NESTE ASKO-SENTER I OSLO

Nordensjef Søren Tvergaard (t. v.) og norgessjef Bjørn Mangseth i Gorenje Group Nordic, ved Asko Experience Center i København. Foto: Stian Sønsteng

– Ved Asko Experience Center i København kan kunder og sluttkunder både se og oppleve varemerket. Nå ønsker vi å etablere et tilsvarende i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Det sier norgessjef Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic, som har hovedkontor i Glostrup, like utenfor København. Herfra styres den nordiske virksomheten, med salg av varemerkene Asko, Gorenje og Hisense, i Finland kommer UPO i tillegg.

– Mottakelsen av Askos opplevelsessenter, et lite steinkast fra Hovedbanegården midt i København, har overgått alle forventninger. Nå vil vi etablere dette i de andre landene også, og først ut er Norge, sier Mangset.

Asko Experience Center ligger åtte minutters gange fra Hovedbanegården i København. Foto: Stian Sønsteng

Når fagbladet Elektronikkbransjen besøker selskapet i København, er reise og opphold betalt av Gorenje.

– Fundamentet vårt er våre sterke merkevarer, som dekker ulike prisklasser og segmenter. Hisense er et teknologimerke, med vekt på oppkoplede produkter. Asko er vårt premiummerke, med en sterk skandinavisk arv. Gorenje er ryggraden i vår virksomhet; et sterkt varemerke med lang historie der vår hovedfabrikk ligger i Slovenia, sier Søren Tvergaard.

Ny Norden-sjef

Han er fra 1. desember ny administrerende direktør i Gorenje Group Nordic, og kommer fra stillingen som salgsdirektør for Asko.

Ved Asko Experience Center har de kapasitet til å kjøre matkurs for 16 personer, fordelt på fem stasjoner. Foto: Stian Sønsteng

Når en forbruker kjøper en riktig fin dampovn fra oss, får de et kokkekurs på kjøpet

– Vi er rundt hundre ansatte i Norden. Hovedkontoret ligger i København, med alle støttefunksjoner, i tillegg har vi salgskorps i alle fire land. I 2021 passerte vi en omsetning på én milliard danske kroner. Vi tok markedsandeler, og var topp tre vekstmessig på hvitevaresiden i Norden. Vi er den fjerde største aktøren i Norden, målt i både volum og verdi, og har som mål å øke også i 2023. Samtidig vet vi at det blir et tøft marked, med mye usikkerhet i verden omkring oss, og høy inflasjon i alle land. Vi har sterk tro på våre varemerker, og vil komme med mange innovasjoner i 2023, sier Tvergaard til fagbladet Elektronikkbransjen.

Martin Bang-Hansen, salgsdirektør for Asko, med den nye koketoppen Celsius Cooking Elevate med integrert ventilator og tilkoplet grytetermometer. Foto: Stian Sønsteng

Han tar i mot oss i Askos opplevelsessenter, der en stor del av porteføljen til varemerket er utstilt. Lokalene er på 260 kvadratmeter på gateplan, åtte minutters gange fra Hovedbanegården, og i nabolaget ligger det flere sterke aktører på kjøkkensiden. Ved Asko Experience Center har de kapasitet til å kjøre matkurs for 16 personer, fordelt på fem stasjoner.

– Når en forbruker kjøper en riktig fin dampovn fra oss, får de et kokkekurs på kjøpet, til en verdi av 1.000 kroner. Vi kommer til å se etter et egnet lokale i Oslo, for å åpne et tilsvarende senter der, sier Tvergaard.

Lukas Pedersen er sjef ved Asko Experience Center i Trommesalen 5 i København. Her med vinskapet fra Asko, som ble lansert i fjor vår. Foto: Stian Sønsteng

Elektro og kjøkken

– Hva betyr dette opplevelsessenteret for Asko som varemerke?

– Det har stor betydning. I dag tar vi med kunder hit til København, men det vil ha stor verdi å ha et slik sted også i Oslo, både for kundene våre og forbrukerne. Asko er ganske sterke på vaskerommet, og naturligvis på oppvask, men vi har ennå ikke den samme posisjonen på bygg-inn-produktene i kjøkkenet. Vi har produktene, og disse må vi vise frem. Jeg er derfor veldig glad for at Oslo står for tur med et slik senter; Norge passer bra til Asko, siden kundene her kjøper eksklusive produkter og varer med høy kvalitet, sier Mangset.

Noen av kjøle- og fryseproduktene som vises ved Asko Experience Center. Foto: Stian Sønsteng

I Norge har selskapet sju ansatte, og Tvergaard beskriver dette som et sterkt marked, med en god og sunn økonomi, med sterke aktører på banen.

– Vi har et godt lag i Norden, og samarbeider nært med våre norske forhandlere både innen kjøkken- og elektrofaghandelen, sier Tvergaard.

– Både Elkjøp og Power har solgt kjøkkeninnredning i mange år, og nå kommer Elon. Historisk har vi stått sterkest i elektrofaghandelen, men kanalene nærmer seg hverandre, og vi har selvsagt ambisjoner om å komme inn hos enda flere kjøkkenforhandlere, sier Mangset.

Når det gjelder omsetning, er Gorenje selskapets største varmerke, etterfulgt av Asko og Hisense.

Kaffemaskiner og stekeovner fra Asko i Asko Craft-serien, i Black Steel-utførelse. Foto: Stian Sønsteng

– Vi går for vekst hos alle tre. Hvitevarene fra Hisense selges eksklusivt hos Elkjøp, og vi har gode ambisjoner sammen med dem. Asko er spesielt sterke på vask og oppvask, vi vil i 2023 legge enda mer fokus på kokekategorien, og jeg er sikker på at vi får vekst der, sier Tvergaard.

Kjøpt av Hisense i 2018

Han mener Hisense har et stort potensial på TV.

– Her er det sterke spillere, så det er et tøft marked å gå inn i. Innen TV er Hisense nummer to på verdensbasis, og plattformen vår på produktsiden er svært sterk. Vi var aldri i tvil om å ta inn TV her i Norden, både på grunn av produktene og salgsstyrken vår, sier Tvergaard.

– At Hisense utvider fabrikkene i både Slovenia og Serbia sier litt om viljen til å investere for å ta markedsandeler, supplerer Mangset.

Vi var aldri i tvil om å ta inn TV her i Norden

Salgsdirektør Klemen Tausic, med nordisk ansvar for Gorenje, Hisense og UPO, forteller at Hisense ble etablert i Kina i 1969, mens Gorenjes historie går tilbake til 1950. I 2018 kjøpte Hisense opp Gorenje, og de etablerte sitt europeiske hovedkvarter i kontorene til Gorenje i Slovenia. Det privateide selskapet Hisense Europe er i dag en del av Hisense Group, som totalt har rundt 90.000 ansatte og er representert i 160 land og regioner, med 20 forsknings- og utviklingsavdelinger, 37 internasjonale selskap og 29 fabrikker rundt om i verden.

Salgsdirektør Klemen Tausic har nordisk ansvar for hvitevarer og småelektriske produkter fra Gorenje, Hisense og UPO. Foto: Stian Sønsteng

– Ett av forsknings- og utviklingssentrene våre ligger i Lidköping i Sverige, ved den tidligere Asko-fabrikken. Her skjer all utvikling innen oppvask, for alle varemerkene våre. Her sitter all kompetanse, og du kjenner igjen veldig mye fra Asko når du åpner en Hisense- eller Gorenje-maskin, sier Tausic til fagbladet Elektronikkbransjen.

Produksjonen av oppvaskmaskinene skjer i Slovenia.

Egen jernbanelinje

– Det meste av produksjon og utvikling er i Europa, og over 95 prosent av det vi selger er produsert her. For eksempel produseres vaskemaskiner, tørketromler, stekeovner, og platetopper i hovedfabrikken i Velenje i Slovenia. I Duiven i Nederland utvikles premium kokeprodukter, spesielt for Asko, mens TVer til det europeiske markedet har sin utviklingsavdeling i Kronach i Tyskland. For den stadig voksende kjøl- og frys-kategorien produserer vi det aller meste av det vi selger i Serbia. I tillegg har vi også komfyrfabrikk i Tsjekkia, sier Tausic.

Oppvaskmaskinene fra Asko videreutvikles stadig i Lidköping i Sverige. Foto: Stian Sønsteng

Tvergaard sier nærheten til markedet er viktig for selskapet.

– Leveringskjeden er viktig, og en av tingene vi har gjort for å styrke denne er å lage et eget jernbanespor fra havnebyen Trieste i Italia, til fabrikken vår i Velenje, drøyt 170 kilometer unna, sier Tvergaard.

Også ved Asko Experience Center måles kundetilfredsheten. Foto: Stian Sønsteng

Dette er gjort sammen med COSCO (China Ocean Shipping Company). Ifølge Wikipedia er dette et av de største linjeshippingselskaper i verden, statseid av Folkerepublikken Kina.

– Vi har investert mye i Velenje, blant annet med en ny produksjonslinje for TV, og et 500 meter langt Hisense-tog var i drift fra september. Dette gir oss en forholdsvis kort vei til markedet, i forhold til mange andre. Det er viktig å møte europeiske forbrukere med europeisk produksjon, sier Tvergaard.

– Kortere leveringstid er stadig viktigere for kundene våre, som har større fokus på rullering av lageret enn noen gang tidligere, sier Mangset.

Asko-navnet er finsk

I Askos opplevelsessenter møter vi også Martin Bang-Hansen, som er nordisk salgsdirektør for Asko. Som en fremmed fugl blant alle de nye hvitevarene, står en av Askos første vaskemaskiner utstilt.

Karl-Erik Anderssons første vaskemaskin, laget hjemme i Vara i 1950, regnes som starten for Askos vaskemaskiner. Her en tidlig modell fra Junga Verkstäder. Foto: Stian Sønsteng

– Karl-Erik Andersson produserte sin første vaskemaskin i Vara i 1950, sier Bang-Hansen.

Karl-Erik Andersson produserte sin første vaskemaskin i Vara i 1950

Dette regnes som starten for hvitevarene med dagens varemerke Asko, men historien bak navnet går tilbake til 1918, da den finske snekkeren Aukusti Asko-Avonius begynte med møbelproduksjon under navnet Asko. I 1938 ble selskapet UPO etablert, med produksjon av barnevogner og stålsenger, og dette varemerket brukes fortsatt av lokalt i Finland. Siden var det vært flere oppkjøp og sammenslåinger, med produksjon i Vara og Lahti, inntil italienske Antonio Merloni i år 2000 kjøpte Asko Appliances.

Australia størst

– Gorenje kjøpte Asko i 2010, mye på grunn av deres kompetanse på oppvask, og man har da også valgt å beholde og styrke bemanningen ved forsknings- og utviklingssenteret, som siden 2014 har vært en del av hovedkontoret til Asko Appliances AB i Lidköping. Her er det i dag rundt 100 ansatte, og antall ingeniører er økt fra 50 til 75. Når det gjelder kjøkkenproduktene våre, er de hovedsakelig utviklet av nederlandske ATAG, som også er en del av Hisense-gruppen, sier Bang-Hansen.

I Sverige har halvpartene av husstandene et tørkeskap. Her vist sammen med vask og tørk i et oppsett fra Asko. Foto: Stian Sønsteng

Han sier Askos designfilosofi er skandinavisk.

– Hvis det er noe som ligner metall, er det faktisk metall. Produktene våre har 20 års levetid, og reservedeler skal være tilgjengelig i 15 år etter at en modell går ut av sortimentet, sier Bang-Hansen.

– Hvem er konkurrentene deres?

– Vi har helt klart en ambisjon om å konkurrere med Miele om topposisjonen som varemerke. Vi arbeider i to rom; vaskerommet og kjøkkenet. Australia er vårt største marked, og her har vi virkelig vært dyktige til å bygge oss opp, takket være kontinuerlig satsing og posisjonering. Våren 2022 kom vi med vårt første vinskap, produsert i Slovenia, tilkoplet vår egen app, inkludert Vivino, sier Bang-Hansen.

Profesjonelle maskiner for oppvask, vask og tørk, fra Asko. Foto: Stian Sønsteng

Utvider porteføljen

Tilbake til Klemen Tausic, som vi møter ved hovedkontoret i Glostrup. Han kommer fra Slovenia, og arbeidet tidligere ved Gorenjes hovedkontor i Velenje. Han sier Hisense frem til 2010 for det meste drev med OEM-produksjon av TVer og kjøleprodukter i Kina, inntil de for noen år siden begynte å bygge opp Hisense som eget varemerke.

Vidaa er et ekstremt raskt og fleksibelt operativsystem

– Vi er fullt og helt på plass med smarte TVer, tilpasset europeiske standarder. Tidligere brukte vi Google og Android som operativsystem, men vi har gått over til vårt eget; Vidaa. Dette selskapet er eid av Hisense, og er basert i Atlanta i USA. Vidaa er et ekstremt raskt og fleksibelt operativsystem, der det er lett å tilføre nye funksjoner, og har 160 varemerker som kunder, sier Tausic.

Mens han har salgsansvaret for de øvrige varegruppene, er Daniel Eriksson nordisk salgsdirektør for TV, med base i Norge.

Vask og tørk, vist ved Asko Experience Center i Købehavn. Foto: Stian Sønsteng

– Fra Hisense selger vi i Norden hvitevarer, aircondition og TVer. Neste år lanserer vi lydplanker, og vi har også planer om å lansere småelektriske produkter, som robotstøvsugere, stavsugere og andre smarte produkter. Fra Gorenje selger vi allerede småelektriske produkter, i tillegg til hvitevarene. Gorenje har en lang historie i Norden, som var det tredje internasjonale markedet vi gikk inn i, etter Tyskland og Østerrike, sier Tausic.

Mobiltelefoner

– Hvordan posisjonerer dere disse varemerkene?

– Enkelt sagt er Hisense for de yngre og mer teknologiinteresserte, mens Gorenje er for aldersgruppene litt over, gjerne familier som ønsker gode og intuitive produkter med godt design, sier Mangset.

Kombiovnen OCSM8487B med mikro og damp i Asko Craft-serien, i Black Steel-utførelse, har 50 liters ovnsrom. Pris: 36.000,- Foto: Stian Sønsteng

Tausic sier alle de smarte produktene i gruppen fungerer med deres ConnectLife-app.

– Vi har en rekke smartprodukter vi ennå ikke har lansert i Norden, og ønsker å gjøre dette steg for steg. Nå har vi relansert TV, fordi vi tidligere ikke var klare med de lokale appene. Hisense er også en stor produsent av mobiltelefoner, men vi kan dessverre ikke si noe om når disse eventuelt kommer på det nordiske markedet, sier Tausic.

Under fotball-VM i Qatar i november og desember var Hisense en av hovedsponsorene. På grunn av kritikken rundt arrangementet, valgte selskapet i Norden å ligge lavt med dette.

– Hisense har investert mye i merkevarebyggingen, og dette ser vi gjennom våre mange sponsorater, sier Tausic.

Mini-led, oled og qled

Dennis Rafn er nyansatt nordisk produktsjef for TV.

– På TV-siden har Hisense produkter på alle nivå. Vi var først ute med laser-TV, her har vi fire modeller på 100 og 120 tommer, med én til tre lasere, med og uten tuner. Disse ultranærprojektorene kan plasseres helt inntil lerretet, og de kommer på på markedet i løpet av 2023. De selges med lerret, og kalibreres automatisk, sier Rafn.

Alle Hisense-modellene bruker operativsystemet Vidaa.

– Grensesnittet er raskt og pålitelig, og vi har allerede Viaplay, Telia, Seemore, SVT, DR, YLE og NRK inne, samt vår egen app FIFA+, siden vi her er offisiell sponser, sier Rafn.

Dennis Rafn er nyansatt nordisk produktsjef for Hisense TV. Foto: Stian Sønsteng

I dagens sortiment tilbyr vi mini-led, én oled, to qled og fire innstegsmodeller

– Hvilken skjermteknologi satser Hisense på?

– I dagens sortiment tilbyr vi mini-led, én oled, to qled og fire innstegsmodeller. Mini-led blir hovedsatsingen vår. Panelene er billigere, samtidig er lysstyrken 2000 nits, og med 5000 dimmesoner begynner vi å nærme oss sortnivået til oled, sier Rafn.

– Hvor i markedet ønsker Hisense å plassere seg?

– Vi vil tilby mer for mindre, i konkurranse med flaggskip-modellene på markedet. Vi kommer til å legge oss på et rimelig nivå prismessig, samtidig som funksjonene er i øvre nivå. Hisense er nummer to på TV globalt, og det sier sitt. Det blir spennende for oss i Norden å bli med på denne reisen, der vi starter på null, sier Rafn.

300 og 360 grader

Kenneth Hansen er nordisk produktsjef for hvitevarer og småelektriske produkter fra Gorenje og Hisense. Han fremhever OptiBake-ovnene, som begge varemerker har, i flere varenummer.

Kenneth Hansen er produktsjef for hvitevarer og småelektriske produkter fra Gorenje og Hisense. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er vår første stekeovn som er en del av ConnectLife, der alle våre produkter fungerer med samme app, som allerede er ute i norsk versjon. Ovnsrommet er på hele 77 liter. Utfordringen har vært å styre varmluften for å gi et perfekt resultat. Vi har løst dette ved å gjøre ovnsrommet buet, slik at luften sirkulerer raskere og bedre. Vi skyter også luften ut i alle retninger fra bakveggen, og bruker en vifte til å trekke varmluften tilbake før den skytes ut igjen - i det vi kaller 360 graders multiflow. Denne funksjonen har vi også hatt tidligere. Nytt er det derimot at makstemperaturen er økt fra 275 til 300 grader, noe som er blitt en ny standard på alle våre ovner. Vi har klart dette, samtidig som vi oppnår energiklasse A+, sier Hansen.

Koketopper, med induksjon og gass. Foto: Stian Sønsteng

Den samme funksjonen kommer til våren på damp-modellene.

– Vil du ha en ovn med pyrolyse, for enkel rengjøring, velger du en modell med Steam Assist, som er perfekt til kjøtt, brød. For de fleste vil dette være en perfekt løsning, der det tilføres 15 prosent vann, i motsetning til våre rene dampovner, som tilfører opp til 100 prosent, sier Hansen.

Han sier damp er perfekt til fisk, grønnsaker og poteter.

Avslører hemmeligheten

– Her har vi markedets mest miljøvennlige rengjøring, der man setter inn langpannen med en halvliter vann i en halvtime på 70 grader, så tørker man over ovnsrommet med en klut. Hemmeligheten er å gjøre dette til en vane; noe man gjør hver gang etter at ovnen er brukt, sier Hansen.

Med Pyrolyse går temperaturen hos Gorenje og Hisense opp til 465 grader.

Hemmeligheten er å gjøre dette til en vane; noe man gjør hver gang etter at ovnen er brukt

– Fordelen med vår løsning, er at man kan også kan rengjøre stekebrettene, hvis man setter dem inn opp/ned. Vi leverer med et ekstra sett stiger, uten teleskopskinner, som brukes ved pyrolyse, sier Hansen.

Når det gjelder makstemperaturen på 300 grader, sier Hansen dette spesielt er egnet til pizza og surdeig.

– Med vår AirFryer-funksjon, kan du bruke fem brett samtidig. Det følger med ett AirFryer-brett, men du kan kjøpe med flere for cirka 500 kroner per stykk, sier Hansen.

Celsius°Cooking-systemet fra Asko har innebygde sensorer i gryter og panner, samt eksterne termometer, som tilkoplet en app og Askos platetopper skal gi presis styring av matlagingen. Foto: Stian Sønsteng

Ovnene koster fra 4.900 kroner opp til 11.300 kroner, for Gorenje Advanced. Denne ovnen har 22 autoprogram, som man kan styre med appen, og steketermometer følger med. Utvendige mål er standard 60x60 centimeter, og ovnsdøren har myk åpning og lukking.

– Med dynamisk kjøling er temperaturen på utsiden av glasset maks 31 grader, selv med pyrolyse på innsiden, sier Hansen.

Caroline Vilhelmsen ved Asko Experience Center i København byr selvsagt på Faxe Kondi-mineralvann. Foto: Stian Sønsteng

På oppvask-siden, har både Gorenje og Hisense modeller der døren først åpnes når det er 30 grader i maskinen. Dette skal ifølge Hansen være en stor fordel for å unngå damp, som kan skade skapskrog og benkeplater. Lydnivået er 39 dB, med mulighet for 37 dB i et spesielt stillegående nattprogram.

– De nye modellene kommer også med autodosering, der man kan bruke en valgfri gele, og holder til 20 vask, sier Hansen.

Spent på OmBrukt

Brian Asmussen nordisk operasjonsdirektør. Han sier geografien skaper noen flere utfordringer for virksomheten i Norge, både når det gjelder logistikk og service.

Brian Asmussen er operasjonsdirektør i Gorenje Group Nordic. Foto: Stian Sønsteng

– Det er en nedgang i antall verksted og serviceteknikere, men dette gjelder hele Europa. Samtidig er stadig flere av våre produkter koplet opp på nett, og dette håper vi vil gjøre det mer interessant for unge mennesker å komme inn i bransjen, sier Asmussen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Servicepartnere i Norge er Elesco Norge og ES-kjeden, samt frittstående verksteder.

Asmussen har vært i Gorenje i snart 20 år.

– I starten var det BSH Husholdningsapparater som solgte Gorenje i Norden, inntil selskapet selv tok over for 18 år siden, sier Asmussen.

– Hva tenker du som servicesjef om bransjens satsing på salg av ombrukte produkter?

Niklas Valkonen (f. v.), Klemen Tausic, Jesper Storm og Kenneth Hansen ved hovedkontoret til Gorenje Group Nordic. Foto: Stian Sønsteng

– Vi er tilknyttet OmBrukt AS i Norge, og både jeg personlig og Gorenje som selskap har en stor interesse for alt som handler om miljø. Dessuten sitter jeg som styreleder i Elretur i Danmark, og vi følger derfor den norske utviklingen svært tett. Det er spennende å se hva som skjer med OmBrukt AS i Norge, sier Asmussen.

Pragmatiske nordmenn

– Hva gjør dere på dette området i Danmark?

– Vi samler inn produktene og selger dem til andre selskap, som klargjør og setter dem ut på markedet, igjen. I Norge er det valgt en mer organisert løsning, og jeg har inntrykk av at dette gir bedre kontroll med produktene som kommer ut på markedet igjen.

Gorenje Group Nordic holder til i Glostrup, ti kilometer rett vest for København sentrum. Foto: Stian Sønsteng

I Norge er det valgt en mer organisert løsning, og jeg har inntrykk av at dette gir bedre kontroll

– Hvilken utvikling vil vi se når det gjelder salget av ombrukte produkter?

– Vi er jo en rik region, og jeg tror det vil ta litt tid før forbrukerne blir vant til å kjøpe brukt. Samtidig ser vi en utvikling der stadig flere produkter leies, om det er en bil eller en hvitevare, og dette kan gjøre at det blir mer akseptabelt å kjøpe brukt.

– Kunne Gorenje stått på sidelinjen av det som skjer?

– Nei. Man er nødt til å være med på det grønne skiftet, både når det gjelder produksjon og transport. Dette er også viktig for rekrutteringen av unge mennesker i organisasjonen, sier Asmussen.

Finn Meinskar (t. v.) og Sidra Abbas ved kundesenteret svarer på norsk på henvendelser fra norske forhandlere og sluttkunder. Foto: Stian Sønsteng

Han er også ansvarlig for kundesenteret i Glostrup. Her svarer Sidra Abbas og Finn Meinskar på norsk på henvendelser fra både forhandlere og sluttkunder i Norge. De to har bare lovord å si om de norske kundene som kontakter dem.

– De er fornuftige. Selvfølgelig har de noen krav, men de er ikke urimelige på noen måte. Kanskje er det slik at de er mer rolige i stilen enn andre, med en mer pragmatisk og praktisk tilnærming til problemene de måtte ha, sier Meinskar.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS