EN VIKTIG ARENA FOR ELKJØP

– Det er mye å glede seg til når produktene fra CES kommer på markedet om ikke så altfor lenge.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Thomas Hegerlund, nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS. Vi støter på ham og kollega Kristian S. Skogsrud, som er nordisk innkjøpssjef for lyd og bilde, på messeområdet i Las Vegas, og som vanlig på messer dreier praten seg fort om vi har sett noe spennende. Siden dette er en av messens første dager, blir vi enige om å oppsummere den i etterkant.

– Hva var høydepunktet på CES?

– Som lyd- og bilde-representanter var det vanskelig å ikke la seg imponere av de mange TV-toppmodellene til de forskjellige produsentene, sier Hegerlund.

Vi tror definitivt på en økt handel av trådløs lyd samt treningsrelaterte produkter som klokker, armbånd og trådløse hodetelefoner

Han trekker frem designet på Samsungs modeller, der de også hadde lagt vekt på baksiden av apparatene, samt sortnivået i LGs oled-TVer. På lydsiden karakteriserer Skogsrud utviklingen som gledelig og imponerende.

Møter de globale lederne

– Det kommer mange gode løsninger for multirom i hjemmet og de som vil ha lyden med seg, sier han.

– Hva betyr messen for Elkjøp?

– For Elkjøp er det todelt. CES er en mulighet å møte leverandørene våre og avslutte forhandlingen av neste års sortiment, og er i tillegg en arena for å møte de globale lederne hos de aller største leverandørene, sier Hegerlund.

– Hva er hovedoppgaven deres på messen?

– Som Thomas sier avslutter vi forhandlingene for det nye sortimentet. Dessuten er det en viktig anledning til å se om det er noen trender vi ikke har fanget opp allerede, sier Skogsrud.

– Hvor relevant er CES-messen for det norske markedet?

– Messen er mye mer relevant for Europa og Norge nå enn tidligere. For noen år siden var CES mer rettet mot det amerikanske markedet, men nå vises det i større grad også modeller og produkter som er aktuelle for oss, sier Hegerlund.

Hemmelige rom

Skogsrud sier de største utstillerne som vanlig imponerer på årets CES.

– De har solide og store utstillinger. Men det er også mindre leverandører som investerer store summer for å vise produkter og teknologi. Dette er også med på å gi oss inspirasjon til å videreutvikle våre egne butikkløsninger.

– Får dere som innkjøpere se mer enn besøkende flest?

– Vi har tilgang til såkalte hemmelige rom, der vi får se produkter som foreløpig ikke vises til publikum, sier Hegerlund.

– Hva overrasket dere på årets CES?

– Det var en større grad av nyetableringer, eller såkalte ”kick starter”-prosjekter. Det er blitt viktig for oss å følge med også her, for å fange opp trender og eventuelle nyheter, sier Skogsrud.

– Hvordan vil dere sammenligne CES med IFA?

– På mange måter er messene ganske like, men IFA er helt klart kun rettet mot et europeisk marked og trendene her, sier Hegerlund.

– Hvilke kategorier eller produkter vil prege årets handel?

– Vi tror definitivt på en økt handel av trådløs lyd samt treningsrelaterte produkter som klokker, armbånd og trådløse hodetelefoner, sier Hegerlund.