MEDIA MARKT I NORGE I 2009?

– Media Markt har høy etableringstakt, men hvordan er lønnsomheten?

– Det er i dag 10 butikker i Sverige, 4 nye skal på plass høsten 2008. Media Markt er en veldig stor bedrift. De har et utrolig bredt sortiment, men hver butikk kjøper for seg selv. Den lokale butikken har bedre kontroll på hvordan bransjen ser ut.

Kjeden har høy etableringstakt, men hvordan er lønnsomheten? Appelqvist tror at om man har store butikker, fantastisk stort sortiment, mye personale og lave priser, så har man dårlig lønnsomhet.

– Alle vet man må leve med dårlig inntjening i etableringsfasen, men det skal bli interessant å se resultatene i 2008 når de har vært i markedet i 1,5 år, fremholder han.

Kommer Media Markt til Norge i det hele tatt? Etter en spørsmålsrunde i salen om hvem som faktisk vil ha aktøren til landet, konkluderer Appelqvist med at Media Markt tydeligvis ikke er helt uønsket av bransjen, og at det dermed er god sjanse for at de vil dukke opp også i Norge.

– Media Markts avdelinger for elektronikk, film og musikk er veldig profesjonelle. I en Svensk undersøkelse oppfattes de som den billigste kjeden. Media Markt sees også som den kjeden som best lykkes med sine reklamekampanjer, forteller Appelqvist.

Heteste merkevare

I Sverige er Meida Markt utnevnt til årets heteste merkevare. Sterkest totalt sett er IKEA, men Media Markt øker mest. Bedriften har blitt så stor, også ved hjelp av ikke-tradisjonelle strategier.

Appelqvist forteller om Media Markts strategi om å kjøpe opp konkurrenten Elgigantens kampanje-TV-er for senere å selge dem i egen butikk, en strategi som ikke er uvanlig for kjempen.

– Slik holdt alle aktørene på for et par år siden, med mange søksmål på kryss og tvers, det ble kalt ”krig” i elektronikkbransjen. Så bygget man et etisk råd hvor man kan ta opp tvistene og løse dem internt, forteller Appelqvist. Det er en seier for alle aktørene, man fremstår ikke lenger som en bransje der alle aktørene forsøker å lure forbrukerne.

Så når kommer Media Markt til Norge? Med bitteliten skrift på skjermen drister Appelqvist seg til å gjette på høsten 2009.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

Les også:

Miljøgifter en stor trussel

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

Miljøfokus gir godt omdømme

Ny teknologi supplerer gammel

Fremtidens TV-format er i full, full HD

For mange valg skremmer kunden

Nordboere er runde, lyse og minimalistiske

Den som søker finner – men hvem?

Er bransjen forberedt på kriser?

Penger, etikk og moral

Mye tull på messe

Powered by Labrador CMS