Produktspesialist Kenneth Vadset i Benum AS sier høyttalermerket Adamson i løpet av kort tid er blitt veldig viktig for selskapet. Foto: Stian Sønsteng

ADAMSON STORT FOR BENUM

– Adamson har i løpet av veldig kort tid blitt et veldig viktig merke for Benum, som gjør at vi kan vinne et anbud uten å måtte gå ut av huset.

Det sier Kenneth Vadset, produktspesialist, selger og en del av ledergruppen i Benum AS. Vi møter ham hos kanadiske Adamson Systems Engineering, under messen Prolight + Sound i Frankfurt, og innledningen på artikkelen er kjernen i et veldig langt svar på vårt første spørsmål:

– Hva betyr Adamson for Benum i dag?

– Jeg har arbeidet i Benum i drøyt fem år, og har bakgrunn som lydtekniker for blant annet Vamp, Helene Bøksle, Superfamily, Tone Damli og mange ulike artister. Etter hvert begynte jeg i et av de største utleiefirmaene i Oslo, og arbeidet der i fem år. Da jeg var på turné med Vamp, kom jeg i kontakt med Ronald Hernes i Benum da vi skulle ha noe trådløst utstyr. Så fikk vi litt fot for å arbeide sammen, og dessuten hadde jeg lyst på barn og familie – og ønsket derfor en jobb der jeg kunne være litt mer i ro i Oslo – etter mange år med turnévirksomhet. Jeg hadde etter hvert fått god produktkunnskap på det praktiske, innen mye ulikt utstyr, og det endte med at jeg begynte i Benum der jeg fikk ansvar for miksere og Shure-mikrofoner.

Adamson S10 er en såkalt Sub Compact Line Array. Foto: Stian Sønsteng.

Det vi manglet, var et høykvalitets høyttalermerke. Vi hadde riktignok merker som Genelec, Mackie og Renkus Heinz, men ingen store som var aktive med høyttalersystem for turnévirksomhet. Derfor gikk vi gjennom porteføljen, så på hva vi hadde, og hva vi ønsket oss. Da seilte det opp to-tre favoritter, og Adamson var én av disse. Vi har mange gode venner hos våre internasjonale leverandører, som Avid og Robb Allan. Han har blant annet turnert med Massive Attack og Coldplay, og nå under Prolight + Sound-messen er han i Sør-Amerika med Radiohead. Han anbefalte oss å snakke med Adamson, og under ISE-messen i Amsterdam i februar for tre år siden tok Roland kontakt med dem. Han fikk et høflig avslag, siden de allerede hadde en distributør i Norge. Da vi et par måneder senere møtte dem her i Frankfurt, la vi frem en strategi der vi fortalte dem at Norge er et stort marked med kulturhus, turnévirksomhet og utleieselskap. Vi la frem at Benum allerede hadde store merker som Shure, Avid, Neutrik og Allen&Heath, og er et selskap som tilbyr høy kvalitet. Da Adamson fikk se vår markedsplan, og hva vi ønsket å gjøre med merket deres, var det ingen tvil.

Full rigg i Oslo spektrum

To måneder senere installerte vi et stort lydanlegg i Olavshallen. Der hadde de hatt alle de profesjonelle merkene inne på demo, og hengt dem opp i lokalet. Da vi kom inn med Adamson, var de ikke i tvil om at de ville ha dette.

Siden den dagen har snøballen rullet. Det har tatt helt av, og Adamson er et fantastisk godt produkt å arbeide med. Riggsystemene er veldig bra, og lydkvaliteten er utrolig høy. Lydsignaturen er spesielt god, kjennetegnet av trykket i nedre del av mellomtonen, og et enormt «headroom». Høyttalerne har kevlar-element som er veldig stive, bra på anslaget og også i dypbassområdet.

Det vi manglet, var et høykvalitets høyttalermerke

Alt dette har gjort at vi har fått Adamson inn i de tekniske spesifikasjonene artistene ønsker seg når de skal spille konserter; blant de to eller tre merkene folk ønsker seg. Nå finnes det i Norge, det er tilgjengelig, og etterspørselen øker.

For eksempel ønsket Karpe Diem seg en stor Adamson-rigg da de skulle spille i Oslo Spektrum i fjor. Vi hadde ikke så mye i Norge, og overlot oppgaven til Lydkjelleren i Ålesund, som har relativt mye av S10-serien. Dette er Line Array-høyttalere med to 10-tommere og en firetommers diskant. Karpe Diem ønsket seg et større system, og det endte med at det hang 18 stk E15 Line Array-høyttalere på hver side i Oslo Spektrum, supplert med 72 S10-høyttalere samt 24 doble 19-tommers E219 dypbasshøyttalere.

Tilbakemeldingene var hinsides bra. Vi fikk hjelp fra den europeiske salgssjefen, Jochen Sommer, som har god bakgrunn fra å sette opp slike system. Vi samarbeidet også med franske DV2, som er et av de største salgsselskapene i Europa, og dro også veksler på det øvrige nettverket vårt for å få satt opp systemet på en optimal måte.

Karpe Diem spilte tre konserter i Oslo Spektrum, og én av dagene inviterte vi hele bransjen. Da var det 60-70 lydteknikere innom, og vi presenterte også mye av det andre utstyret vi leverer. Det var egentlig veldig kult! Vi ønsker å dele kompetansen vår, og mener dette er noe kundene setter pris på.

Kompletterer porteføljen

For oss komplementerer Adamson porteføljen, og gjør oss totalleveringsdyktige. Det er et dyrt merke, men folk betaler gjerne for å få god kvalitet når de skal ha det. Adamson er kompromissløse, og lager alt selv ved sin egen fabrikk i Canada – også høyttalerelement og magneter. Vi er veldig godt fornøyd med Adamson, og gleder oss til å se hva de kommer med i fremtiden, sier Vadset.

– Hvor stor markedsandel har dere fått med Adamson på de to-tre årene som er gått?

– Det er vanskelig å si, siden markedet er uoversiktlig. Folk holder kortene veldig tett til brystet, men vi vet at vi har tatt en veldig stor del av markedet, og er godt fornøyd. Konkurransen er stor, og dessverre for noen av våre konkurrenter kjenner de på dette, sier Vadset.

Adamson Systems Engineering ble etablert i 1983 av Brock Adamson, og har hovedkontor rett utenfor Toronto i Ontario. Det europeiske salgskontoret ligger i Hamburg.

– Merket har vært stort i Norge også tidligere. Dance With A Stranger turnerte med Adamson, og det var beryktet hvor bra det var. Man hører fort at det er en Adamson-rigg, med en veldig fet lyd. Det er veldig rått! sier Vadset.

Han sier Benum via sitt forhandlernett med Adamson i porteføljen kan vinne hele prosjekt, og at merket gjør at de kan legge inn et anbud på et kulturhus, en konsertsal eller en skole, uten å måtte gå ut av huset.

– Man får nå komplette systemløsninger via Benums produkter. Et system koster fra et par titusen-lapper til mange millioner kroner.

– Er det mulig å sammenligne Adamson med andre merker?

– Det er snakk om riktig høy kvalitet, som L-Acoustics og d&b audiotechnik, sier Vadset.

Svenske Lab.gruppen

Adamson lanserte for tre år siden S10. IS10 er en installasjonsmodell av denne. I fjor lanserte de IS7, med to sju-tommere og en tre-tommers diskant. Tilpasset disse er en 18-tommers dypbasshøyttaler, IS118, som er en kompakt kube på 50 centimeter hver vei. E-serien kom et par år før dette, og er ifølge Vadset en mye brukt turnéhøyttalere med blant annet 15 tommers høyttalerelement.

Man får nå komplette systemløsninger via Benums produkter

På ISE-messen tidligere i år lanserte Adamson frittstående høyttalere der du kan justere retningen på diskanthøyttaleren. Disse er basert på S10 og IS7, og heter IS10P og IS7P, der den siste bokstaven står for Point Source (punktkilde). Disse har samme bestykning som Line Array-høyttalerne, og ifølge Vadset svært høy utgangseffekt og god kvalitet.

– Disse kan brukes på en klubb, plasseres på scenekanten for å komplimentere hovedsystemet, eller som et alvorlig høyttalersystem på en mindre scene. Det er også flere turneer som går med de mindre kassene, sier Vadset.

– Adamson har ikke forsterkere?

– Per i dag er det forsterkere fra svenske Lab.gruppen som benyttes, med egne forhåndsinnstilte lydprofiler tilpasset Adamson i modeller som PLM12K og PLM20K. Vi kjøper disse fra Adamson, sier Vadset.

– Dere kan ikke levere hvilke forsterkere dere selv ønsker?

– Nei, det er spesifisert hvilke forsterkere som skal brukes.

– Hvis en kunde velger Adamson-høyttalere, kan de jo bruke de forsterkerne de selv ønsker?

– Det er jo bare en høyttalerplugg på baksiden, men vi ønsker at kvaliteten skal være høyest mulig, og vil ikke anbefale noen å kjøpe en dårlig motor til en god bil, sier Vadset.

Til toppen