Messe Berlin åpner for hvitt på IFA

IFA åpner for å øke bredden av produktgrupper ytterligere. Foto og navigasjonsutstyr har allerede vokst seg store på messen. Fra neste år kan det bli aktuelt å utvide med elektriske husholdningsapparater og småelektriske produkter. Hvis det skjer, vil Messe Berlin konkurrere med andre europeiske bransjemesser som Domotechnica, Ambiente og Eurocuccina.

Den store IFA-nyheten som kom etter at messen lukket, da ledelsen for Messe Berlin la frem planene for allerede neste år å åpne IFA for elektriske husholdningsapparater og småelektriske produkt er. Dette skjedde etter påtrykk fra ledende hvitevareprodusenter.

For noen år siden prøvde Messe Berlin å samarbeide med ledelsen for Köln Messe, som har arrangert den tradisjonelle Domotechnica-utstillingen i et felles konsept med arrangement annet hvert år i de to byene. Dette prosjektet ble skrinlagt etter kort tid.

I 2008 arrangeres igjen Domotechnica i Köln, fra den 18. til 21. februar. Det er ennå ikke kjent hvem som vil delta som utstillere på denne messen. Uken før, fra 8. til 12. februar, går messen Ambiente av stabelen i Frankfurt. I fjor var dette et møtested for leverandører av kaffemaskiner og småelektriske produkter. I tillegg får produsentene av elektriske husholdningsapparater en fjerde messe å forholde seg til i 2008; fra 16. til 20. april arrangeres Eurocucina i Milano i Italia. Dette er en møbelmesse, som sist den ble arrangert (i 2006) hadde en egen hall for leverandører av hvitevarer til kjøkkenet.

Det store spørsmålet for aktørene innen elektriske husholdningsapparater blir dermed hvilke messer de ønsker å delta på i 2008. Avgjørelsene som blir tatt ved de europeiske hovedkontorene, vil få direkte konsekvens for hva som blir møtested for den norske bransjen. Fagbladet Elektronikkbransjen vil følge opp dette i tiden som kommer.

Årets IFA

Foto og navigasjon

Årets IFA viste at fotobransjen har etablert seg for alvor på messen i Berlin. Alle de ledende produsentene var tilstede, og det meste av fotobransjen var samlet i en av hallene. Dette bekrefter at digital foto, bildebehandling og bildekommunikasjon er blitt en naturlig del av elektronikkbransjen.

Noe tilsvarende er skjedd med produsentene av navigasjonsutstyr. De fleste store produsentene var samlet i navigasjonshallen på årets messe. Produktutvalget var konsentrert om navigatører for bil og fritidsbruk.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

1