Fra venstre Lars Jødahl (nordisk innkjøpssjef hvitevarer), Henrik Bjønnes (nordisk kategoridirektør hvitevarer) og Thomas Marthinsen (norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter) på PowerUps hvitevaresamling. Foto: Stian Sønsteng

LADER HVITEVARESELGERNE PÅ POWERUP

Hvitevaresjefene i Power-kjeden mener PowerUp er et fantastisk navn på opplæringsmessen. Inspirasjonen er hentet fra de gamle Nintendo-spillene.

Publisert

PowerUp har siden i fjor vært navnet på Power-kjedens opplæringssamlinger, og hvitevare-kategorien var først ute til å møtes på X Meeting Point på Hellerudsletta på Skjetten nord for Oslo, ikke langt fra Powers hovedkontor på Gjelleråsen, som er ny arena for disse samlingene. Dette er det tidligere Exporama-senteret, og åpnet den 1. august 2017 med 20.000 kvadratmeter i tilknytning til hotellet Moxy Oslo X, som er Marriott-kjedens første hotell i Norge.

– Dette er den første hvitevaresamlingen der vi er samlet fra alle land under Power-navnet, sier Lars Jødahl, nordisk innkjøpssjef for hvitevarer i Power.

Her på X Meeting Point har vi fått fantastiske og helt nye lokaler

På hvitevaresamlingen på vårparten er det også med enkelte leverandører innen småelektriske produkter, mens det på høsten er omvendt.

– Hva er nytt siden samlingen dere hadde i fjor?

– Vi er blitt et større selskap, med flere deltakere, og har vokst oss ut fra Hotell 33 i Oslo der vi har vært tidligere. Her på X Meeting Point har vi fått fantastiske og helt nye lokaler, sier messegeneralen.

Med er 60-70 representanter fra 14 leverandører, som kjeden har satt størst fokus på i 2018. Disse skal kurse rundt 700 deltakere fra butikkene, fordelt på fire samlinger, der Norge har to og Danmark/Finland har to.

Til venstre Lars Jødahl (nordisk innkjøpssjef hvitevarer) og Henrik Bjønnes (nordisk kategoridirektør hvitevarer) i Power, i kurs- og utstillingslokalet til Miele på PowerUp. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvilke leverandører som er med, er basert på dagens andel samt hvilken strategi vi har for dem. PowerUp er et fantastisk navn på kursene våre; på samme måte som produktene oppgraderes må vi mennesker også gjøre det. Det kommer nye teknologier hele tiden, så det er helt avgjørende at vi har den riktige kompetansen og ikke minst evnen til å videreformidle denne til kundene våre, sier nordisk kategoridirektør for hvitevarer, Henrik Bjønnes, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nintendo

Thomas Marthinsen, norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter i Power, skyter inn:

– Mange husker kanskje PowerUp fra de gamle Nintendo-spillene, der man henter små ting for få nye krefter. Det er nettopp dette vi gjør; vi sender butikkselgerne rundt hos leverandørene her på samlingen slik at de kan tilegne seg ny kunnskap som gir dem en umiddelbar fordel i sitt daglige salgsarbeid.

– Hvordan opplever dere stemningen blant de norske butikkansatte når de kommer hit?

– De er, som vi forventer, engasjerte og «på», som er en av våre fire verdier, sammen med åpen, ærlig og proff. De skal stille gode spørsmål til leverandørene og ta til seg kunnskap. Stemningen er absolutt god, sier Marthinsen.

– Hva vil dere si om nivået på det leverandørene bidrar med her?

– Vi er på et nytt konferansesenter, der leverandørene har fått større rom enn tidligere. De blir bare mer imponerende for hvert år, også når man ser på hvor mye tid og penger de investerer i å lære opp våre ansatte. Dette vises også tydelig når man ser på hvordan de har innredet rommene sine her på X Meeting Point, og dette setter de butikkansatte selvsagt stor pris på, sier Jødahl.

Butikkansatte i Power på kursrommet til Eico. I bakgrunn vandrepokalen, som var Eicos da vi var på besøk. Foto: Stian Sønsteng.

Vandrepokal

– Er det fortsatt et forbedringspotensial?

De kan tilegne seg ny kunnskap som gir dem en umiddelbar fordel i sitt daglige salgsarbeid

– Det er det alltid. Når det er sagt, gir de butikkansatte karakter til alle leverandørene. Den laveste har fått et snitt på 4,5 poeng av fem mulige, og de beste ligger på 4,8. Én ting er ressursene som legges ned i utstillings- og kursrommene til leverandørene, en annen ting er at de øver både tre, fire og fem ganger før de gjennomfører det første kurset, sier Bjønnes.

Jødahl trekker frem vandrepokalen de bruker under samlingen.

– Den går til den beste leverandøren, og dette er det gått prestisje i. Under hver middag går den til det selskapet som til da har fått den beste karakteren fra våre butikkansatte. På den siste middagen, etter de fire samlingene, annonserer vi hvem som totalt sett har vært best.

– Leverandørene er over seg over opplegget og fasilitetene her, fremfor å stå i et eldre bygg der det er lavt under taket og dårlig ventilasjon. Her er alt lagt til rette, og vi har fått mye skryt for valget av X Meeting Point – fra leverandører som tross alt kjører kurs endel andre steder også, sier Bjønnes.

De tre sier det også er mye moro under samlingene, der både de og de butikkansatte byr på seg selv gjennom videoer – også med et faglig tilsnitt.

– I løpet av året lager vi kampanjefilmer og produktvideoer, som vi deler med butikkene for å lære de ansatte om de viktigste produktegenskapene. Under PowerUp har vi vist videoer med hvordan man helst ikke skal gjøre det. Visst er det internhumor, men det slår godt an, ler Marthinsen.

Wifi kommer

Han trekker frem det sosiale aspektet ved PowerUp-samlingen.

– Deltakerne møter kolleger fra andre butikker, som de kan utveksle erfaringer med. De får to gode lunsjer og en festmiddag, der det skjer litt. Dette blir et avbrekk i hverdagen, som de fleste vet å verdsette, sier Marthinsen.

Dette er fantastisk sterke varemerker, men vi ser ikke behovet for å ha et like stort utvalg av begge merker i alle kategorier

– Hvordan vil dere beskrive situasjonen i Power?

– Det går veldig bra. Vi er på en ekstremt spennende reise, og har hatt en flott vekstfase der vi har bevist overfor oss selv og andre at vi klarer å trekke til oss nye kunder. Det er viktig at vi får oppmerksomhet og foretrekkes fremfor andre. I en slik periode er det viktig å arbeide med kvalitet, og vi kommer fremdeles til å være den aktøren som vokser rasket i Norden. Kanskje vil vi gire litt ned på veksten kontra de 26-27 prosentene vi har vokst med de seneste 24 månedene, sier Bjønnes.

– Hva blir det viktigste for kjeden fremover?

– Å arbeide kontinuerlig med kvalitet når det gjelder kundeopplevelser og inntjening. Det langsiktige målet er å øke effektiviteten, slik at vi over lang tid kan gi kunden lik pris i butikk og på nett.

– Hvordan vil du beskrive utviklingen du gjennom mange år i bransjen har sett i hvitevarekategorien?

– Kategorien utvikles kontinuerlig. Wifi-produkter vil være den langsiktige driveren, som gjør at kunden får mer glede av produktene. Det kommer stadig nyheter, som opprettholder interessen fra forbrukerne.

Thomas Marthinsen med to av AEGs frittstående komfyrer med damp; 42016VL i hvitt (9.000,-) og CIB6672APM i stål (13.000,-). Foto: Stian Sønsteng

– I hvilken grad fokuserer dere på nettopp wifi-produkter?

– Vi har nok en mye høyere oppmerksomhet på dette enn jeg opplever at markedet har. Vi snakker mye om det, men treffer nok ennå ikke kunden når det gjelder de fordelene de ønsker seg. Men, det kommer, absolutt. Dette vil forenkle bruken for kunden, og gjøre hvitevarene mer personlige – både ved at de kan fjernstyres, men også ved at ettermarkedsbiten blir enklere siden det blir mulig å fjerndiagnostisere hvitevarene, sier Bjønnes.

AEG

De tre tar oss med til noen av leverandørene som har egne utstillings- og kursrom under PowerUp. Hos AEG trekker de frem deres første frittstående komfyrer med dampfunksjon, med induksjonstopp.

Norema-kjøkkenet Lava. Foto: Norema.

– De er de første i markedet med dette. Dette er noe som kommer fra det profesjonelle kjøkkenet, som de senere årene har gjort stor suksess i de integrerte modellene deres. Vi er veldig spent på effekten av at dette nå blir tilgjengelig i frittstående modeller, sier Jødahl.

– Hvem kjøper disse?

– De som har en frittstående komfyr som skal skiftes ut. Vi ser en stor økning i dyrere frittstående modeller, og mener dette representerer et stort marked.

Norema

I rommet til Grundig vises flere av deres produkter i en Norema-innredning.

– Det at vi har tatt inn kjøkkeninnredning i sortimentet, har gitt oss tilgang til og kunnskap om integrerte hvitevarer. Vi har firedoblet salget av kjøkkeninnredninger i Norge, og fått virkelig god kontroll på kvaliteten både ved bestilling og logistikk. Våre kvalitetsmålinger ligger på over 95 prosent, og innredningen leveres direkte fra Noremas fabrikk i Tidaholm i Sverige og rett hjem til kunden, sier Bjønnes.

Av Powers 119 butikker i Norge, er det 32 som har Norema utstilt.

Vi er på en ekstremt spennende reise, og har hatt en flott vekstfase der vi har bevist overfor oss selv og andre at vi klarer å trekke til oss nye kunder

– Kan innredningen bestilles også i butikker som ikke har kjøkken?

– Vi er ikke kommet så lagt ennå, da det er en del variabler i et hvert kjøkken som må på plass for at kunden skal få riktig innredning.

– Hvilke planer har dere om å utvide satsingen på kjøkkeninnredninger?

– Dette er en kategori på linje med alle de andre kategoriene våre. Fremdeles er den ganske ny, vi er på den andre året, og det viktigste er å få flere kunder der vi allerede er i gang. Samtidig vil vi fremdeles rulle Norema ut i nye butikker.

– Hvem kjøper et Norema-kjøkken hos Power, fremfor et annet merke et annet sted?

– De som etablerer seg for første, andre eller tredje gang. Barnefamilier er hovedmålgruppen vår, men vi leverer også til mindre utbyggere som innreder et titalls leiligheter om gangen.

– Hva er deres fremste salgsargument?

– At du får et kvalitetskjøkken med norsk historie gjennom 70 år, som nå produseres i Sverige. Du får det til en fantastisk lav pris, som ikke ligger så mye høyere enn et Ikea-kjøkken, med høy kvalitet både på selve produktet og leveransen, sier Bjønnes.

Hos Grundig vises flere av deres produkter i en kjøkkeninnredning fra Norema, med Lava-front. Foto: Stian Sønsteng.

Leveringstiden er 14 kalenderdager.

– Skal kunden ha en skreddersydd løsning med spesialmål, nærmer vi oss fire uker, sier Bjønnes.

Lars Jødahl med en av Bosch Exclusiv-vaskemaskinene Power har eksklusivt i Norden. Foto: Stian Sønsteng.

– For to år siden under denne samlingen, snakket du varmt om frittstående produkter innen kjøl og frys, siden det innvendige volumet er langt større enn på innbyggingsmodeller. Er du blitt mindre opptatt av dette etter at dere selv har fått kjøkkeninnredning i porteføljen?

– Det vil jeg ikke si. Når vi viser kjøkkenmiljø, er nesten 20 prosent av kjøleproduktene frittstående, gjerne med et design som løfter tredesignet. Det er jo et faktum at kunden får en mye større lagringskapasitet i en frittstående løsning. Men, vi opplever at det er vanskelig å overbevise kunden om dette hvis hen ser for seg at kjøleproduktene skal være bak en tredør, sier Bjønnes.

Grundig

Hos Grundig viser Bjønnes frem kombiskapet GKN16228FX, til 11.000 kroner.

– Vi ønsker å gi kunden mulighet til å redusere matsvinn. Det er gjort målinger som viser at en snittfamilie i Norge hvert år kaster mat for 29.000 kroner. Hadde vi halvert dette, hovedsakelig gjennom grønnsaker, gir vi kunden en stor fordel. Dette skapet fra Grundig har separate soner for frys og kjøl. Ofte tar man den kalde lufta fra fryseren og bruker denne i kjøleskapet, men dette er en mye tørrere luft som reduserer holdbarheten på frukt og grønnsaker. Dette skapet har god distribusjon av luften, glasshyller, og gir en stabil temperatur. Dessuten har Grundig egne funksjoner som simulerer sollys og sørger for at luftfuktigheten er korrekt. Faktisk er det slik at dette gjør at grønnsakene vokser videre etter at de blir lagt i skapet, sier Bjønnes.

Siemens og Bosch

To av Mieles TwinDos-vaskemaskiner. Modellen til høyre koster 14.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng.

På kjøkkenet har Power valgt Siemens som sitt hovedmerke fra BSH Husholdsningsprodukter når det gjelder oppvaskmaskiner, mens de satser på Bosch på vaskerommet.

– Vi synes Simenes er et bedre navn på kjøkkenet, og har håndplukket en serie tilpasset våre nordiske kunder. Denne heter Siemens extraKlasse, og navnet brukes tydelig på produktene. Vi synes dette løfter designet. På vaskerommet har Bosch Exclusiv fått samme posisjon hos oss, og vi har disse undermerkene eksklusivt i Norden, sier Bjønnes.

– Det er ikke denne måten Bosch og Siemens vanligvis deles inn av BSH Husholdsningsapparater, som leverer begge merker i tillegg til Gaggenau?

– Dette er fantastisk sterke varemerker, men vi ser ikke behovet for å ha et like stort utvalg av begge merker i alle kategorier.

– Hva synes leverandørene generelt om de valgene dere tar når sortimentet settes?

– Dette har vi absolutt gjort i samarbeid og forståelse med BSH, sier Bjønnes.

Miele

Hos Miele fokuserer Power-karene på vask.

– Miele har gjort sitt system for automatisk dosering av vaskemiddel, TwinDos, tilgjengelig også i lavere serier. De ønsker med dette å treffe flere kunder som ønsker dette systemet, sier Jødahl.

– Er vaskemaskiner med doseringsløsning noe mange kunder etterspør?

– Flere leverandører tilbyr dette, og vi ser at det går i denne retningen. Her ligger kanskje Miele lengst fremme.

Også hos Miele vises hvite kjøleskap.

– Er hvite hvitevarer blitt mer populært?

– Det er veldig populært i midtsegmentet. Når man beveger seg oppover, foretrekkes ofte stål, sier Bjønnes.

Powered by Labrador CMS