JVC blir mer enn noe annet forbundet med VHS-video, og Frank Mathisen har all grunn til å smile over suksessen. Bildet er fra 1998. Foto: Erik Andersen

40 ÅR MED JVC

Som musikk- og hifi-interessert har lydutstyr ligget hjertet nærmest, men i 40 år med JVC har Frank Mathisen arbeidet mest med videoprodukter.

I en artikkel om JVC her i bladet i 1987 skrev vi som karakteristikk av firmaet den gang: hifi-spesialist og videooutsider. Ordene kan i grunnen godt stå også som et uttrykk for Frank Mathisens yrkesaktive liv. Etter nær 40 års arbeid med JVC går Tønsberg-gutten nå av i en alder av vel 60 år. Sine første yrkesaktive år arbeidet han i R. Lind Jørgensen AS og fra 1984 i JVC Norway AS, det senere JVC Norge AS.

 

Vi var meget heldige da VHS gikk seirende ut av videokampen

Musikk og lyd

– Jeg spiller litt gitar, og det var musikkinteressen min sammen med utdanning innen elektronikk som førte meg til firmaet Lind Jørgensen i 1969, sier Mathisen.

Han startet i serviceavdelingen, men etter tilleggsutdanning innen salg og markedsføring kom han inn i denne delen av firmaet. Siden den gang har dette vært veien han har gått. Lind Jørgensen i Tønsberg var i mange år en viktig bransjeaktør innen lyd og foto med merker som Braun, Lenco, Shure og Olympus. I 1973 fikk firmaet agenturet for JVC.

– Det var et utrolig fint firma å jobbe i, og vi hadde mange flotte produkter.

 

JVC og video

Situasjonen forandret seg en del etter at firmaet gikk over til JVC. I den første perioden var den japanske produsenten mest kjent for lydproduktene sine, både avansert hifi, kombinasjonsprodukter og musikkanlegg, bærbare lydprodukter og bilunderholdning. Men som kjent er JVC oppfinneren av videosystemet VHS. Fra midten av 70-tallet kom de første videomaskinene i markedet, og i løpet av noen år ble de nærmest enerådende som forbrukerprodukter. Det betydde at firmaet også fokuserte kraftig på video. Dette ble forsterket etter hvert som bærbart videoutstyr ble populært, og også her tok VHS-systemet en stadig større del av markedet.

– Vi var jo meget heldige da VHS gikk seirende ut av videokampen. For konsernet betydde dette store inntekter både i egen produksjon og i form av betaling for rettigheter fra andre produsenter. Da videomaskinen nærmest ble allemannseie, var dette en kjempeflott tid for oss, forteller Mathisen.

VHS-familien ble utvidet med den lille C-kassetten og fikk et kvalitetsløft med super-VHS. Dette betydde at mange fornyet produktene, både de stasjonære og bærbare. Med C-kassetten kunne JVC også ta del i kampen med blant annet Sony om de små, elegante videokameraene.

– Det var en kjempehit å få alt i et kompakt videokamera med så høy kvalitet. Det første VHS-C-kameraet kostet nesten 20.000 kroner, men etter hvert som prisen gikk ned økte salgsvolumet.

 

Mindre på TV

Men om JVC har hatt suksess både med lyd- og videoprodukter, har merket aldri blitt stort på TV her i landet.

– Vi har jo opp gjennom årene hatt kjempehøye markedsandeler på video og mange av lydproduktene, men det er riktig at vi aldri har vært store på TV. TV-markedet i Norge har vært dominert av få store merker, og vi har aldri greid å nå opp til store andeler. Den første delen av farge-TV-alderen var det egentlig få japanske produsenter som ble store på TV i Europa. Vi har kjempet i markedet med det jeg mener har vært gode produkter, men vi har ikke greid å komme ordentlig inn. Situasjonen i de andre skandinaviske landene har vært omtrent den samme som i Norge. Vi skal imidlertid ikke glemme at så nær i tid som 2007 solgte vi mer enn 20.000 TVer i det norske markedet. TV-produksjonen er nå lagt på is på grunn av vanskelige inntjeningsmuligheter.

 

Europakontoret

I mange år hadde JVC eget verksted og lager sammen med administrasjonen i Tønsberg. Lageret ble senere sentralt for Skandinavia i Gøteborg, deretter flyttet til JVCs europeiske sentrallager i Belgia. Etter at konsernet sluttet å produsere TV, førte det til nedbemanning og mindre plassbehov i det norske selskapet. Bortfallet av TV-salget førte også naturlig til lavere totalomsetning. Mathisen sier at denne reduksjonen ikke har påvirket forholdet til kundene i Norge i vesentlig grad.

– Med den generelle prisutviklingen de senere årene har gjort at det blir stadig vanskeligere å komme inn hos de store kundene, det vil si ledende kjeder. Situasjonen er enda vanskeligere i Norge enn i nabolandene våre. I Sverige og Danmark har leverandørene flere ben å stå på. I Norge er hver enkelt av oss mer sårbar på grunn av den spesielle kjedesituasjonen.

Da JVC kom inn på det skandinaviske markedet var det egne aksjeselskaper i hvert land. Nå er strukturen endret; i dag er hvert lands salgskontor underlagt JVCs europeiske hovedkontor i London. Til nå har Frank Mathisen vært leder for JVC-kontorene i Norge og Danmark, og han har også litt innflytelse på det svenske kontoret når det gjelder skandinavisk fellesstrategi.

 

Kenwood

I fjor ble JVC slått sammen med Kenwood i JVC Kenwood Cooperation.

– Både JVC og Kenwood er veldig store innen bilunderholdning. Her ligger det mye synergi som er bra for oss videre. Vi er i dag suverent den største produsenten av bilunderholding i verden og i det såkalte ettersalgsmarkedet. I Norge og mange andre land leverer JVC Kenwood i dag bilunderholdningsutstyr til flere bilimportører.

Mathisen legger vekt på at konsernet er langt fremme på utviklingen av digitalradio for bil og godt rustet til overgangen fra analog til digital radio.

 

Fokus på salg

I slutten av mars gikk Frank Mathisen av fra JVC. Stillingen hans som daglig leder i det norske selskapet blir ikke erstattet. Det norske kontoret vil fra nå av bli ledet og styrt fra London-kontoret.

– Det betyr at vi vil bli mer fokusert på rene salgsoppgaver og mindre på administrasjon. Vi får en brite som norgessjef.

I tillegg til bilunderholdning tror Mathisen at videokameraer vil være en viktig produktgruppe for JVC. Han antyder at det kommer mange spennende modeller, ikke minst spesialkameraer for sportsbruk, såkalt actionutstyr.

– Det er selvsagt en avskalling til både mobiltelefon og foto innen dette feltet, men mulighetene er likevel mange for nye typer videoutstyr. I tillegg til dette arbeides det selvfølgelig intenst med nye produkter innen lyd, bilunderholdning, hjemmekinoprojektorer i tillegg til proffutstyr.

– Hvor går du etter å ha lukket JVC-døren?

– Først gleder jeg med til å ta ferie uten PC. Jeg har blitt godt behandlet av JVC i mange år og har fått en grei sluttpakke, men jeg skal ikke sitte rolig. Arbeidsmessig sett er situasjonen slik at jeg kan jobbe for alle firmaer unntatt konkurrentene til JVC. Ut over det liker jeg å holde meg i form, gå på ski og sykle. Og så har jeg jo båt. Det gir mye av både glede og arbeid. Ut over det skal jeg synge og spille gitar for barnebarna, sier den glade Tønsberg-gutten.

Smilet er aldri langt unna hos Frank Mathisen.

 

1969-2012

1969: Ansatt i R. Lind Jørgensen AS, Tønsberg, først på verkstedet, deretter i salgsavdelingen.

1973: Lind Jørgensen får agenturet for JVC i Norge.

1984: Produktsjef i det nyetablerte JVC Norway AS, senere JVC Norge AS.

1990: Markedsdirektør og medlem av selskapets styre.

2001: Salgs- og markedsdirektør.

2005: Administrerende direktør.

2005-2012: Styremedlem i Leverandørforbundet.

Etter 40 år med JVC gleder Frank Mathisen seg nå til sportslige aktiviteter som å gå langrenn på hytta i Hafjell. Foto: privat
Dette bildet av Frank Mathisen er tatt mens han arbeidet hos R. Lind Jørgensen AS i 1982. Foto: Erik Andersen
Etter 40 år med JVC går Frank Mathisen av med pensjon. Foto: Erik Andersen
Fagbladet Elektronikkbransjen, som i 1987 het Radiobransjen, omtalte den gang JVC som hifi-spesialist og video-outsider. Les hele artikkelen på http://www.mypaper.se/show/elektronikkbransjen/show.asp?pid=345248716665856&initpage=18
Til toppen