Razer OSVR Hacker Dev Kit

Pressemelding fra Razer 6. januar 2015:

Denne produktnyheten er en direkte gjengivelse av en pressemelding fagbladet Elektronikkbransjen har mottatt, og er ikke redaksjonelt behandlet.

En gruppe av bransjeledere, deriblant Razer™ – som er ledende på tilkoblede enheter og programvare til spill, og Sensics™ – som er ledende innen høyytelses VR, kunngjorde i dag økosystemet Open-Source Virtual Reality (OSVR), en ny standard som videreutvikler VR-spillopplevelsen. Razer følger opp satsingen med sitt OSVR Hacker Dev Kit, en VR-enhet og åpen-kilde-programvare som muliggjør programmering av et bredt spekter av VR-teknologi.

OSVR sørger for både maskin- og programvarestøtte for ethvert nivå av VR-spilling. Det starter med noen av de mest populære spillmotorene, som Unity og Unreal Engine 4, men OSVR fungerer også med plugin-moduler fra markedsledende maskinvareprodusenter som Bosch og Razer samt det siste fra Sixense og LeapMotion. I tillegg er OSVR laget for å fungere med alle VR-enheter, inklusiv Oculus DK 2 og Vrvanas Totem-hodesett.

Utviklere fra hele verden har samarbeidet om et standardisert grensesnitt for VR-spilling. Takket være den åpne plattformen kan tredjeparter nå designe og bygge sine egne apper og egen maskinvare på alle operativsystemet, enten det er Windows, Android eller Linux.

"Spillingen beveger seg i retning av VR-plattformen, noe som betyr både enorme fordeler og utfordringer for spillere på alle nivåer," sier Min-Liang Tan, som er CEO og en av grunnleggerne i Razer. "Gjennom OSVR forenes spillutviklere, spillere og maskinvareprodusenter for å løse disse utfordringene og gjøre VR-spilling tilgjengelig for massene."

Sensics CEO, Yuval Boger, forteller: "OSVRs åpne plattform setter fart på innovasjonen og gir forbrukerne frihet til å velge den beste kombinasjonen av maskinvare- og programvarekomponenter. Vi gleder oss til å bygge OSVR i samarbeide med Razer og andre bransjeledere."

I henhold til visjonen for OSVR er OSVR Hacker Dev Kit både rimelig og laget med åpen kilde for at utviklere skal kunne dra full nytte av programmet. Og for å forenkle programvareutviklingen ytterligere har OSVR HDK høykvalitets opptikk med lav fordreining som praktisk talt eliminerer behovet for farge- og fordreiningskorreksjon, noe som minimerer behovet for ekstra utviklingsarbeid for OSVR sammenlignet med andre VR-enheter. Hvem som helst kan laste ned 3D-filer og lage sitt et sett med VR-briller. For mer informasjon om hvordan det fungerer, kan du se www.osvr.com.

"OGA jobber for et åpent økosystem for spillbransjen og støtter derfor gladelig OSVR," sier Drew Johnston, som er president for Open Gaming Alliance. "En gratis VR-utviklerløsning med åpen kilde og støtte for en rekke ulike hodesettprodusenter, ulike spillmotorer og flere plattformer er akkurat hva spillutviklere og -utgivere trenger for å få fart på VR-utviklingen."

OSVR er på jakt etter flere partnere. Kontakt oss på contact@osvr.com hvis du er interessert.

Demoer av OSVR og Hacker Dev Kit vil bli vist på CES på følgende steder:

Razer, South Hall 3 i bås nr. 31132

Hillcrest, Renaissance Hotel i suite nr. 1130

Nod Labs demonstrerer naturlig 3D-interaksjon i OSVR med Nod-bevegelseskontrollringen og Skeletal-tracking. Du kan avtale et møte med Nod-teamet på nod.co/ces.

Leap Motion viser også frem fremtiden av virkelig altoppsluktende VR-opplevelser med OSVR og den originale inndataenheten: dine egne hender. Send en e-post til apeck@leapmotion.com for å avtale et privat møte med Leap Motion-teamet.

Om OSVR:

OSVR™ er et økosystem som er utviklet fra bunnen av for å skape en åpen standard for VR-inn/-utdataenheter og -spill med ett eneste mål for øyet: å skape en best mulig VR-spillopplevelse. Ved hjelp av OSVR-rammeverket, som er støttet av bransjeledende aktører og er helfokusert på spilling, kan spillmiljøer fra hele verden komme sammen og flytte grensene for VR-spilling.

I tillegg til de nevnte VR-brillene har OSVR også en plugin-modul for bruk med Oculus DK2.

Til spillutviklingsformål er følgende spillmotor-plugin-moduler tilgjengelige:

Unity 3D Engine - Nå

Unreal Engine 4 – Jan 2015

HeroEngine - Kommer

Mer kommer etter hvert

OSVR SDK-tilgjengelighet:

Pris:Gratis

Begrenset tilgang for utviklere – Nå

Lansering – Q2 2015

Om OSVR Hacker Development Kit

Pris:fra 1729 NOK

Tilgjengelighet:Juni 2015

Produktegenskaper:

HMD-modul

Sensorenhet med integrert akselerometer, gyroskop og kompass

Ekstern USB 3.0-kontakt  for ekstrautstyr

To ekstra USB 3.0-kontakter til interne utvidelser

Kraftig FPGA for å muliggjøre maksimal tilpasning for hacking

Skjerm

5,5" FHD-skjerm med flatkabler og skjermkortgrensesnitt for bruk av ulike skjermer

1080 x 1920 FHD-oppløsning med 60 fps og 401 ppi

Ekstra skjermkort for bruk av ulike skjermer

Optikkmodul

Near-Eye-displaysystem med toelements asfærisk optikk for førsteklasses bildekvalitet og lav grad av fordreining gjennom bildet

100° diagonal panoramavisning (90°H x 90°V)

Uavhengig justering av pupillavstand (IPD) og dioptri for bruk uten briller og for maksimal komfort

Mekanisk HMD-modul

Avtakbar ansiktsmaske

Mikrofiberskumlag av bambus/kull for ekstra komfort

Belteboksmodul

Ekstra USB 3.0-kontakt

Integrert kodek for surroundlyd

Enklere kabelhåndtering og ergonomi

Signalforsterkere

Powered by Labrador CMS