Christian Nævdal i Elkjøp (f. v.), Øyvind Birkenes og Julia Grong i Airthings foran den nye inneklima-veggen. Foto: Stian Sønsteng

AIRTHINGS ER NAVET I ELKJØPS KLIMASATSING

Norske Airthings er kategorikaptein i Elkjøps nordiske satsing på inneklima. – Vi ønsker å starte en inneklimarevolusjon, sier Christian Nævdal.

Han er nordisk salgsdirektør for småelektriske produkter i Elkjøp, og vi møter ham i kjedens butikk ved Ullevål stadion i Oslo, som har vært pilot for det nye konseptet. Her har Airthings og Elkjøp i samarbeid laget en bakvegg som forklarer hva som påvirker luftkvaliteten i hjemmets ulike rom, hvordan denne måles, og hvilke produkter som kan forbedre denne.

– Vi har lenge arbeidet med inneklimaprodukter, men har slitt med å finne en inngang som gjør produktene spennende og interessante nok. Da Airthings kom på banen, med produkter som måler luftkvaliteten og stiller en diagnose, tilførte dette en ny vri som gjør det enklere å forstå hvor viktige disse produktene er, sier Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han mener Airthings er en spennende partner.

– Vi er blitt verdensledende innen smarte radonmålere. Nå arbeider vi med å bli det samme innen måling av innendørs luftkvalitet, og vi er allerede på god vei til å nå dette målet, sier daglig leder Øyvind Birkenes i Airthings.

Øyvind Birkenes i Airthings med Wave Plus. Foto: Stian Sønsteng.

Kjernefysikere bak

Airthings ble etablert i 2008 av tre kjernefysikere ved CERN, den europeiske organisasjon for kjernefysisk forskning.

– Dette var to nordmenn og én fra Brazil/Japan. De arbeidet med partikkelfysikk, og fikk ideen om at de elektronisk kunne måle radongass, som er den aller største kilden til radioaktiv stråling for oss mennesker, sier Birkenes.

Vi er snart 60 ansatte med over 15 ulike nasjonaliteter, det er om å gjøre å få de beste talentene

Tidligere måtte man bruke et profesjonelt selskap, eller kjøpe en sporfilmboks som ble sendt inn til en lab for å lese av resultatene. Airthings fant altså en elektronisk og umiddelbar måte å lese av radonnivået, og de bruker den samme teknologien i alle sine produkter. Selskapet byttet i 2016 navn fra Corentium til Airthings, all produktutvikling skjer fortsatt internt i selskapet, mens produksjonen skjer i Tunisia.

Fra venstre Airthings Wave (1.700,-), Wave Plus (2.700,-). Wave Mini (800,-) og Home (1.700,-). Foto: Airthings.

– Siden 2015 har vi seksdoblet omsetningen, og vi er store i USA, Canada og Norden. Det begynner også å skje spennende ting i Tyskland og Storbritannia. Vi er snart 60 ansatte med over 15 ulike nasjonaliteter, det er om å gjøre å få de beste talentene, og vi omsatte i fjor for over 100 millioner kroner. Målet er at vi skal nå 150 millioner i år, sier Birkenes.

– Har det at dere begynte med radonmålere gitt dere en fordel når dere har beveget dere over til måling av generell luftkvalitet?

– Radon er den mest komplekse delen av luftkvaliteten innendørs, og er det som gir størst skade. Bare i Norge er det i snitt én person hver dag som får lungekreft på grunn av radon, og i USA dør hvert år over 22.000 mennesker av lungekreft på grunn av radon. Dette er det veldig viktig å skape oppmerksomhet rundt, og vi har allerede arbeidet mye med dette. Når vi tar for oss resten av luftkvaliteten befinner vi oss nok et steg foran alle andre, sier Birkenes.

Julia Grong i Airthings og Christian Nævdal i Elkjøp sjekker luftkvaliteten ved Elkjøp Ullevål ved å vinke foran Wave Plus. Foto: Stian Sønsteng.

Den farlige radongassen

Slik forklarer han hva radon er:

– Radon er en radioaktiv gass som kommer fra grunnen, og stammer fra uran som finnes over alt på kloden. Denne siver inn i husene, og siden man ofte har tette hus samles gassen i huset. Gassen slipper ut alfapartikler som er veldig skadelig for lungevevet, som gjør at man får DNA-mutasjoner som igjen kan føre til kreft. Dette er den største årsaken til lungekreft blant dem som ikke røyker, sier Birkenes.

Nævdal forteller at Elkjøp i august vil begynne markedsføringen av kjedens klimasatsing, og sier de ikke vil drive skremselspropaganda.

– I et etablert marked kan man begynne å snakke mer om dette, som farene radon medfører, men for å øke kunnskapsnivået hos kundene vil vi i starten forholde oss til produktene som er relatert til sesongen man er inne i. Dette vil være et langt løp over flere år, og til slutt vil inneklimaproduktene være en del av melk og brød-porteføljen vår som bare ruller og går, sier Nævdal.

Wave Mini måler i sanntid TVOCs, temperatur og fuktighet, kan brukes alene eller med Wave Pluss eller Hub. Battritid: ti år. Pris: 800,-.

Han sier Elkjøp i sine kundeundersøkelser har erfart at det er lite kunnskap i markedet når det gjelder inneklima.

– Kundene sier at temperaturen er det viktigste for dem. Siden luften utendørs er så ren som her i Norden, tror mange at luften innendørs er det samme. Virkeligheten er en annen. Vi ønsker derfor å drive mye innholdsmarkedsføring for å gi folk mer kunnskap, og vi vil visualisere dette med både film og bilder. Det er feil å se på dette som en kampanje, siden vi er i ferd med å etablere et nytt nullpunkt for hva inneklima betyr. Herfra vil vi bygge kategorien videre, med løpende informasjon og markedsføring, sier Nævdal.

Enklere for kunden

Til høsten vil Elkjøp i sine markedsaktiviteter spesielt legge vekt på varmepumper, mens det til våren blir mer snakk om luftkvalitet.

– Når har vi den dårligste luften innendørs?

– Vanligvis om vinteren, siden man lufter mindre. Radon-nivået er ofte også høyere vinterstid, mens man til våren får pollenplager. I tillegg er det mange andre elementer som påvirker luftkvaliteten, sier Birkenes.

Julia Grong er ansvarlig for det nordiske markedet i Airthings, og har hatt ansvaret for utformingen av veggen som nå skal ut i Elkjøp-butikkene.

– Vi startet dette arbeidet før jul, og målet var å visualisere hva man kan gjøre med luftkvaliteten innendørs. Vi har snakket mye om radon, og kommunikasjonen vår har tidligere vært sensortung. Nå har vi ønsket å gjøre det enklere for kunden å forstå hva luftkvalitet er, hvordan våre produkter kan måle denne, og hva man kan gjøre hvis luftkvaliteten er dårlig. Dette ble en perfekt inngang for oss hos Elkjøp, sier Grong.

Vi har altså forsøkt å selge medisin uten å ha en diagnose på forhånd

– Tidligere har vi sagt til kundene at de burde kjøpe inneklimaprodukter, men de har kanskje trodd at de ikke hadde behov for disse. Vi har altså forsøkt å selge medisin uten å ha en diagnose på forhånd. Nå kan vi tilby Airthings’ luftkvalitetsmålere, og i mange tilfeller oppdager kundene at de har flere utfordringer hjemme; kanskje behøver de en avfukter i kjelleren og en luftrenser på soverommet, sier Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier det å måle luftkvalitet innendørs ikke er noe man gjør én gang, og så er man ferdig med det.

Airthings Wave Plus måler radon, i tillegg til karbondioksid (CO2) og flyktige organiske forbindelser (VOC), samt temperatur, lufttrykk og fuktighet. Pris: 2.700,-.

– Det er en pågående prosess, da inneklimaet kan variere veldig avhengig av årstid samt i ulike deler av boligen. Derfor anbefaler vi å sette opp Airthings’ luftkvalitetsmålere i flere rom, slik at man får en kontinuerlig overvåking og avdekket behovet over tid, sier Nævdal.

Han mener Airthings-veggen gjør kundereisen mye enklere.

– Tidligere var avdelingen for inneklima en hvit vegg med hvite produkter. Nå har vi fått smarthus-teknologi inn i kategorien, og en helt ny måte å kommunisere på, sier Nævdal.

Festet er magnetisk, slik at Wave Plus enkelt kan tas ned. Foto: Airthings.

Designprodukter kommer

– Når du ser på veggen dere har her ved Elkjøp Megastore Ullevål; er det noe som mangler på produktsiden?

– Produktene vi ser her bærer preg av en industri som stort sett har vært opptatt av funksjon, og i liten grad har vektlagt design. Nå ser vi derimot at leverandørene begynner å komme med produkter som skal kunne stå fremme hele tiden, sier Nævdal.

– Hvor viktig er denne satsingen for Elkjøp i Norden?

– Innen småelektriske produkter er dette en av våre største satsinger noensinne. Dette gjør vi sammen med leverandørene våre, som alle ønsker å bidra til at dette blir en stor kategori. Dagens marked er marginalt. Ambisjonen er ulikt i produktgruppene, men når det gjelder luftrensere mener vi at salget på tre år vil tidobles, fra 300 millioner til tre milliarder kroner i det nordiske markedet. Hvis vi her får vår normale markedsandel på 25 prosent i Norden, er det helt fantastisk. Da vil dette bli vår største kategori på husholdningssiden, sier Nævdal.

Han sier de internt i kjeden har fått ekstremt mye oppmerksomhet for inneklima etter at de begynte arbeidet med den nye satsingen.

– Mer eller mindre samtlige har fått en stor aha-opplevelse av hva inneklima faktisk er, hva det kan føre til, og hvordan man kan gjøre noe med det. Når vi som er i bransjen får slike opplevelser, kan man bare tenke seg hvordan markedet vil reagere. Vi forbereder oss på en liten tsunami av kunder som ønsker råd, veiledning og ikke minst hjelp til å løse deres problemer med inneklima. Elkjøp skal ikke kun selge produkter, men også tilby løsninger som gir en forbedret livskvalitet. Når vi snakker om inneklima, kan dette være så enkelt som å åpne vinduet, og vi vil også være den som formidler denne kunnskapen til forbrukerne, sier Nævdal.

Han anslår at rundt 200 butikker i Norden har den nye inneklima-veggen, i ulike størrelser. I dag er de fleste plassert i utkanten av avdelingen for småelektriske produkter, men stadig flere butikker vil få denne flyttet nærmere kassaområdet.

Øyvind Birkenes og Julia Grong i Airthings med Wave Plus og Wave Mini. Foto: Stian Sønsteng.

15 kilo luft hver dag

Birkenes sier statusen som kategorikaptein hos Elkjøp er viktig for Airthings.

– Dette er en stor avtale for oss, som gir oss en god dekning i Norden. Vi selger allerede bra her, men det er klart det er viktig å komme inn i så og si alle Elkjøps butikker, der vi får drive klimaseksjonen, sier Birkenes.

– Når kommer tilsvarende løsninger i andre marked?

– Vi har registrert at mange andre store kjeder har sett hva Elkjøp gjør, og vi arbeider allerede med både Tyskland og Storbritannia, sier Birkenes.

Airthings har kontorer i Chicago (USA), Quebec (Canada), München (Tyskland) og London (Storbritannia), men de aller fleste arbeider ved hovedkontoret i Oslo. Selskapet eies av de tre grunnleggerne, som fortsatt arbeider i selskapet, og private investorer, i tillegg til at alle ansatte har aksjer eller opsjoner.

– Hvordan oppleves interessen for produktene deres?

Mens man kanskje spiser én kilo mat hver dag, puster man hele 15 kilo luft

– Hvis man spør folk på gata, tenker de nok ikke så mye på innendørs luftkvalitet. De er kanskje mest opptatt av luften utendørs, men det som er tilfellet er at innendørsluften gjerne er tre til fem ganger dårligere enn ute. Dette kjenner folk lite til, men vi ser en økende bevissthet rundt dette. Etter hvert som man tar stadig bedre vare på helsen og spiser sunt, begynner man også å bry seg også om lufta man puster i. Mens man kanskje spiser én kilo mat hver dag, puster man hele 15 kilo luft, sier Birkenes.

Stadige oppdateringer

– I hvilken grad snakker Airthings’ produkter med andre smarthjem-produkter?

– Vi har allerede integrasjon med Google Home, IFTTT og Amazon Alexa, og dette vil bli stadig mer automatisert og enklere å sette opp for kundene, sier Birkenes.

Airthings driver også tjenesten radonmap.com, der hvem som helst kan se hvordan radonnivået varierer der de bor.

– I motsetning til tradisjonelle radonkart, tilbyr vi her ferske data fra våre enheter rundt om i verden, sier Grong.

– Radon varierer veldig mye over tid, faktisk fra dag til dag, sier Birkenes.

I appen kan man lese av luftkvaliteten som måles av Wave Plus. Foto: Airthings.

Han sier Airthings arbeider med å integrere nye datakilder i sine løsninger.

– Det kommer mye spennende. Hva er det som påvirker radonnivået, og hva gjør at luftkvaliteten generelt varierer så mye, er et par eksempler. Vi kommer nesten månedlig med nye oppdateringer og funksjoner i produktene våre, og gjør grundige analyser av dataene vi samler inn. Disse får kundene tilgang til. Produktene blir stadig mer interaktive, dataene samles i en skytjeneste, og via appen kan man både hente ut data fra våre og andre tjenester, samt få oversikt over, sammenligne og eksportere data og motta tips for å redusere luftfarer innendørs, optimalisere ventilasjon og spare strømutgifter, sier Birkenes.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2019, som ble distribuert 28. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen