FÆRRE ELEKTROFILE men like stor omsetning

Expert arrangerte sin sjette årlige Elektrofil-messe i slutten av april. På 3.000 kvadratmeter i Oslo Spektrum hadde kjeden internopplæring og salgsmesse.

Fire dager var satt av til internopplæring, og rundt tusen Expert-ansatte fra hele Norge fikk møte representanter fra 80 av kjedens leverandører. På kveldstid var det festmiddag og show.

Lørdag og søndag var det salgsmesse, og selv om de 8.000 besøkende var et betydelig lavere tall enn fjorårets 14.000 er Expert fornøyd.

– Vi klarte likevel å holde omsetningen på samme nivå som tidligere. Gjennomsnittshandelen var på over 1.600 kroner per hode, noe som er veldig bra på en elektromesse, sier administrerende direktør Steinar Rorgemoen i Expert Norge AS.

Han innrømmer at det var knyttet en del spenning til hvordan arrangementet ville gå midt i finanskrisen.

– Vi føler vi fikk en liten pause fra finanskrisen. Mange nordmenn har mer penger, men de er forsiktige med å bruke dem. Det vi så på Elektrofil var at de som kom, var der for å handle. Lørdag handlet cirka 80 prosent av kundene som var innom. Vi har arbeidet mye med å få Elektrofil til å bli en opplevelse i tillegg til å være en arena for gode tilbud, sier Rorgemoen i en pressemelding.

På det lengste strakk køen seg rundt tre sider av Oslo Spektrum. Salgstallene viser at det blant annet ble solgt rundt 1.000 mobiltelefoner, 1.000 filmer, 1.000 spill og 700 TVer.

72 BILDER FRA ELEKTROFIL

MER SPENNENDE

Øystein Auli er deltidsselger i Expert Klingenberg og deltok på Elektrofil for annen gang.

– Messen i år er litt mer spennende enn fjorårets. Det gjelder særlig produktene og nyhetene. Det er veldig positivt å møte leverandørene, og neste år ønsker jeg meg enda mer tid til å gå rundt her i hallen.

– Du jobber til daglig med salg av TV. Hva synes du er nytt på det feltet?

– Det mest spennende er de nye, tynne TVene til Samsung. I tillegg nevner jeg et par av de nye Philips-modellene, særlig den med format 21:9. Nå får vi endelig en TV som ikke gir svarte striper når den viser bredformatfilm.

Expert har til nå vært alene om å selge merket Tandberg. Auli synes dette merket er lett å selge, selv om apparatene er dyrere enn mange konkurrenters.

– Her er det viktig å forklare hva apparatet gir til kunden av egenskaper og kvalitet. Vi gjør mye for at kunden skal bli fornøyd med det han kjøper.

KURSENE ER BEST

Monica Bakko arbeider hos Hemsedal Elektro og har vært på flere tidligere Elektrofil-messer.

– Jeg synes disse arrangementene blir bedre og bedre. I år har det vært ekstra fint med mye kursvirksomhet. Særlig vil jeg fremheve opplæringen i salgsteknikk og hvordan vi skal behandle kundene i butikken.

Det beste ved selve messen synes hun er bredden av leverandørene og det sosiale rundt arrangementet som helhet.

– Skulle jeg ønske meg noe bedre, ville det være enda mer kursvirksomhet, spesielt om kundebehandling og drift av butikk.

RÅBRA MESSE

Edel Tangen fra Expert på Sunndalsøra har vært på Elektrofil to ganger.

– Jeg synes messen generelt er råbra. Vi får fin produktopplæring, mye er spennende og lærerikt. I tillegg kommer at vi får se det som er nytt.

Tangen arbeider med hvitevarer og småelektrisk. Hun synes leverandørene er flinke til å få frem det viktigste med produktene. Hun ønsker litt mer ro til egen fordypning.

– Expert legger opp til at vi må innom 14 utstillinger og stemple der. Jeg ønsker meg en litt annen måte å gjøre dette på og at vi mer kunne velge de utstillingene vi selv ville besøke.

Powered by Labrador CMS