NORGE BESTE KENWOOD-LAND

Martin Vinje smiler bredt etter at Kenwood har kåret Norge til verdens beste kjøkkenmaskinland i 2009.

– Det er flott at Kenwood setter pris på resultatene den norske elektrofaghandelen har oppnådd, sier Martin Vinje.

Prisen ble delt ut i Paris 17. april, og turen hjem gikk ikke upåaktet hen. Da Martin Vinje og Net Eltorgets Reidar Vindenes askefast tok drosje hjem fra Frankrike, fikk de massiv dekning på TV 2 Nyhetskanalen.

– All PR er god PR. Reidar og jeg fant dessuten tre dansker og en svenske som delte regningen på 25.000 kroner, sier Vinje til fagbladet Elektronikkbransjen.

Martin Vinje Company representerer Kenwood og Delonghi i Norge, mens Net Eltorget distribuerer til frittstående handlere, Euronics og Coop.

– Dette er første gang Kenwood deler ut en pris til beste land, og den gikk til Norge for de gode resultatene vi har oppnådd. Salget har vært økende i alle år, men det tok helt av i fjor – midt under finanskrisen. Aldri har det vært solgt så mange kjøkkenmaskiner i Norge, og aldri har veksten vært så stor når det gjelder de dyrere modellene. Forbrukerne og handlerne har fått opp øynene for at man ikke trenger annet enn én Kenwood, med over 60 ulike funksjoner takket være de 20 ulike tilbehørsdelene vi tilbyr, sier Vinje.

Han mener Norge er unikt i gastronomiens verden, og at de fleste her hjemme har et forhold til Kenwood.

Tro mot bransjen

– Dette er elektrofaghandelens styrke. Når vi ser faghandelen får lov til å dominere, lykkes vi bedre enn i andre land. Den norske strukturen er unik, der en så stor andel av elektrisk utstyr selges gjennom elektrofaghandelen. Vi er bransjetro, og dette er noe av årsaken til at vi aldri har gjort det bedre enn nå, sier Vinje og smiler.

På Elektrofil-messa hadde han med seg kokk Oddmund Tronstad i matkurs.no for å demonstrere Kenwoods nye kjøkkenmaskin Major Cooking Chef.

– Den har en induksjonsplate som gjør det mulig å varme innholdet i bollen fra 20 til 140 grader. Jeg ser på dette som en kjøkkenhjelp, spesielt godt egnet når man skal tilberede mat som trenger røring og oppvarming – for eksempel sauser, grøt eller supper, sier Tronstad.

Maskinen kommer i butikkene til høsten, og vil koste rundt 12.000 kroner.

– Kombinasjonen røre og koke er kjent i matlagingen, og vi har store forventninger til salget. Dette kommer som et tilleggsprodukt som vil løfte Kenwood til nye høyder, sier Vinje.

Tronstad innrømmer at han stusset første gang han hørte om konseptet.

Skikkelige råvarer

– Men snart innså jeg hvilke muligheter produktet gir. Man kan varme innholdet i bollen fra 20 til 140 grader, og dermed kan man også koke poteter, egg, dampe fisk, grønnsaker og kjøtt, sier Tronstad.

– Dettekan man også gjøre i en kjele på komfyren?

– Det er riktig. Men denne maskinen hjelper deg slik at du samtidig kan gjøre andre ting, siden den hele tiden rører slik at ting ikke brenner seg fast. Man blir ikke fastlåst til én operasjon, men kan gjøre andre ting samtidig. Maskinen er på 2.000 watt, der drivverket maksimalt trekker 1.500 watt.Induksjonsplata trekker fra 500 til 1.100 watt, og stjeler litt av krafta til motoren når dette er nødvendig, sier Tronstad.

Vinje mener at mens restaurantene sliter, øker salget av finere matråvarer.

– Folk koser seg hjemme og tilbereder bedre middag. Samtidig driver næringsmiddelindustrien så godt de kan med å lure oss. Finn deg en bonde som leverer skikkelige råvarer, kjøp deg en Kenwood og få et bedre liv! sier Vinje.

Han mener at hvis et produkt er viktig for kunden, kjøper hun eller han det beste som finnes. Er det mindre viktig, er prisen viktigst.

– Cooking Chef er kronjuvelen til Kenwood, og gir matlaging en ny dimensjon. De profesjonelle kokkene er henrykt, sier Vinje.

Alternativ til kapslene

Kenwood er eid av italienske Delonghi, og kaffemaskinene deres er et annet viktig produktområde for Martin Vinje Company.

– Uansett hvilken bensinstasjon eller veikro du er inne på er det slutt på at man drikker gammel og sur traktekaffe. Folk har vent seg til at kaffe er noe man får nykvernet ved å trykke på en knapp. Dette kommer for fullt også hjemme hos folk. Salget av helautomatiske kaffemaskiner går til himmels, mens de tradisjonelle trakterne går motsatt vei. Denne utviklingen vil eskalere. Dette er produkter som koster mer, og som vil representere en velkommen omsetningsvekst for bransjen, mener Vinje.

Han deler maskinene inn i to hovedgrupper; med og uten kapsler.

– Delonghi er Europas største aktør innen kaffemaskiner, og leverer maskiner i begge kategorier. Vi setter pris på den flotte innsatsen kapselfolket har gjort for å sette fokus på alternative kaffeformer. Våre maskiner koster litt mer, men gir forbrukeren frihet til å velge hvilken kaffe hun eller han ønsker, sier Vinje og fortsetter:

– Svenskene har tidligere forsøkt å selge oss både kaffe og iskrem uten å lykkes. Norge består av et konservativt folkeslag, og har vi funnet noe vi liker holder vi oss til det – også når det gjelder kaffe. Derfor er vi stolte av at Evergood har valgt å bruke Delonghi som samarbeidspartner når de serverer kaffe som smaksprøver i dagligvarehandelen. Deres mørkbrente kaffe tilberedt på Delonghis maskiner er midt i blinken for norske ganer, mener Vinje.

Delonghis nye helautomatiske maskiner er vesentlig mer kompakte enn forgjengerne.

– De er mindre, men mer avanserte. Dette er den samme utviklingen vi ser for alle produkter i bransjen; teknologien forbedres samtidig som produktene blir mindre, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS