WOOX NY PHILIPS-DATTER

Woox Innovations er navnet på datterselskapet som skal selge audio, video, multimedia og tilbehør fra Philips.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en pressemelding blir selskapet med enn omsetning på mer enn 1,6 milliarder USD og over 2.000 ansatte en av verdens største produsenter av det de kaller «connected entertainment».

– For Norges del blir det små endringer. De som har arbeidet dedikert med disse produktgruppene i Philips Lifestyle Entertainment blir med over til Woox Innovations, og sitter fortsatt i samme bygg som Philips Consumer Lifestyle i Oslo - men i en annen etasje, sier Christer Byfors til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han leder Woox Innovations i Norden, med tittelen Market Leader.

Vi er trygge på at vi vil levere våre partnere i detaljhandelen den service og støtte de trenger

Likevel ikke Funai

På nyåret kunne fagbladet Elektronikkbransjen fortelle at Royal Philips Electronics skulle selge Lifestyle Entertainment-divisjonen til japanske Funai Electric. Planen var at de skulle betale 150 millioner euro i tillegg til en lisensavgift for bruk av merkevaren Philips. Dette oppkjøpet ble det ikke noe av, og Woox Innovations er et heleid datterselskap av Royal Philips N.V., men med hovedkontor i Hong Kong.

– Vi skal fortsatt selge varemerket Philips, og tror ikke forbrukerne vil merke at det står tre separate selskap bak, sier Byfors.

Ved siden av Philips Consumer Lifestyle og Woox Innovations, kommer TP Vision som er et fellesforetak mellom taiwanske TPV Technology og Philips, der eierfordelingen er 70/30. Dette selskapet ble etablert 2. april 2012, har hovedkvarter i Amsterdam, og produserer og selger Philips-TVer.

Philips Consumer Lifestyle selger småelektriske produkter innen personlig pleie og husholdning. Woox er et gammelt Philips-navn, som tidligere ble brukt som et undermerke på en høyttalerteknologi.

24 i Norden

– I Norden er vi 24 ansatte per i dag, tre av disse sitter i Norge. Vi er trygge på at vi vil levere våre partnere i detaljhandelen den service og støtte de trenger, sier Byfors til fagbladet Elektronikkbransjen.

I pressemeldingen heter det at Woox arbeider med å forbedre underholdningsopplevelsen gjennom å stadig utvikle lydkvaliteten, benytte den mest avansert teknologien og samtidig beholde et sofistikert design. Selskapet har mer enn 50 designere og 30 audio-eksperter blant sine ansatte, samt tilgang til avansert forbrukerinnsiktsforskning og produksjon.

Samarbeidet med den verdenskjente DJen og musikkprodusenten Armin van Buuren vil fortsette. Selskapet vil bygge videre på Fidelio-serien, og utvikle markedskommunikasjon som "Obsessed With Sound» og "You Need to Hear This".

Powered by Labrador CMS