Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, har sett en rivende utvikling i TV-størrelser de siste 50 årene. Foto: Stian Sønsteng

50 ÅR MED FOTBALL-VM PÅ TV

TV-salget og store idrettsarrangement går hånd i hånd. Ferske tall viser at nordmenn kjøper stadig mer avanserte TV-er, og salget øker før fotball-VM.

Publisert

Fra 20 tommer og farge-TV som luksus i 1970, til supertynne og smarte 4K-skjermer på 55 tommer i dag. TV-ene har utviklet seg minst like mye som fotballspillet de siste 50 årene, skriver Elkjøp i en pressemelding.

Fotball-VM i Russland sparkes i gang om få dager, og Elkjøp sier definitivt merker at et av årets TV-høydepunkt står for døren.

– Vi pleier å se solide hopp i salgstallene for TV i ukene og dagene før store idrettsarrangementer, som Ski-VM, OL og store fotballmesterskap, og det har vi så definitivt fått denne gang også. De to siste ukene har vi solgt rundt 30 prosent flere TV-er enn ved samme periode i fjor og det er de større modellene nordmenn nå går for. TV-er på 75 tommer og oppover selger vi dobbelt så mange av sammenlignet med i fjor, sier Kristian Pedersen, salgssjef for lyd og bilde for Elkjøp Norge.

Denne trenden bekreftes av Stiftelsen Elektronikkbransjen, som også ser at den norske TV-kunden for alvor har fått øynene opp for Ultra HD-TV-er. Faktisk står UHD-modeller for hele 85 prosent av det totale salget av TV-er i Norge i disse dager, sammenlignet med 47 prosent i 2017.

– Nordmenn liker å kjøpe blant toppmodellene når vi handler TV, og samtidig finner vi UHD-støtte i stadig flere TVer, også litt lengre ned i prissjiktet, sier administrerende direktør i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Større og litt dyrere TV-erFolkestørrelsen, altså TV-størrelsen flest nordmenn ender opp med å ta med seg ut av butikken, ligger nå mellom 55 og 65 tommer.

Pedersen fra Elkjøp forteller at Oled-modeller også blir mer populære, og at 10 prosent av alle TV-er elektronikk-kjeden nå selger bruker denne skjermteknologien.

Elkjøp-kundene bruker også litt mer penger enn før når de først kjøper ny TV, og snittverdien på apparatene som selges har steget med drøye 13 prosent sammenlignet med fjoråret.

Samtidig skal man ikke mange fotball-VM-er tilbake før TV-markedet og teknologien så helt annerledes ut.

Farge-TV var luksusUnder VM i 1970 i Mexico er det svart-hvitt-TV-er på 20 tommer som dominerer hjemme i stuene til folk. Er man heldig og har tilgang til de aller nyeste produktene kan man imidlertid for første gang se en VM-finale i farger, der Brasil vinner 4-1 mot Italia.

Fire år senere vinner Vest-Tyskland 2-1 mot Nederland i finalen, og farge-TV-en har da for alvor gjort sitt inntog i norske hjem. Nå er 25 tommer den såkalte folkestørrelsen.

Hopper vi til 1980-tallet, der Italia tar pokalen i Spania 1982 og Argentina vinner 3-2 mot Vest-Tyskland i 1986 i Mexico, har standard-TV-en blitt enda litt større og det er nå 28 tommer som gjelder.

- Det man må huske på er at på 80-tallet var fremdeles TV-ene i de fleste stuer basert på katodestrålerør. Disse besto av glass og inni var det et vakuum som elektronene kunne bevege seg i. Selve veggene på disse apparatene måtte være tykke, og det begrenset naturligvis størrelsen på røret til 29 til 32 tommer på grunn av vekt og kostnad, sier Kristian Pedersen, salgssjef for Lyd & Bilde hos Elkjøp Norge.

Spoler vi enda litt frem, til begynnelsen av 2000-tallet, har de første plasma-skjermene begynt å dukke opp og TV-ene vi finner i norske fotball-interesserte hjem har vokst videre.

I 2006 er det Italia som stikker av med VM-pokalen, og nå har flatskjermene virkelig fått fotfeste i Norge. Salgsvinnerne er på 32 tommer, og det selges for første gang noen sinne over en halv million TV-er i året her til lands.

Hopper vi enda et par fotball-VM-er frem har vi altså kommet til årets mesterskap i Russland, og nå er folke-TV-en et sted mellom 55 og 65 tommer, og har UHD-støtte.

Powered by Labrador CMS