VIL GI OSS BEDRE HVERDAG

Like før IFA presenterte italienske DeLonghi det nye slagordet”Better everyday”.Italienerne ønsker altsåå gi oss en bedre hverdag.

Som vanlig stilte DeLonghi og Kenwood sammen på sin utstilling på IFA. Vinje legger vekt på at det er mye felles med produktene fra de to merkene, både teknologisk og designmessig.

Posisjonering

I følge Vinje legger både DeLonghi og Kenwood vekt å posisjonere seg som ledende aktører på verdensmarkedet for småelektriske produkter.

– DeLonghi er nå den største aktøren i Europa innen gruppenkaffemaskiner. På dette området viser vi på årets IFA en del nyheter som på en måte spisser produktkonseptet. Også på Kenwood, som er Europas ledende innen mattilbereding, har vi også en del spennende nyheter. Fortsatt er Norge det landet Kenwood selger flest kjøkkenmaskiner i verden i, målt per innbygger, sier Vinje.

Forretningsmodellen Martin Vinje satte opp for sitt nye selskap da han sluttet i Wilfa for cirka ti år siden er basert på at Elkjøp og Expert tar inn produktene direkte fra produsentene DeLonghi og Kenwood. NetEl-torget i Bergen har distribusjonen til alle andre deler av bransjen.

Samarbeid

– Når det gjelder kaffemaskiner, samarbeider DeLonghi-konsernet både med Nespresso og Dolce Gusto. Begge har valgt DeLonghi som produksjonspartner fordi de legger vekt på italienernes overlegenhet når det gjelder kvalitet. Melkebeholderen som DeLonghi har utviklet brukes også i Nespressos maskiner, sier Vinje.

I dag blir alle helautomatiske kaffemaskiner laget ved DeLonghis egne fabrikker i Italia, mens de øvrige maskinene blir produsert i Østen.

På IFA presenterte italienerne også Icona-serien. Dette er en frokostserie som består av kaffemaskin, brødrister og vannkoker.

– Dette er produkter med designtrend jeg vil karakterisere som litt retro og som vi nå ser her i Europa. De har åtte lag pianolakk. Som navnet Icona sier, stor de frem som ikoner som jeg ser på som individuelle skulpturer på kjøkkenet, sier Vinje.

Avfuktere

DeLonghi har lenge vært stor i det norske markedet på oljeovner, og ifølge Vinje er omsetningen stigende. Nå kommer avfuktere fra den italienske leverandøren inn som en ny kategori klimaprodukter.

– Vi opplever at salget av avfuktere har eksplodert. Årsaken er klimaendringene med den økende mengden nedbør vi er utsatt for og mer inntrengning av vann i kjellere. Spesielt i år har vi merket en kraftig økning i etterspørselen, sier Vinje.

En god og avansert avfukter har bortimot de samme egenskaper som et luftkondisjoneringsanlegg, mener han. Vinje viser blant annet en spesiell avfukter som også har innebygd vannpumpe. Det betyr at den kan pumpe vann ut av for eksempel kjellere og rom under bakkenivå. Modellen, som heter DD30, vil trolig koste et sted mellom 3 og 4.000 kroner på det norske markedet, opplyser han.

Powered by Labrador CMS