PLANLEGGER FM-SLUKKINGEN

NRK-sjefen sier meldinger om dab-dekningshull skal tas alvorlig, og Medietilsynet vil gi bileierne mer informasjon om slukkingen.

Publisert Sist oppdatert

I NRKs Store Studio hadde Medietilsynet samlet rundt 70 representanter for organisasjoner og aktører som spiller en viktig rolle i radiodigitaliseringen. Direktør for konsesjon og tilsyn i Medietilsynet, Gudbrand Guthus, åpnet møtet.

– Nå nærmer tidspunktet for radioskiftet seg voldsomt, det er under fire måneder til FM-nettet slukkes i Nordland. Vi skal gi oppdatert informasjon om prosessen, og hvilke planer vi har for informasjon framover, sier han.

Skal informere sjåførene

Nå nærmer tidspunktet for radioskiftet seg voldsomt, det er under fire måneder til FM-nettet slukkes i Nordland

Prosjektleder for dab-skiftet i Medietilsynet, Line Langnes, sier tilsynet skal informere den norske befolkningen etter fire punkter:

Gi nøytral informasjon fra myndighetene.

Hun sier tilsynets kjernebudskap i høst blir å gi informasjon om slukkeplan for FM-nettet, og konsekvensene det vil få for lytterne.

– I tillegg er det viktig å få ut informasjon om dab i bil, og at lokalradioene fortsetter på FM. Vi har opprettet en nettside med forbrukerinformasjon om radioskiftet, og laget en informasjonsbrosjyre også som er under revidering. Vi har etablert en eposttjeneste, og en egen FB-side «DAB+radio=sant», sier Langnes.

Medietilsynet kommer også med informasjonspakker som sendes til servicekontor, lokalaviser og interesseorganisasjoner, alt fra Blindeforbundet til taxinæringen.

– Vi retter også blikket ut av landet, og vil lage engelskspråklig informasjonspakker for utveksling med våre søsterorganisasjoner i Europa, men også rettet mot turistorganisasjoner og yrkessjåfører, sier Langes.

Det største tiltaket er en TV- og radio-spot som vil legges på tilsynets nettsider til fri benyttelse i midten av oktober.

Største endring noensinne

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen var også til stede og snakket om det digitale radioskiftet i 2017.

– Dette er den største endringen norsk radio har vært gjennom noen sinne, og radiobransjen har fulgt opp Stortingets krav og intensjon. Dab-overgangen er bare en av mange digitaliseringer den norske befolkningen står ovenfor. En god del har vi allerede vært gjennom, og flere skal komme. Har veldig stor respekt for at det krever noe av befolkningen, og av aktører som bilbransjen, sier Eriksen.

Kringkastingssjefen adresserte også kritikken om at strømming via mobilnettet kan overta for kringkasting via dab.

– Dab-overgangen ble vedtatt for seks år siden. Kanskje vil strømming som teknologi være bra nok om tre, fire, fem år, men den tiden har ikke radio som plattform for å skulle overleve. For at vi fortsatt skal ha radio, må denne digitaliseres, sier kringkastingssjefen.

Eriksen sier lytterne allerede er med på laget, seks av ti nordmenn lytter allerede digitalt, og de hører også mer på radio enn andre.

– Forretningsmodellene lever videre, og de kommersielle kanalene selger reklame som før. NRK får større konkurranse nå enn tidligere, ikke mindre, og de som sier noe annet tar feil. I tillegg gjør dab-nettet at norsk radiobransje styrer butikken selv, det er ingen tredjepart som har kontroll over distribusjonen, sier NRK-sjefen, med henvisning til de siste ukenes debatt om Facebook og publisering av bilder.

Tar hull på alvor

Han sier den nye digitale infrastrukturen også gir bedre beredskap, med direktemating, doble sendere og reservekraft.

– Vi får nye systemer for varsling og beredskap og over 300 tuneller får dab+ med mottak av alle rikskanaler. Det blir også dab-dekning til sjøs minst 50 kilometer fra land, sier Eriksen.

NRK-sjefen er klar på at meldinger om hull i dekningen skal tas på alvor, også der dekningskartet viser grønt.

– Får vi meldinger om at dekningen ikke er god nok skal vi ikke møtet dette med arroganse, men gå ut og fysisk sjekke dette. Det er fortsatt tid til å sette opp nye master, og vi skal møte enhver påstand om manglende dekning med å teste dette. Så gleder jeg meg til å se dere i Bodø 11. januar klokka 11:11, avslutter han. Det er tidspunktet første slukking av FM-nettet gjennomføres.

Flytter i bobil

Daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, sier at lytterne velger tradisjonell kringkasting også digitalt. 17 prosent lytter via internett, mens 47 prosent hører radio via dab-nettet. To av tre norske husstander har ett eller flere dab-apparater.

– I norske hjem er dab allerede en større og viktigere plattform enn FM. Når det gjelder bil, har tre av ti norske biler i dag dab-mottaker. Her har vi en formidabel jobb foran oss, men ikke uovervinnelig, sier Torvmark.

En av utfordringene er at 54 prosent av norske bileiere sier de vil vente med å installere dab til FM-nettet slukker.

– Da kan det bli kø hos verkstedene! Vi oppfordrer folk til å installere dab i god tid før slukking i deres region. En annen brukerutfordring er at antennen og adapteren må monteres korrekt, og at om dab-radioen ikke har såkalt service following, må man oppdatere kanallisten når man ferdes over en av de sju frekvensskillene i Norge.

De fem ansatte i Digitalradio Norge har nå sagt opp kontorene sine i Oslo, og skal de neste 400 dagene turnere Norge rundt i en bobil, i forkant av FM-slukkingen i hver region.

Powered by Labrador CMS