Vær raus og selg kunden skikkelige kabler

– Ikke vær gjerrig på kundens vegne. For 600 kroner ekstra får man en vesentlig bedre ytelse på flat-TVen til 40.000 kroner.

Det sier Klaus Johannsen i Interconnect AS. På IFA er han og Halfdan Klingenberg imponert over lyd og bildedemonstrasjonene amerikanske Monster utfører i en støyfylt hall. Slike demonstrasjoner er i følge de to nesten fraværende hos norske forhandlere:

– Alt for få demonstrerer kablene på en skikkelig måte. En del kopler flere kabler til samme skjerm, men de viser ikke to identiske TV-skjermer ved siden av hverandre slik som her. Når det gjelder lyddemonstrasjoner, blir det mindre brukt ettersom handlerne stort sett selger bilde og fokuserer lite på hifi-lyd, sier Johannsen.

Klingenberg skyter inn:

– Jeg er overrasket over at Monster tar sjansen på å demonstrere en meget prisgunstig kabel til rundt 50 kroner meteren i dette støyfylte lokalet. Men resultatet er lett hørbart, og jeg skulle ønske flere forhandlere ga kundene mulighet til å høre hva de går glipp av.

– Handlerne bør ikke være gjerrige på kundens vegne, men må tørre å tilby det beste slik at kunden kan få best mulig ytelse. Når kunden har kjøpt en flat-TV for mellom 10.000 og 40.000 kroner, bør noen fortelle hun eller han at man for 600 kroner ekstra kan få vesentlig bedre ytelse med en god kabel, sier Johannsen.

Mens fagbladet Elektronikkbransjen intervjuer de to fra Interconnect, kommer Noel Lee rullende forbi på sin gyrosykkel. Han etablerte Monster Cable hjemme i garasjen i San Francisco i 1978, og er i dag en svært synelig leder i selskapet. Hva har han å si om den norske Monster-importøren, Interconnect?

– Nordmennene har vært våre Monster-venner i svært mange år, og selvsagt elsker vi den oppmerksomheten og familiære tilnærmingen de har til de norske forhandlerne.

Alltid utvikling

– Hva bety r et lite land som Norge for Monster?

– Befolkningen er liten, men samtidig er det et stort land og vi kjenner til at det koster penger å reise mellom de ulike landsdelene. Det jeg spesielt liker med Norge, er alle de små forhandlerne som har vært der i mange år og betyr så mye for forbrukerne.

– Hva er hemmeligheten bak Monsters suksess?

– Monster har alltid drevet med utvikling. Vi har beveget oss videre til tilbehør, og håper Monster Music, våre nye fjernkontroller og system for intelligente hjem snart kommer til Norge.

– Hvor ser du Monster ti år frem i tid?

– Vi har tatt lyd og bilde. Neste steg er hjemmet, og siden beveger vi oss utenfor hjemmet.

– Hva vil du si til butikkansatte i Norge som selger utstyr fra Monster?

– Dere kan forvente mange flere produkter fra Monster. Vi er ikke lenger bare kabler, men vi er blitt et stort og sterkt Monster med mye tilbehør, sier Noel Lee.

Halfdan Klingenberg er opptatt av at Monster i dag like mye er en tilbehørsleverandør som en kabelleverandør.

– Monster har egne linjer som selger tilbehør til iPod. De har de gode gamle kjerneproduktene som høykvalitets scart, høyttalerkabler, gode digitalkabler, de har alle de nye formatene som HDMI og DVI. Monster Power beskytter mot overspenning og lynnedslag, samtidig som de renser støyen som ligger i strømnettet, sier Klingenberg.

Alle etterligner

– Monster Music er høykvalitetsinnspillinger i ulike mikser, der du kan velge om du vil ha lytteposisjon midt blant musikerne eller i salen. En ny suksess i Norge er en DVD-plate som hjelper deg å stille inn bildet på flatskjermen, et samarbeid mellom Monster, Microsoft og Imaging Science Foundation (ISF) som er for bilde det THX er for lyd. Denne plata koster 400 kroner, og er allerede i salg, supplerer Johannsen.

Klingenberg følger opp:

– Monster er det selskapet i verden som alle prøve å etterligne, og alle har en mening om. Selskapet har funnet opp en egen industri rundt kabler og tilbehør, og vi har til gode å se noen som kan påpeke at produktene ikke holder det de lo ver.

Monster har patenterte teknologier, og bruker dem blant annet til å sende HDMI-signaler lenger enn de fleste av våre konkurrenter. Vi garanterer 1080p i våre HDMI-kabler, at de virker i denne oppløsningen over 15 meter. Monster er definitivt markedsorientert, men gir verdi for pengene og ekstra ytelse til sluttbrukeren.

– Teknologien som ligger til grunn for audiokablene til Monster er kanskje blitt glemt opp gjennom årene?

– Enkelt fortalt er det lettere å få de høye tonene gjennom enn de dype. Monster bruker viklinger som bremser de høye tonene, og slipper de dype tonene rett gjennom, sier Klingenberg.

– Hvordan ligger Monster an hos Interconnect AS så langt i år?

– Svært bra. Spesielt etter sommerferien har vi hatt en utrolig vekst. Vi har alltid vokst, fra å være et lite tremannsfirma som omsatte for fem-seks millioner kroner i året begynner vi nå å lukte på kanskje 40 millioner kroner i omsetning. Vi sitter inne med en utrolig kompetanse på kabler, og mitt inntrykk er at hvis folk har et kabelspørsmål så ringer de til oss, sier Klingenberg.

Powered by Labrador CMS