En boks er nok sier Grundig om sitt hjemmeunder-holdningsystem
Grundig har stor tro på sitt nye hjemmeunderholdningssystem med DVD-opptaker med 250 GB harddisk og dobbel digitalmottaker.
Trolig har enheten Blu-ray, HD-DVD eller en kombinasjonsspiller da den kommer på markedet til våren.
– Dette er en videreutvikling i forhold til FineArts-konseptet, at vi kan tilby et fullt system som passer til TVene våre. Vi håper mottakerdelen snart blir godkjent for det digitale bakkenettet i Norge. Prisen blir på rundt 20.000 kroner, forteller Norgessjef Pål Haugen i Grundig.
Han forteller at boksen retter seg mot kunder som ønsker å ha alt i en enhet, fremfor å ha flere bokser under TVen.
– Her er det nok med en ledning til TVen, sier Haugen.
Grundig fikk på IFA mye oppmerksomhet for relanseringen av sin runde høyttaler Audiorama, som gir lyd i 360 grader.
– Denne rundstrålehøyttaleren var en kjempesuksess på slutten av 70-tallet, og ble mye brukt både i private hjem og på restauranter fordi den hadde en så fin lydgjengivelse. Alle er mektig imponert over den nye versjonen. Lyden er i øvre sjikt, mens prisen bare er 7.000 kroner settet, sier Haugen.
Enklere modellbetegnelser
På TV-siden ønsker Grundig å gjøre det enklere både for forbrukere og handlerne, ved at hele produktlinjen heter Vision – med modellbetegnelser fra 1 til 9 avhengig av utstyret.
– Det blir mye lettere å kategorisere TVene. Toppmodellen Vision 9 har alt av utstyr, modellene blir gradvis enklere ned til Vision 1, sier Haugen.
Han mener Grundig lykkes godt på det norske markedet, og understreker at design stadig blir viktigere.
– Vi må skifte modeller stadig oftere for å være i tet. På IFA lanserer vi 100 Hz-teknonlogi i enkelte modeller. I CRT-tiden visste alle at 100 Hz var bedre TVer. Teknologien er ikke den samme på flat-TV, men det er viktig å formidle til kundene at bevegelig bilder blir skarpere, sier Haugen.
Lyd på TV
Han forteller at Grundig har vært tidlig ute med bildeforbedringskretser for bevegelige bilder på full HD-skjermene sine.
– De fleste har hatt det på skjermene sine, men vi har lenge vært alene om å ha dette på full HD. Det har vært en klar fordel, sier Haugen.
Grundig har i følge Haugen lenge ment at det er viktig med god lyd på TV, da de færreste brukerne har koplet til et hjemmekinoanlegg.
– Derfor er vår Magic Fidelity-patent en stor fordel. Denne viderefører vi nå i et Sound Projector-system med opptil 16 høyttalere i en lyddel som er plassert under skjermen. Høytalerne er vinklet for å skape en flerkanalseffekt.
– Det er flere leverandører som har lignende løsninger, som også blir kalt lydplanker. Bruker dere egen teknologi eller samarbeider dere med andre?
Trådløs lyd
– Vi samarbeider det tyske selskapet Göebel, som er produsent av lyd i øvre sjikt, for å gjøre dette best mulig. Göebel har også laget et hjemmekinoanlegg med trådløse høyttalere i samarbeid med Grundig, som gir fantastisk lyd. Dette koster cirka 20.000 kroner.
– Mens de fleste DVD-spillere har en standard komponentstørrelse, lanserer Grundig en liten enhet i aluminiumsutførelse som også er beregnet til å henge på veggen bak TVen. Er denne i stand til å gi like god lyd og bilde som de større spillerne?
– Absolutt. Dette er en avansert spiller med HDMI-overføring, og den kan selvfølgelig brukes på alle typer TVer. Det følger med en veggbrakett, og utførelsen er svært eksklusiv til tross for at prisen er så rimelig som 1.400 kroner.
– Når kommer Grundig med sin første høyoppløste DVD-spiller?
Blu-ray eller HD-DVD?
– Det er en stadig diskusjon om man skal satse på Blu-ray eller HD-DVD. Vi tror det kommer til å skje mye den nærmeste tiden, også med kombinasjonsspillere, og har ikke tatt stilling til hva vi skal velge ennå. Det er imidlertid grunn til å tro at en av disse spillerne vil sitte i vårt nye hjemmeunderholdningssystem, sier Haugen.
Grundig lanserer fem internettradioer på IFA, og Haugen forteller at dette er en viktig satsing.
– Vi kommer med mikroanlegg, kjøkkenradio og en opptaker med internettradio, samt en versjon i vår populære Ovation-modell. Dette er et alternativ til DAB, som vi også har i sortimentet. Internettradioen er for dem som ønsker et bredere tilbud, da man får inn stasjoner fra hele verden. Modellene koster fra 1.500 kroner og oppover.
– Er butikkene klare for å selge slike produkter?
– Dette er fremtiden, og med den utviklingen vi har på produktsiden vil dette være en naturlig del av sortimentet i butikkene.