SONY MOBILE FORTSATT I SONY

Sony Mobile forblir en viktig del av Sony. De øker satsingen midtsegmentet, samtidig som de vil være et premiummerke.

Publisert Sist oppdatert

Sonys toppsjef Kazuo Hirai var tilstede på mobilmessen MWC i Barcelona for å forsikre at Sony Mobile Communications er og forblir en viktig del av Sony.

– Smarttelefonen er forbrukernes hovedinngang til innhold og tjenester, en slags sentral for all forbrukerelektronikk. Derfor var Hirai her for å tydeliggjøre at Sony Mobile, tross alle spekulasjoner, fortsatt er strategisk viktig for Sony, sier nordisk produktsjef Rikard Skogberg i Sony Mobile.

På messen var også Hiroki Totoki, som i november tok over som toppsjef i Sony Mobile Communications. Skogberg sier Totoki er tydelig på at samtidig som selskapet er nødt til å redusere kostnader, skal de fortsatt satse på produktutvikling og innovasjoner slik at de blir et lønnsomt selskap.

Derimot har vi sett en etterspørsel i bedriftsmarkedet etter riktig gode produkter til en lavere pris, og her har vi nå fått et sterkt alternativ med M4 Aqua

– Hvordan har spekulasjonene som har gått påvirket Sony Mobile i Norden?

– Ikke så mye. En del av kundene våre har hatt spørsmål i forbindelse med det de har lest i media, men vi har hatt en enormt sterk periode med Z3-serien og selger bra, sier Skogberg.

”Super mid range”

På MWC viser Sony smarttelefonen Xperia M4 Aqua, som toppsjefene på lanseringen karakteriserte som ”super mid range”.

– Den tar funksjoner og egenskaper fra Z-serien ned i et midtsegment, i et produkt som blir ekstremt prisverdig. Vi kan selge M4 Aqua veldig rimelig i Norden, samtidig som vi tilbyr to dagers batteritid, vanntetthet med klassifisering IP68 og åpen USB-port som gjør at du slipper luken, gode kamera og da spesielt i front for selfie-bruk og telefonkonferanser, med 5 MP og ekstrem vidvikel på 22 mm. Opplevelsene vi snakket om i Z-serien er nå tilgjengelig for en lavere pris, sier Skogberg.

Prisen i Norge blir 2.400 kroner. Dette er den første vanntette Sony-modellen med åpen USB-port.

– Det viktige er at man lar telefonen tørke før den settes på lading. Selv om den er vanntett bør man ikke ha vann i den når man setter i laderen, sier Skogberg.

Lettest og tynnest

Sony Xperia Z4 Tablet, som ble lansert i Barcelona, skal være verdens letteste og tynneste nettbrett på 10 tommer.

– Dette er som alle våre nettbrett et produkt i premiumsegmentet. Z4 Tablet er oppdatert på en lang rekke områder i forhold til forgjengerne. Den har en Snap Dragon 810-prosessor fra Qualcom, 3 GB minne og 32 GB lagringskapasitet. Den er også vanntett, med åpen USB. Ikke minst har den en 2K-skjerm, med 2.560 x 1.600 bildepunkter. Dette gir en ekstrem skarphet og stor innsynsvinkel. Det har vært stilt en del spørsmål rundt skjermer med høy oppløsning, at de trekker mye strøm og ikke er like lyssterke. Derfor er vi veldig glade for å kunne fortelle at dette er verdens mest lyssterke 2K-nettbrett. For utendørsbruk, noe vi med våre vanntette produkter gjerne snakker om, er dette viktig når den brukes i solskinn. Når det gjelder strømbruket, holder Z4 Tablet til 17 timers videoavspilling på én lading, sier Skogberg.

En funksjon i nettbrettet registrerer signalene som kommer tilbake fra hodetelefonledningene for å analysere hvordan musikken gjengis. Disse bruker equalizeren til å gi den optimale lydkurven, uavhengig av hvilke hodetelefoner man bruker, forteller Skogberg.

I 4G-versjonen vil Z4 Tablet koste 5.800 kroner.

Fortsatt premium

– Når kommer Z4-telefonen?

– Vi har stor suksess med Z3, og har derfor valgt å ikke vise noen etterfølger på telefonsiden her i Barcelona. Dessuten er selskapet er gjennom en omstillingsprosess, og vi lanserer M4 Aqua i mellomsegmentet.

– Tyder satsingen på M4 Aqua på at Sony er på tur nedover i prissegmentene?

– Vi kommer absolutt til å fortsette i premiumsegmentet, fremfor alt i Norden. Derimot har vi sett en etterspørsel i bedriftsmarkedet etter riktig gode produkter til en lavere pris, og her har vi nå fått et sterkt alternativ med M4 Aqua, sier Skogberg.

Den siste tiden har Sony solgt Vaio-divisjonen, og opprettet et eget datterselskap som skal selge audio- og videoproduktene. Skogberg sier at Sony likevel skal fremstå som et forent varemerke.

Powered by Labrador CMS