LYDSOKKEL FRA ONKYO

– Onkyo har fått sving på lydplankene sine, med og uten dypbasshøyttalere, og lanserer nå en lydsokkel.

Publisert Sist oppdatert

Det sier innehaver og daglig leder i Mono AS, Terje Romen, når fagbladet Elektronikkbransjen møter ham på IFA-messen i Berlin. Lydsokkelen, på engelsk soundbase, er et produkt han har tro på.

– Dette er en høyttaler som plasseres under TVen, og vi ser på dette som en ny og spennende kategori i et segment som vokser. Prisen blir 4.000 kroner, og produktet kommer i handelen i oktober, sier Romen.

Onkyo kommer også med nye stereoprodukter. Rommen sier dette selger stadig bedre, også mikrosystemene som nå kommer i nye versjoner.

Vi skulle gjerne være der, men det må også skje på våre egne betingelser.

– Når det gjelder hjemmekinoreceiverne, som Onkyo er kjent for, kommer det nye modeller til våren. En annen produktgruppe fra Onkyo er personlig audio, altså hodetelefoner, som nå kommer med fire modeller, sier Romen.

Dedikerte på lyd

– Hva gjør Onkyo for å konkurrere med alle andre som leverer hodetelefoner?

– De er en dedikert lydprodusent med veldig gode produkter. Vi har testet dem opp mot konkurrentene, og lydmessig står de ikke tilbake for noen. Men selvsagt ligger det en markedsføringsjobb som i dette segmentet. Onkyo har produsert høyttalere i en årrekke, og er en av verdens store høyttalerprodusenter. De lager blant annet OEM-produkter for Toyota og andre bilmerker, og sine egne elementer i mikrosystemene og de større høyttalerne, sier Romen.

Mono markerer i høst at det er 25 år siden selskapet ble etablert.

– Vi kan vise til gode tall i jubileumsåret, og har økt omsetningen 60 prosent de første åtte månedene - noe vi er veldig godt fornøyd med. I fjor nådde vi 29 millioner kroner, i år er budsjettet på 40. Om vi når 35 er vi ikke misfornøyd med det. I år har vi et nytt varemerke i porteføljen, Klipsch, men vi har også økt med 20 prosent på Onkyo, som vi har hatt i noen år, sier Rommen.

Tett på handelen

– Hva gjør dere for å lykkes med de ulike varemerkene dere har?

– Vi arbeider tett mot faghandleren med trening og opplæring. Vi satser på markedsføring, og ønsker at de som har våre produkter skal få salget. Dessuten er vi selektive når det gjelder hvilke kanaler vi er inne i. Faktisk har vi oppnådd økningen uten kjedeavtaler med Elkjøp eller Expert, vi selger bare til visse Expert-butikker.

– Ønsker dere å komme inn hos de store kjedene?

– Hvis det kan kombineres med vår satsing på faghandelen.

– Er dette et dilemma?

– Dette går i stor grad på muligheten til å tjene penger, til å profilere seg på attraktive produkter. Men det finnes muligheter til å differensiere hvilke produkter som går i de ulike kanalene.

Kjedene

– Er det ditt valg at dere ikke er inne hos de store kjedene?

– Vi skulle gjerne være der, men det må også skje på våre egne betingelser. Vi er avhengige av faghandlerne, og de er viktigste for oss per i dag.

– Hva er det viktigste merket for Mono?

– Det har vært Onkyo i mange år, men Klipsch er snart like store. Vi har de seneste fem årene hatt den samme porteføljen, og mistet Mirage da Klipsch-gruppen la ned varemerket. Rega og Sonus Faber er omtrent like store hos oss.

– Har dere økt staben i forbindelse med at Klipsch er kommet inn?

– Nei, men det burde vi strengt tatt. Vi er bare fem ansatte, men kunne gjerne vært en eller to til, hvis vi finner de rette.