En spesialversjon av Nissan GT-R fjernstyres med en Sony PlayStation Dual Shock 4-kontroller. Foto: Nissan

210 KM/T MED DUAL SHOCK 4-KONTROLLER

Her fjernstyres en Nissan GT-R med Sonys kontroller Dual Shock 4. På Silverstone-banen var den førerløse sportsbilen oppe i 210 km/t. Se videoen!

I forbindelse med at spillet Gran Turismo Sport lanseres den 18. oktober, har Nissan Storbritannia og Sony Interactive Entertainment Europe bygd en spesialversjon av sportsbilen GT-R, som styres med en PlayStation Dual Shock 4-kontroller.

De to selskapene lot Jann Mardenborough, som ifølge en pressemelding fra Nissan Nordic Europe er en av de mest suksessrike GT Academy-vinnerne, kjøre sportsbilen på Silverstone-banen i England. På den raskeste rundetiden (1:17:47) holdt han en snittfart på 122 km/t. Gjennomsnittet for biler med førere skal være cirka 134 km/t på den 2,6 kilometer lange banen.

Mardenborough fjernstyrte Nissans sportsbil fra cockpiten i et Robinson R44 Raven II-helikopter, som hadde fått spesialtillatelse til å fly i lav høyde.

I forbindelse med utgivelsen av Gran Turismo Sport-spillet kan de to selskapene markere 20 år med Nissan i Gran Turismo-spillene. Spesialutgaven av Nissans sportsbil, kalt GT-R /C, har en toppfart på 315 km/t.

Mardenborough er ifølge pressemeldingen en av de mest suksessrike vinnerne i GT Academy, Nissans fører- og utviklingsprogram, og ble etter sigende valgt som den første føreren av GT-R /C på grunn av sitt talent innen både Gran Turismo-spilling og reell motorsport. Mardenborough kjører for Team Impul i en 2017 Nissan GT-R NISMO GT500 i Super GT Series i Japan.

Umodifisert kontroller

Nissan GT-R /C ble utviklet i Storbritannia av selskapet JLB Design Ltd., fra en standard 542 hk V6 2011 R35. Bilen er utstyrt med fire roboter som opererer styring, girkasse, bremser og gasspedal. Seks datamaskiner montert i bagasjerommet oppdaterer styreenhetene opptil 100 ganger i sekundet.

Den umodifiserte PS4 DualShock 4-styreenheten er koblet til en mikrocomputer som overfører signalene fra joysticken og knappene til GT-R /C-systemene i bilen. Den trådløse rekkevidden er på én kilometer.

Se videoen fra den første turen Jann Mardenborough fjernstyrte Nissan GT-R /C.

For å hjelpe Mardenborough med å vurdere bilens hastighet i svingene, ble det installert en Racelogic VBOX Motorsport-sensor, som viste farten på en LCD-skjerm i helikoptercockpiten.

GT-R /C er utstyrt med to uavhengige sikkerhetssystemer med ulike radiofrekvenser, slik at to andre operatører kan bruke ABS-bremsene og slå av motoren i tilfelle hovedoperatøren mister kontroll over bilen.

– Dette var en opplevelse for livet - helt fantastisk! GT-R /C kombinerer spillopplevelsen og reell motorsport i én og samme bil. Bilens responsvillighet med DualShock 4-kontrolleren var mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. JLB Design har gjort en utrolig jobb for å få alt til å fungere perfekt med styreenheten. Styring, akselerasjon og bremser var alle smart konfigurert slik at jeg kunne kjøre perfekt i svingene og holde bilen stabil på de rette strekningene, uttaler Jann Mardenborough i pressemeldingen.

Spillet ute den 18. oktober

Nissan GT-R R35 ble lansert i oktober 2007, under bilutstillingen i Tokyo, og fikk ifølge pressemeldingen en betydelig oppgradering i år.

Gran Turismo Sport lanseres onsdag 18. oktober i Storbritannia, Europa og Australasia, og skal ifølge pressemeldingen sette en ny standard for racing-sjangeren ved å gi spillerne mulighet til å utvikle sine virtuelle karrierer med de raskeste bilene som er tilgjengelig i dag. Spillet er tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation Pro og PlayStation VR.

De fjernstyrte elementene ble utviklet av Dr. James Brighton og hans kolleger i JLB Design Ltd. Brighton har i løpet av de siste 15 årene bygd over 70 fjernstyrte kjøretøy i full størrelse, inkludert biler, båter, busser og lastebiler, og har over 23 års erfaring innen utvikling av vanlige biler, racerbiler og terrengkjøretøy. Brighton leder ifølge pressemeldingen også Advanced Vehicle Engineering Centre på Cranfield University, som spesialiserer seg på forskning, design, utvikling og opplæring innen avansert teknologi for vanlige biler, terrengkjøretøy og racerbiler, i tillegg til utvikling av lette materialer og assosiert nanoteknologi.

Til toppen