Panasonic NE-og HC-serie

Pressemelding fra Panasonic 11. februar 2013:

Panasonics mikroanlegg åpner for trådløs lyd

Markedet flommer over av fullastede smarttelefoner og nettbrett som gjerne leverer musikken trådløst. Panasonic baner vei med årets lydprodukter og introduserer tre splitter nye høyttaleranlegg som streamer trådløst via Airplay eller Bluetooth, sammen med fire mikroanlegg som er forberedt for de nyeste iProduktene.

Panasonic tar streamingsteknologien til et nytt nivå med årets utvalg av mikroanlegg. Den populære HC-serien har blitt oppgradert med blant annet en dockingstasjon for iPhone5, og de lanserer nå en ny elegant serie kraftige høyttaleranlegg som helt og holdent er bygd opp rundt trådløs teknologi. Den kalles NE-serien, der NE står for ”Network Era”. Det har vært en utfordring å matche den høye lydkvaliteten med en like høy fleksibilitet.

Lyd har sjelden blitt presentert i et så diskret format som med NE-modellene. Når man setter seg ned og hører på lyden, forstår man at produktene blir laget fra bunnen av for å gi best mulig lydkvalitet. Detaljene i for eksempel de runde bassrefleksportene eller høyttalermembranen i avansert bambuskompositt avslører at dette ikke dreier seg om en enkel ”lydpynt”.

Både NE5, NE3 og NE1 er utstyrt med toveis høyttalere, effektiv Pure Direct Sound og Direct Vocal-teknologi, som garanterer en kraftig, klar og tydelig lydgjengivelse med god balanse. Den deformasjonsresistente tre tommer wooferen bidrar også til at systemet gir en fantastisk bass i forhold til størrelsen. SC-NE5 er den mest avanserte modellen i serien, og er blant annet utstyrt med en smart og hendig CD/iPhone/FM-radioenhet som enkelt kan plasseres hvor som helst og trådløst sende musikken over til høyttalersystemet.

NE5 og NE3 har begge innebygd WiFi og kan synkronisere via DLNA, Airplay og Bluetooth med øvrige Apple- eller Android-enheter. Airplay er naturligvis det mest egnede grensesnittet når man streamer fra iPad, iPhone, iPod eller fra en MAC eller PC. NE1 har samme lydspesifikasjoner som både NE5 og NE3, men streamer bare via Bluetooth.

HC-serien var som nevnt populær fra før, men med oppdateringene har man nå tre nye modeller som ikke bare gir fantastisk lyd – de spiller også av musikk fra alle kilder du kan tenke deg. Toppmodellen SC-HC58 streamer via Airplay eller Bluetooth og er utstyrt med høyttalermembran i ultrastiv bambuskompositt samt doble slavebasselementer, så her er det en imponerende basslyd i forhold til størrelsen. Direct Vocal-teknologien bidrar til å gi den klare og tydelige stemme-gjengivelsen.

Nye HC38 streamer musikk via Bluetooth, og har også en re-masterfunksjon for nettopp Bluetooth-overføring – alt for å oppnå en best mulig lydkvalitet. Modellen kan som HC58 også veggmonteres. Man kan få begge modellene i helhvitt eller svart utgave, og man kan få HC38 i titan og lilla. I forbindelse med den sterkt økende interessen for digital radio, lanseres også en DAB+ versjon av HC38.

Nykommerne SC-HC28 og HC18 tilbyr den samme slanke designen, men i et mer kompakt format. I tillegg til USB-tilkobling har HC28 også en integrert docking-stasjon for nye iPhone 5 og andre iProdukter med Lightning-kontakt. HC18 kommer också i en DAB+ versjon for den som har behov for digital radio.

For samtlige modeller, unntatt de to enklere HC-modellene, finnes den bekvemme og praktiske appen Panasonic Music Streaming, som gjør det kjempeenkelt å streame musikk fra en smarttelefon eller et nettbrett bare ved hjelp av et enkelt trykk på skjermen. Man kan laste ned appen fra Apple Store eller Google Play, og man får blant annet mulighet til å oppføre alle enheter som er tilkoblet nettverket, og starte avspilling fra hvilken som helst av disse. Fungerer via DLNA, Bluetooth og Airplay.