Det sier Kai Ottem ved Euronics Alta. Butikken ligger på Elvebakken like ved flyplassen i Alta, og omsetter årlig for 16 millioner kroner brutto.
– Vi forsøker å overleve og gjøre det så godt som mulig. Derfor kutter vi ut varegrupper vi tjener lite eller ingenting på. Vi er veldig forsiktige med spillkonsoller, spill og mobiltelefoner, og forsøker å holde oss til kapitalvarer som hvitevarer og TV. Uten TV er det ikke mye igjen av den gamle brunevarekategorien, sier Ottem.
– Kommer det mange kunder innom som dere må sende ut igjen med uforrettet sak fordi dere ikke har det de er på jakt etter?
– Det er vel noen, for eksempel er det noen som ønsker å kjøpe spillemaskiner nå før jul. Men jeg vil ikke si at det er noe stort problem, sier Bjørnar Amundsen som eier Euronics Alta sammen med Ottem.
– Hva med argumentet om at man ved å selge varer til de unge sikrer seg fremtidige kunder?
– Jeg har ikke inntrykk av at unge kunder er spesielt lojale. Det er viktig at vi gjør det vi kan. Skal du ha spillemaskiner og mobiltelefoner, må du ha unge gutter i butikken som kan disse produktene, mener Ottem.
– Er det mange handlere som tenker som dere, og kun satser på produkter med god inntjening?
Mange tenker ikke selv
– Jeg har faktisk ikke inntrykk av det. Det er mange som ikke tenker selv, og slavisk følger et opplegg. Vi tror det er viktig å tilpasse seg sitt lokale marked. Det er ikke sikkert vi kunne drevet vår butikk like godt et annet sted. Det er viktig å kjenne sine kunder og sitt marked, sier Ottem.
– Hva er dere best på?
– TV og hvitevarer. Vi selger også dataprodukter, men det er vanskelig å tjene gode penger på denne kategorien, sier Ottem.
De har holdt til i samme lokale, som de eier selv, siden 1997. Den gangen tilhørte de kjeden Serviceringen, som siden ble Euronics.
– Hva er forskjellen på butikken den gang og dagens butikk?
– Det er stor forskjell. Da vi åpnet hadde vi bare Pioneer og Bang & Olufsen, og ikke hvitevarer. Det tror jeg hadde vært vanskelig i dag. Men butikken har utviklet seg. Vi overtok hvitevarene etter en annen butikk, og det har ballet på seg. Vi er nok litt bremseklosser i forhold til nye ting som kjeden vil vi skal kjøre på med, men vi ser potensialet som ligger i å kaste bort mye penger på disse varegruppene, sier Ottem.
– Vi har tjent gode penger de siste årene, men dette svinger, skyter Amundsen inn.
– Hvem er den typiske kunden deres?
– Vi har kunder i alle aldersgrupper. Mange er faste og lojale kunder, sier Amundsen. Ottem skyter inn:
– Vi er nok sterkest på dem over 40 år.
– Tilbyr dere montering og annen service?
– Vi har alltid vært store på parabolmontering, men det siste året har vi brukt Canal Digitals egen montør i Alta, sier Ottem.
Hvitevarer og TV står for omtrent like mye av omsettingen. Ottem forteller at TV-omsetningen har gått ned cirka 30 prosent i år.
– Dette skyldes både at prisene er gått mye ned, og at antall er gått noe ned. Fortjenesten er også blitt mindre på TV, sier Ottem.
– Hva vil dere si om forholdet til de lokale verkstedene?
– Vi har slitt litt både på hvitt og brunt, men de siste par årene har TV-biten kommet på plass via Elesco-kjeden – og vi har fått reparert det aller meste lokalt. På hvitt ser det ut til å ordne seg, når både Tors El-service Alta AS og Elektronikkservice Finnmark AS tar denne kategorien, sier Ottem.
Kjeden forenkler hverdagen
– Og forholdet til leverandørene?
– Det er godt. Vi kjenner dem gjennom mange år.
– Hvilken nytte har dere av å være i Euronics-kjeden?
– Kjeden sparer oss for mye arbeid, vi får all faktura fra ett sted. Tilgangen på varer er også viktig. Spesielt på TV har det vært fantastisk for oss å kunne få produkter fra kjedelageret i en tid der andre ikke har hatt apparater. Kjeden forenkler hverdagen vår kolossalt mye, sier Ottem.
– Expert er fraværende i Alta. Er det plass til en aktør til?
– Det er vanskelig å si. Det har vært Expert i Alta tre ganger i vår tid, men vi har aldri merket dem på vår egen omsetning. Det virker nesten som om totalmarkedet blir større når det kommer en ny aktør. Vi har imidlertid hørt rykter om at det dukker en opp igjen snart, sier Ottem.
– Har dere mange kunder fra distriktet rundt Alta?
– Det bor ikke så mange i distriktet rundt Alta. Hvis du setter en passer med 30 mils omkrets, snakker vi om rundt 50.000 mennesker. Men vi selger en del til folk langs kysten, og også en del i innlandet, sier Ottem.
– Hva med småelektrisk?
– Dette har alltid vært en enkel produktgruppe å håndtere, med lite reklamasjoner og brukbar fortjeneste. Men vi ligger litt avsides til for å få den største omsetningen.
– Men dere blir liggende her?
– Ja, det gjør vi. Det passerer 10.000 biler i døgnet rett utenfor døra vår, og vi når gratis ut til alle disse med plakatene vi setter ut.