED

Electrocompaniet har doblet antall ansatte med oppkjøpet av amerikanske Kopera, og utvider porteføljen både opp- og nedover i pris.

Publisert Sist oppdatert

Den norske hifi-produsenten holder til på Tau utenfor Stavanger. Her har de 15-20 ansatte, og med oppkjøpet av selskapet Kopera har de nå i tillegg fått 20 ingeniører som kun arbeider med å utvikle programvare for Electrocompaniet.

– Ut fjoråret brukte vi 80 prosent av kapasiteten på utvikling av enheter, og 20 prosent på programvare. Fra i år blir dette snudd på hodet. Vi vil se at flinke og små firma som kun har fokusert på hardware vil falle fra. Man trenger en mye større bredde i utviklingsavdelingen. Vi har derfor kjøpt Kopera, som har en avdeling i Silicon Valley i USA og en avdeling i India. Det vi tidligere kunne bruke tre år på å utvikle, kan vi nå ha klart på under én måned, sier Geir Frode Skjæveland som er salgsdirektør i Electrocompaniet som feirer 40 år i år.

Mer nytt i mai

Det vi tidligere kunne bruke tre år på å utvikle, kan vi nå ha klart på under én måned

Fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på hotell Venetian under CES i Las Vegas, der hifi-produsentene holder til i hver sine suiter. Skjæveland sier ambisjonen er at Electrocompaniet i løpet av året vil komme med produkter som er mer programvarerelaterte, som vil gi tilgang til alt innhold som er tilgjengelig på internett.

– Vi vil allerede på high end-messen i München i mai vise nye produkter, og vi kommer med produkter i flere prisklasser slik at vi blir tilgjengelig for flertallet. Vi synes det er litt deprimerende at man får kjøpt stereoanlegg til 900 kroner hos elektronikkjedene, mens det faktisk er flere av disse som bruker våre anlegg til å spille bakgrunnsmusikk i butikkene, siden vi gir mer dybde og tyngde.

Skjæveland sier de ikke bare vil tilby rimeligere produkter, men også bevege seg oppover på prisskalaen.

– Vi vil tilby rimelige produkter med veldig god kvalitet, men også dyrere produkter med enda bedre kvalitet, sier salgsdirektøren.

Alltid norsk

Han mener Electrocompaniet her skiller seg vesentlig fra konkurrentene.

– Enten satses det kun på volum eller kun på det øvre kvalitetssjiktet. Jeg kjenner ikke til noen andre som virkelig har hele produktspekteret, og som oss utnytter teknologien de sitter på i både lave og høyere segment, sier Skjæveland.

– Vil dette føre til at dere setter bort deler av produksjonen til Asia?

– Nei, aldri. Da er det solgt. Vi er den eneste hifi-leverandøren som produserer i Norge, og assosierer oss med Jøtul, Voss og Ekornes som virkelig er norske selskap. Vi legger også vekt på dette i markedsføringen av selskapet, sier Skjæveland.

Da fagbladet Elektronikkbransjens på fjorårets CES møtte Electrocompaniets eier Mikal Dreggevik, viste han en prototyp på det selskapet på årets CES viser som et ferdig produkt; ECI 6DS. Dette er en forsterker med innebygd strømming og DA-konverter, og en helt ny fjernkontroll.

Ny fjernkontroll

– Fjernkontrollen har en helt ny teknologi som gjør det mye enklere for kunden å orientere seg og hente musikk fra en minnepinne eller harddisk, CD og internettradio, kort sagt alle kilder som finnes i dag. Enheten er basert på 5MK2 som har en god forsterker, og vi har lagt til all elektronikk og laget en programvare som gjør dette til et skikkelig produkt, sier Skjæveland.

– Er det mange i hifi-verdenen som har tilsvarende produkter?

– Ikke med samme forsterkerkvalitet og funksjonalitet, men det er vel fire-fem som nå lanserer lignende løsninger.

Prisen i Norge blir 39.000 kroner. Skjæveland tror den typiske kunden er folk fra 20 til 40 år, som ønsker én enhet som gir tilgang til all musikk.

– Hvis man kopler til multispilleren vår, EMP3, har man et fullt system. Den har Netflix, 4K, 3D og alt man trenger for å vise video. Sammen med 6DS har man et komplett anlegg man egentlig burde betalt mange hundre tusen kroner for, sier Skjæveland.