Tom Vedvik i TT Micro fotografert i 2019 med de tre Pinell Supersound-modellene 701, 501 og 301. Foto: Stian Sønsteng
Tom Vedvik i TT Micro fotografert i 2019 med de tre Pinell Supersound-modellene 701, 501 og 301. Foto: Stian Sønsteng

TT MICRO OG GANDALF FORLOVET

Gandalf Distribution, eid av latviske Elko Group, investerer i TT Micro. – Dette gir oss kapital, salgs- og distribusjonsmuligheter, sier Tom Vedvik.

Publisert

Han er styreleder, medeier og markedssjef i selskapet som kanskje er mest kjent for sine Pinell-radioer.

Administrerende direktør David Nicander. Foto: Gandalf Distribution
Administrerende direktør David Nicander. Foto: Gandalf Distribution

– Vi har lett etter en partner lenge, for å styrke oss og få inn ny kapital. Det kommer noen dumper av og til, og da er det ubehagelig hvis støtdemperne ikke er solide nok. Derfor ser vi store fordeler med å inngå et samarbeid med Gandalf Distribution AB. Dette gir oss tilgang til en lang rekke nye distribusjonskanaler for våre Pinell-radioer, og vi vil selge deres data- og forbrukerelektronikk-produkter i Norge. Å selge data har vi ikke gjort siden vi arbeidet i EET på 90-tallet, sier Tom Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Med «vi» mener han broren Tore Vedvik og seg selv. De to har fulgt hverandre også yrkesmessig, er kolleger i TT Micro og eier sammen drøyt 90 prosent av aksjene i selskapet, mens daglig leder Ole Morten Skymoen er inne med snaut sju prosent.

Fellesforetak

I en pressemelding hos Elko Group heter det at de investerer i et fellesforetak (joint venture) med TT Micro for å utvide virksomheten sin i Norden. Målet med samarbeidet er å samle ressursene til Gandalf Distribution AB og TT Micro AS, og legge til Elko Groups kompetanse, for å videreføre suksessen i det nordiske markedet, heter det.

Overfor fagbladet Elektronikkbransjen ønsker ikke Tom Vedvik å komme inn på hvor mye partene investerer i fellesforetaket.

– Vi starter forsiktig, så ser vi hva vi får til de neste to-tre årene. Vi er ikke helt gift, men forlovet, men det vil jo si at man satser for fullt på noe, smiler Vedvik i telefonen fra hjemmekontoret.

– Gandalfs største fordel har alltid vært folkene våre, så vi gleder oss veldig til å kunne slå oss sammen med det dyktige og talentfulle teamet til TT Micro, slik at vi lærer av hverandre, sier administrerende direktør David Nicander i Gandalf i pressemeldingen.

Vi er ikke helt gift, men forlovet, men det vil jo si at man satser for fullt på noe

I en epost skriver han at han har kjent karene i TT Micro i mer enn 30 år.

– Endelig har jeg fått muligheten til å jobbe med dem. Deres DNA er veldig likt vårt, på så mange måter. Ved å slå oss sammen vil vi kunne vokse sammen, både med de fremragende produktene i TT Micro-porteføljen, som vi nå vil kunne tilby hele Norden, samtidig som TT Micro kan tilby vårt brede produktspekter i det norske markedet, skriver Nicander.

Lund, Stockholm og Gøteborg

David Nicander etablerte Gandalf Data i Malmö i 1984. I 2016 byttet selskapet navn til Gandalf Distribution, og i 2017 ble selskapet kjøpt av Elko Group. Selskapet har kontorer i Lund, Stockholm og Gøteborg, mens Elko Group har hovedkontor i Riga i Latvia. Elko omsatte i 2020 for over to milliarder amerikanske dollar.

– Gandalf har i løpet av tre år økt omsetningen fra 850 millioner til i underkant av 3 milliarder svenske kroner, med en lik fordeling mellom data og forbrukerelektronikk. Jeg sier ikke at vi vil ha en tilsvarende vekst, men det ligger noen klare fordeler her både på innkjøp, salg og distribusjon. Dessuten har vi kjent Nicander siden 90-tallet, og opplever både ham, Gandalf og Elko som ukompliserte å samarbeide med. Gandalf har noen direktekunder i Norge, men de mangler mange – som vi har i vår portefølje. Distribusjonen mellom Norge og Sverige er velfungerende, og i tillegg til Pinell har vi noen agenturer som mobiltilbehør fra italienske Cellularline som Gandalf kan hjelpe oss med i Sverige. Når det gjelder Pinell, vil vi kunne utnytte nettverket til Elko, som er til stede i elleve land – hovedsakelig i Øst-Europa, sier Vedvik.

TT Micro har lager og kontorer på Skullerud i Oslo. I 2018 omsatte selskapet for 100 millioner kroner, i 2019 for 90 og i 2020 for 83 millioner kroner.

– Vi skulle vært på 100 millioner kroner også i fjor, men ble truffet av koronaen den 12. mars. Salget tok seg opp igjen først i juni, og gikk etter planen resten av året. 2021 har startet bra, og med hjelp av Gandalf passerer vi godt over 100 millioner kroner i år, sier Tom Vedvik.

Nye Pinell-modeller

Fra lytterundersøkelser i det norske markedet vet vi at 86 prosent av befolkningen over 10 år lytter til radio

For to år siden relanserte TT Micro sine Pinell-radioer, med modellene Supersound 301, 501 og 701 til henholdsvis 2.700, 4.000 og 6.500 kroner. Nylig kom de med modellene 101 og 201, og senere i år kommer Pinell North og Pinell Supersound 202.

– Vi har tro på at samarbeidet med Gandalf og Elko gir oss bedre muligheter til å lansere nye radioprodukter både i Norge og resten av Europa, og det er en stor fordel siden det virker som produktutviklingen hos konkurrentene nesten er stoppet opp. Nye tall viser at radiolyttingen også hos unge målgrupper er god, vi ser det fra 2020-tallene til Stiftelsen Elektronikkbransjen at salgstallet er stabilt, og siden våre radioer både har FM, dab, internettradio og førsteklasses lyd med Spotify Connect er dette produkter vi tror stadig flere vil velge fremfor dumme blåtannhøyttalere der du er avhengig av å trykke på mobilen for å få nyheter, underholdning eller musikk. Vi tror publikum foretrekker det uforutsette og overraskende en radio kan by på, og ut fra lytterundersøkelser i det norske markedet vet vi at 86 prosent av befolkningen over 10 år lytter til radio, sier Vedvik til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den neste radionyheten er Pinell North; en reiseradio med 360-graders lyd.

– Denne har alt av teknologi, god batteritid, og finner sin helt egen plass i markedet siden ingen har noe tilsvarende, sier Vedvik.

TT Micro har de siste par årene redusert staben fra 19 til 12 ansatte. Nylig begynte Jarle Ruud som nøkkelkundesjef. Han har bakgrunn fra blant annet Mono, Digitalradio Norge og Panasonic, og kom inn da Harald Kristiansen gikk av som salgssjef for å begynne i en tilstøtende bransje.

Powered by Labrador CMS