NORSKUTVIKLET NYTELSE

Jens Petter Wilhelmsen (t. v.) og Alexander Bjørkmann i Ohdoki har utviklet konseptet rundt Handy. Foto: Jan Røsholm

Det norske selskapet Ohdoki har utviklet en masturberingsmaskin for menn. De har allerede solgt over 80.000 enheter.

Publisert

Selskapet har utviklet de de kaller en unik teknologi, som kobler sammen online-innhold mot maskinen Handy. Dette skal forsterke opplevelsen for brukeren. Hjelpemiddelsentraler er blant kundene.

Tilpasset alle menn

– Handy er laget for alle menn, men handikappende vil være en prioritert kundegruppe, og hjelpemiddelsentraler er allerede kunder av oss, sier daglig leder Jens Petter Wilhelmsen i Ohdoki.

Tilleggsutstyret til Handy finnes i ulike former og størrelser. Foto: Jan Røsholm

Fagbladet Elektronikkbransjen treffer ham og medgründer Alexander Bjørkmann på CES-messen i Las Vegas i januar.

– En av våre frivillige ambassadører er Nils Arne Morka, tidligere norgesmester i boksing, som ble rammet av sykdommen ALS. Han har kjempet for at alle skal ha et verdig sexliv, til tross for sykdom eller handikap, sier Wilhelmsen.

Selve maskinen er utstyrt med en børsteløs motor, og har justerbar slaglengde og frekvens.

– Slaglengden er opptil 11 centimeter, og man kan ha opptil 600 slag i minuttet. Hylsene leveres i ulik størrelse og utfoldelse, så det er tilpasset de fleste menn, sier Wilhelmsen.

Hylsene vil være forbruksvare, og Ohdoki tilbyr en rekke hylser som representerer forskjellige stimuli. Handy har en egenutviklet app, dermed kan maskinen fjernstyres.

– Da kan en personlig assistent hjelpe brukeren uten nødvendigvis å være i det samme rommet, noe som kan være greit for begge parter, sier Wilhelmsen.

Egen online-teknologi

– Det er ikke selve maskinen som er det geniale, men teknologien bak, sier Bjørkmann.

Ohdoki har utviklet en plattform der Handy er i sanntidskommunikasjon med ulike nettsteder som leverer interaktivt innhold.

– Enkelt forklart er maskinen synkron i forhold til takten på bevegelsene i filmen, sier Bjørkmann.

Det er ikke selve maskinen som er det geniale, men teknologien bak

Selskapet har også utviklet en VR-plattform. Handy kobles til en tradisjonell VR-brille, og også her er bevegelse og rytme synkronisert med innholdet i filmen.

– Vi kan synkronisere mot hele 20.000 VR-filmer fra de store aktørene innen erotisk innhold, sier Bjørkmann.

VR-tjenesten er basert på et abonnementssystem hos partnerne, noe som er en inntektskilde for selskapet.

– I snitt har vi rundt én million online-sesjoner per måned. Dette viser at vi dekker et behov, sier Bjørkmann.

Ønsker mer distribusjon

Hylsene til Handy er laget av et elastisk plastmateriale, som enkelt vaskes etter bruk. Foto: Jan Røsholm

Selskapet ble startet i 2017 i Norge, og har norsk eierskap. Nylig byttet de navn fra Sweet Tech AS til Ohdoki AS, de har 14 ansatte, hvorav ni sitter i Oslo. Forventet omsetning i 2022 blir rundt 45 millioner kroner.

– I Norge har vi distribusjon via forhandlere som Kondomeriet og nettsiden, i tillegg til hjelpemiddelsentraler. Men vi planlegger å komme inn i flere salgskanaler, som apotek og elektronikkforhandlere, sier Wilhelmsen.

Ohdoki mener at markedet for personlige produkter er i endring.

– Går vi 20 år tilbake, lå butikker som selger sexleketøy og hjelpemidler i bakgater eller på internett. Nå finner vi butikker som Kondomeriet på Karl Johansgate og på kjøpesenter. Det er en positiv trend, sier Wilhelmsen.

Prisen for Handy ligger på rundt 2.000 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS