En av tre sjekker nettet før julehandel

Elkjøp tror MP3 og flatskjerm blir årets julegaveslagere. En av tre som kommer til kjeden, har vært inne på nettet i forkant.

Elkjøp benyttet anledningen til å presentere nettbutikken sin, da de lanserte det de tror blir årets slagere under juletreet. Vi kommer tilbake til netthandelen, men først årets julegaver:

- Vi merker allerede trykket fra julesalget, og selv om fjoråret var et rekordår for salg av forbrukerelektronikk, tror vi på vekst opp mot 15 prosent i år, sier adm. direktør Henrik Bjønnes i Elkjøp.

Nøyaktig én måned før julaften, hadde Elkjøp invitert norsk presse til en presentasjon av produktene kjeden tror blir årets slagere under juletreet.

Effektive handlere

- Nordmenn har blitt mer strategiske og effektive julegavehandlere, og forbereder seg før de oppsøker butikkene. 35 prosent av kundene i Elkjøps butikker har allerede gjort researchen på elkjop.no. Men spontaniteten er likevel ikke helt fraværende - i fjor plukket kundene med seg DVD-filmer som om de var i løsvekt. I år er det de flash-baserte MP3-spillerne som går unna som småsjokolade, sier Bjønnes.

Han tror mange vil kjøpe en flatskjerm til huset til jul i år, og hevder bransjens vinner er den aktøren som har best tilgang på flatskjerm-TV.

- Prisene på flatskjerm har de siste seks månedene vært stabile på grunn av utfordringer med logistikk og tilgang. Gjennom vår internasjonale innkjøpsorganisasjon har vi sikret enorme volum flate TVer fra kjente leverandører i størrelsene 26-32 tommer til stua og 15-21 tommer til kjøkken og soverom. Desember er definitivt den viktigste salgsmåneden for elektronikkbransjen og handelsstanden for øvrig. God tilgang på populære modeller er helt avgjørende for å nå vårt ambisiøse omsetningsmål på 15 milliarder kroner i Norden innen 2007/2008, sier Henrik Bjønnes.

En av produktgruppene på Elkjøps julegaveliste fikk særlig oppmerksomhet på pressemøtet; spillkonsoller. Elkjøp lanserte Microsofts nye Xbox 360 til 2.000 og 2.900 kroner, men kommer til å selge seg tomme raskt på grunn av begrenset tilgang.

- Derfor tror vi PlayStation 2 blir volumproduktet i år, siden vi nå priser den under tusen kroner, sier Bjønnes.

Han regner med at nærmere én million nordmenn vil besøke Elkjøps nettbutikk måneden før jul, og sier det ligger an til en tredobling i salget sammenlignet med fjoråret.

Menn på nett

- Det er i stor grad menn som kjøper julegaver på nett, og de mest populære varegruppene her er mobiltelefon, MP3, PSP, foto, film og spill, sier Bjønnes.

Markedsansvarlig for internett i Elkjøp, Kristine Helander, forteller at varer som bestilles fra Elkjøps nettbutikk sendes samme dag fra sentrallageret i Sverige.

- Posten sier man skal bestille varene fem til ti dager før jul, for å få dem frem før julaften. Det skal ikke stå på oss og vi vil ekspedere bestillingene samme dag, men vi kan ikke love noen kortere frister enn Posten, sier Helander.

Hun forteller at designet på sidene er pusset opp, og at vareutvalget er doblet i løpet av det siste året.

- Vi har 3.000 vareslag på nettet, og skal ha det samme som i butikkene. Rundt 700.000 unike brukere er innom oss hver måned, og omsetningen er tredoblet på nett. Den typiske brukeren er mann mellom 20 og 30 år, men det er stadig flere kvinner innom - samtidig som det er flere voksne brukere. I løpet av kort tid kommer vi til å åpne internettportaler i butikkene, sier Helander.

Bjønnes sier han ikke ser på nettet som noen farlig konkurrent, så lenge kunden får en merverdi ved å besøke butikkene.

Elkjøps julegaver:

MP3

LCD flatskjerm

Vaffeljern

Mobiltelefon

Spillkonsoll

Pizzaovn

Foto

DVD-opptaker/bærbar spiller

Drinkmikser

Skriver

Tilbehør:

Universal fjernkontroll

Mobiltilbehør

DVD-film

Spill

MP3-tilbehør

Powered by Labrador CMS