LGs nyeste tilskudd til TV-verdenen er en rullbar 4K-TV på 65 tommer. Foto: LG

LG MED RULLBAR TV OG 8K

LG viste fram verdens første rullbare TV på årets CES-messe, og kommer også med støtte for Amazon Alexa og Apple AirPlay i sine nye TVer.

Publisert

– En av de store nyhetene i år er vår rullbare oled-tv. Dette er hva vi har jobbet mot med våre supertynne wallpaper-TVEr, å vise hva vi kan gjøre med en formbar skjerm, sier produktspesialist Erik Svalberg i LG Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tre ulike skjermmodus

Produktspesialist i LG Nordic, Erik Svalberg, presenterte selskapets nyeste TVer under CES-messen i Las Vegas. Foto: Marte Ottemo.

LG Signature Oled TV R er den første oled-TVen noensinne som lar seg rulle sammen, og gir deg tre ulike visningsmoduser; Full View, Line View og Zero View.

– Du behøver ikke vise hele skjermen hele tiden, du kan rulle den ned når den ikke er i bruk, eller bare vise en liten del av skjermen ved behov. TV-skjermene blir større og større, og om har brukt mye tid og penger på å innrede et vakkert hjem vil du kanskje ikke ha en sort firkant i stuen når du ikke ser på TV. Med Line View kan du vise klokken, hva du spiller av musikk og mer, sier Svalberg.

LGs nye Signature-TV kan rulles opp og ned i møbelet den står på. Foto: Marte Ottemo.

Rulle-TVen kommer med en 4K 65 tommer stor skjerm, og LGs andregenerasjons α9-prosessor. Brukere kan talestyre TV-en gjennom Amazon Alexa, et nytt tilskudd til LGs AI-utstyrte TV-modeller i 2019. I tillegg støttes Apple AirPlay 2 og HomeKit.

– TVen har fått alle våre mest avanserte teknologier, inkludert vår andregenerasjons prosessor, sier Svalberg.

Det gir nye muligheter for forbedring av både bilde og lyd.

– Vi har gjort to store endringer i hvordan vi forbedrer bildet. For det første har vi en database som ligger i Korea, der lagrer vi materiale fra åtte millioner deler innhold som brukes som referanse for hvordan bildene skal se ut. TVen gjør en analyse av bildet, sender denne til databasen, og får tilbake en algoritme som sier hvordan oppskaleringen skal gjøres på akkurat dette materialet. Den kjenner ikke bare igjen hva som er på bildet, men hvilken film som spilles av, sier produktspesialisten.

TV-skjermene blir større og større, og om har brukt mye tid og penger på å innrede et vakkert hjem vil du kanskje ikke ha en sort firkant i stuen

Om filmen du spiller av ikke ligger i databasen, bruker den likevel kunstig intelligens for å forbedre bildet.

– Ser du på en norsk indie-film som ikke ligger i materialet, finner den tre-fire andre filmer som ligner for å gi den optimale oppskaleringen, sier Svalberg.

Ikke uventet har LG lagt mye jobb i designet av den nye rulle-TVen.

– Den har også en nordisk tilknytning. Et dansk designselskap, Kvadrat, har laget tekstilet i møbelet. De er ledende i Europa på designtekstiler, og det handlet om å finne en partner hvor man ikke må velge mellom masseproduksjon og design, sier Svalberg.

Også på lydsiden bruker LG kunstig intelligens for å forbedre opplevelsen.

Kunstig intellingens og LGs nye prosessor skal gi enda bedre bildekvalitet. Foto: Marte Ottemo.

– På samme måte som for bilde har vi også en database for lyd, som kjenner igjen hva du spiller og forbedrer opplevelsen slik at du opplever virtuell surround-lyd, sier han.

TVen skal komme til Norge, men pris og når det skjer er foreløpig ikke klart.

– Vi har fått vite at den planlegges lansert i tredje kvartal i flere land, men nøyaktige datoer for Norden vet vi ennå ikke, sier Svalberg.

8K i både led og oled

LG kommer også med 8K-TVer, både med oled og det selskapet kaller nanocell-teknologi, som nå blir det nye navnet på selskapets premium-LCD-modeller. Navneendringen skal fremheve bildeforbedringen som bygger på nanocell-teknologi, bedre fargenøyaktigheten, videre betraktningsvinkel og et nesten kantløst design.

– Om rulle-TVen figurativt er det største vi viser fram, er vår 88 tommer 8K oled fysisk det største. Det blir det beste du finner i butikken i år, vil jeg si, sier Svalberg.

Både led- og oled-modellene får den nye prosessoren.  

– 8K-TVene er en av grunnene til at vi utviklet vår andregenerasjons prosessor, for å behandle all den datamengden som ligger i 8K. De har selvsagt også kunstig intelligens for både lyd og bilde, sier produktspesialisten.

Alle 8K-modellene kommer med HDMI 2.1-støtte og høy bildehastighet, HFR.

Aller størst på LGs stand var selskapets nye 88 tommer store 8K oled-TV. Foto: Marte Ottemo.

Sistnevnte teknologi skal gi mykere og tydeligere bilder med 120 bilder per sekund for bedre bgjengivelse av svært raske bevegelser, for eksempel i sport- og actionfilmer.

I tillegg til partnerskapet med Google Assistant, utvider LG i år sitt AI-partnerskap og inkluderer Amazon Alexa i sine 2019-TV-modeller med ThinQ AI. Det gir kontekstforståelse som gjør det mulig å gjennomføre mer komplekse forespørsler, men støtter foreløpig ikke nordiske språk.

– AI er så mye mer enn stemmestyring. Det er også hva TVen eller dingsen gjør uten at du snakker til den først. Den skjønner kontekst og jobber sammen ulike produkter, sier Svalberg.

– Når kommer 8K-modellene på det norske markedet?

– Vi antar de vil komme til sommeren, sier han.

Til de nye TVene kommer LG også med et nytt sett lydplanker i samarbeid med lydspesialistene i Meridian.

– I fjor lanserte vi én lydplanke med Meridian. I dag har vi tre, alle med støtte for Google Assistant, sier Svalberg.

Om rulle-TVen figurativt er det største vi viser fram, er vår 88 tommer 8K oled fysisk det største

SL10YG, SL9YG og SL8YG er navnet på de tre nye modellene, omdanner tokanals-lyd til flere definerte kanaler. De støtter både Dolby Atmos, og DTS:X, høyoppløst lyd og de har en lydalgoritme som kan oppskalere konvensjonelle filformater til studiokvalitet.

LG SL9 kan installeres rett på veggen , og et integrert gyroskop måler posisjonen til lydplanken og justerer lydretningen for å sørge for optimal lytteopplevelse. Modellen vant prisen Best of Innovation for 2019 CES Innovation Awards.

Mer intelligens i hvitevarene

LG presenterte også en rekke nyheter på hvitevaresiden, men det er foreløpig ikke klart hvilke av produktene som finner veien til det norske markedet.

LG lanserer helautomatisk ølbrygger, men det er usikkert om produktet kommer på det norske markedet. Foto: LG.

Særlig én av nyhetene fikk stor oppmerksomhet blant journalistene på CES, en automatisk ølbryggemaskin.

LG HomeBrew er en kapselbasert ølbrygger som automatiserer hele bryggingsprosessen fra gjæring, karbonatisering og lagring til servering og rengjøring. En gratis app lar følge med på bryggingsprosessen når som helst og hvor som helst.

Kapslene for LG HomeBrew inneholder alt som trengs for å brygge øl, og kommer i fem ulike sorter: American IPA, American Pale Ale, English Stout, Belgian Witbier og Czech Pilsner. Det tar omtrent to uker for LG HomeBrew å brygge fem liter øl.

Besøkende på LG-standen vil fikk innblikk i hvordan LGs nye partnerskap, blant annet med Drop, Innit og SideChef, gjør det intelligente kjøkkenet til en del av hverdagen. Disse nye samarbeidene gjør det mulig for LGs utvalg av smarte kjøkkenprodukter basert på ThinQ-plattformen, som ovner, kjøleskap og oppvaskmaskiner, til å snakke sammen for å hjelpe til med både matlaging og oppvask.

Blant annet kan forbrukeren få tips til oppskrifter via den innebygde skjermen i LG InstaView ThinQ, før oppskriften videresendes til ovnen som skrur på forvarmingen til riktig temperatur. Dette kommuniseres videre til oppvaskmaskinen, som stiller inn riktig program avhengig av hva slags oppvask den ferdige retten ender med å resultere i.

Powered by Labrador CMS