AMBISJONER FOR MOBIL OG BRETT

– G Flex og våre andre nyheter innen mobil og nettbrett vil gi LG en høyere posisjon i det nordiske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier norsk salgsansvarlig Camilla Sjuve i LG Electronics. To drøye uker før mobilmessen i Barcelona, presenterte selskapet sin store og kurvede mobiltelefon G Flex under et arrangement i Oslo.

– G Flex er et symbolprodukt for LG, som viser at vi har teknologi ingen andre har både i forhold til skjerm og batteri. Teknologien bygger på G2-modellen, og viser våre konkurransefordeler i markedet. G Flex underbygger disse når vi kommer med massemarkedsmodeller i mindre størrelser, sier Sjuve til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun innrømmer at G Flex er et spesielt produkt på grunn av skjermstørrelsen på seks tommer, og fordi den er kurvet.

Med de produktfordelene vi nå tilbyr, i topp-, midt- og lavsegment, og ressurser vi ikke har hatt tidligere, ser jeg ikke bort fra at vi i 2015 lukter på en andreplass

– Markedet kommer nok til å bruke litt tid på å bli vant til denne fasongen, sier Sjuve.

– Hvilke ambisjoner har LG på mobilsiden i Norge?

Opp i segmentene

– Vi har høye ambisjoner. Det bærer produktene som har kommet det siste halvåret preg av. Tidligere var LG først og fremst produsent i lav- og midtsegmentet. Nå kommer vi med premiumtelefoner, og har i februar tre modeller i markedet. Vi kommer til å fortsette å produsere mobiler i toppklassen. Det kommer til å sikre oss en høyere posisjon her i Norden, sier Sjuve.

Hun arbeidet tidligere i Komplett, og begynte i LG for et halvt år siden. Selskapet har tatt noen grep på distribusjonssiden samt når det gjelder samarbeidet med operatørene, forteller hun.

– Da G2 kom var dette en veldig god anledning til dette, takket være spesifikasjonene den har. Tiden var inne til å etablere et bredere samarbeid for å gjøre produktene våre tilgjengelig for flest mulig, noe vi viderefører med Nexus 5 og de øvrige produktene vi lanserer fremover. Et tettere samarbeid med salgskanalene er viktig siden vi også gjør fremskritt på nettbrett-siden, disse tilhører mobildivisjonen vår i Norge.

Nettbrett viktig

– Er det mange nok som selger LGs mobiltelefoner i dag?

– Vi er fornøyd med distribusjonen, men har en jobb og gjøre i forhold til å etablere varemerket. Vi må legge stein på stein, og vil bruke 2014 til dette. Selgerne må bli vant til å selge produktene våre, sette seg inn i varemerket og bli vant til våre servicerutiner og vårt støtteapparat.

– Hva er den største utfordringen?

– Den er todelt; sluttkundene i Norge er ikke vant til å tenke på LG som et premiummerke, og her kommer investeringene fra vår side i år. Del to er det nevnte forholdet til salgskanalene, her vi må få informasjon gjennom til selgerne.

– Hvor viktig vil nettbrettene bli for dere?

– De kommer til å bli viktige. Vi har veldig tro på denne satsingen, og har kun hatt ett produkt i markedet; G-pad som er blitt veldig godt mottatt av testerne takket være at den hadde full HD-skjerm og en svært god batterikapasitet. Dette er to viktige spesifikasjoner for å lykkes i nettbrettmarkedet. I tillegg er vi svært konkurransedyktige på pris, og vi har høye ambisjoner.

Topp to i 2015

I Danmark og Sverige ligger LG på topp tre-lista over produsenter med Android-telefoner, i Norge og Finland på fjerdeplass etter Samsung, Sony og HTC.

– Hvor er LG i Norge om ett år?

– Vi skal i hvert fall være nummer tre. Med de produktfordelene vi nå tilbyr, i topp-, midt- og lavsegment, og ressurser vi ikke har hatt tidligere, ser jeg ikke bort fra at vi i 2015 lukter på en andreplass, sier Sjuve.

Hun har to medarbeidere på mobilsiden i Norge, en teknisk- og en butikkansvarlig, og mener dette inntil videre er nok.

– Målet er at vi skal vokse oss større, slik at vi trenger flere ressurser. Dessuten får vi solid støtte fra hovedkontoret i Sverige, sier Sjuve.

Powered by Labrador CMS