Seppo Tanskanen (t. h.) i Reclaimit AB har levert systemet Pål Haugen i OmBrukt AS bruker. Foto: Stian Sønsteng
Seppo Tanskanen (t. h.) i Reclaimit AB har levert systemet Pål Haugen i OmBrukt AS bruker. Foto: Stian Sønsteng

RETUR, REKLAMASJON OG REPARASJON I SYSTEM

– Vi har hatt et stort fokus på handlerne, men en del leverandører begynner også å bruke våre løsninger, sier Seppo Tanskanen i Reclaimit.

Publisert Sist oppdatert

Han er sjef for utviklingsavdelingen i det svenske selskapet, og vi møter ham på Vårkonferansen som Stiftelsen Elektronikkbransjen arrangerer på Kiel-båten helgen etter påske.

– Blant disse leverandørene er Grundig og Temptech. Det som ofte skjer når vi inngår avtaler med leverandører, er at de ønsker å bruke våre systemer også i kanaler vi ikke har avtale med, sier Seppo Tanskanen.

– Dere sprer dere som et virus?

– Vi er til stede litt over alt, og forsøker å binde sammen de ulike aktørene. Vi har fleksible løsninger, og er bygd opp slik at vi selv kan tilpasse disse, noe som kanskje er vanskelig med store og standardiserte system.

Reclaimit AB leverer systemløsninger for retur, reklamasjon og reparasjon.

– Vi har siden starten håndtert over 17 millioner oppdrag for våre kunder, og er markedsledende i Norden. Forretningsideen er at vi skal automatisere returprosessene, uansett kanal, for butikker, nettbutikker, verksted, lager, leverandører og fraktselskap, og vår systemløsning kommuniserer med og kan integreres med ulike databaser, sier Tanskanen.

Slik presenterer Reclaimit på sitt nettsted. Skjermdump.
Slik presenterer Reclaimit på sitt nettsted. Skjermdump.

OmBrukt AS

Blant selskapets kunder er OmBrukt AS, eid av Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Det var en stor ære å bli partner for OmBrukt. For meg personlig har dette vært et kjært prosjekt, nettopp fordi det handler om at produkter skal ombrukes, men dette har også vært viktig for selskapet, siden det har gitt oss muligheten til å vise at vi på kort tid kan finne en løsning en hel bransje kan benytte, sier Tanskanen.

Reclaimit arbeider nordisk, men har også enkelte kunder utenfor regionen.

– Norge er et svært viktig marked for oss, og blant våre norske kunder er Power og Elon Norge, samt leverandører og verksteder som er tilknyttet våre system. Vi har en ganske stor kundebase i Norge, og har en veldig god relasjon til disse, sier Tanskanen.

Han er plassansvarlig og leder selskapets utviklingsavdeling som ligger i Piteå i Nord-Sverige. I tillegg har selskapet, som totalt har 17 ansatte, en salgs- og markedsavdeling i Stockholm.

– Selskapets historie går tilbake til 1991, da innehaverne av to serviceverksteder, i Piteå og Halmstad, ble enige om å etablere en franchise-kjede med serviceverksteder. Snart innså man at man trengte en systemløsning, og denne utviklet de selv. Da jeg begynte i selskapet i 2008, var mitt oppdrag å finne ut hvilken vei vi skulle gå videre. Vi valgte å satse på IT-delen, og fortsatt gjøres all utvikling internt, sier Tanskanen.

Forstår prosessene

I 2013 tok selskapet navnet Reclaimit, og Tanskanen sier en av deres styrker er at systemene siden starten er bygd opp med utgangspunkt i et behov.

– Derfor er vi fortsatt lydhøre overfor kundene, og fremfor alt forstår vi prosessene. Ikke rent sjelden hjelper vi kunder med å forstå deres egne prosesser, sier Tanskanen.

Våre automatiserte prosesser har gitt dem betydelige kostnadsbesparelser

Han antar at de fleste i den norske bransjen forbinder Reclaimit med servicesiden.

– Vi har en mye større bredde, som nettbutikker der det er en betydelig større andel retur, for eksempel for dem som selger klær. Disse gjorde tidligere det meste manuelt, kanskje via telefon og epost, og våre automatiserte prosesser har gitt dem betydelige kostnadsbesparelser. Dette kan være store og globale aktører, der deres kunder via nettbutikken kommer inn i vårt system for å finne informasjon og hente ut fraktsedler, men også små selskap kanskje med én eller to ansatte, sier Tanskanen.

– Hvor stor andel av omsetningen deres kommer fra elektronikkbransjen?

– Dette er fortsatt den største bransjen for oss, og vi får også her stadig nye kunder.

– Hvilket forhold har dere til verkstedkjedene?

– Vi har integrasjon med de fleste, og dette er viktige samarbeidspartnere, siden dette gjør det mulig for våre kunder å få til en smidig håndtering av serviceoppdragene. For verkstedene og oss er butikkene vår felles kunde, sier Tanskanen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13585/?page=80" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS