Bjørn Mangset, nordisk salgsansvarlig i Asko, viser fram selskapets nye serie Black Steel på EuroCucina 2018. Foto: Ola Larsson

ASKO CRAFT NÅ I ELEKTRONIKKHANDELEN

Asko viste fram sitt nye konsept Connect Life på EuroCucina, og forteller at deres Craft-serie har fått nytt design, og vil selges i elektronikkhandelen.

Tidligere har Asko Craft kun vært solgt i kjøkkenhandelen, men med lanseringen av det nye designet Black Steel kommer produktene også til å selges gjennom elektronikk-kjedene i Norden.

– Vi har gleden av å introdusere den nye Asko Craft-linjen med Black Steel, og det er ingen tilfeldighet at vi lanserer den nå, ettersom det er en stor trend i markedet med mørkere design, sier Bjørn Mangset, salgsansvarlig i Asko, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mangset forklarer at det er en stor endring i Asko i dag, sammenlignet med for fem år siden. Da solgte merket kun «våte» produkter, mens selskapet i dag har et fullsortiment med hvitevarer. Selv om det ikke er noen produksjon av produkter igjen i Sverige, jobber likevel 60 personer her med utvikling og design.

Når det gjelder oppkopling, kommer Asko til å lanserte konseptet Connect Life i løpet av 2019 i Norden

Blant nyhetene fra Asko på EuroCucina er en kommende sous-vide dampovn, og et bredere utvalg av integrerte modeller som for eksempel kjøl og frys. En detalj som nevnes på messen er at selskapets dampovner har en vanntank på hele 1,3 liter, ifølge selskapet selv det største på markedet.

Oppkobling og stemmestyring

Når det gjelder det smarte hjemmet, er Asko med på toget. I løpet av 2019 kommer de å lansere produkter med egen app og stemmestyring. Produktene som vises fram som nyheter på EuroCucina er forberedt for en Connected-modul.

Fredrik Lööf, global merkevareansvarlig i Asko, sier selskapet skal lansere sitt nye Connect Life-konsept i Norden i 2019. Foto: Ola Larsson.

– Når det gjelder oppkopling, kommer Asko til å lansere konseptet Connect Life i løpet av 2019 i Norden, og det omfatter alle kjøkkenprodukter fra ovn og koketopp, til vifte, oppvaskmaskin og til og med kjøleskap. Vi vil blant annet satse på hjelpevideoer som viser hvordan du tilbereder en rett på best mulig måte. Vi kommer dessuten til å ha en digital assistent, hvor du i stedet for å måtte styre smarttelefonen eller nettbrettet med klissete hender kan snakke direkte med assistenten for å få instruksjoner om hvordan du skal lage en rett, sier Fredrik Lööf, global merkevaresjef hos Asko.

Bjørn Mangset sier at når det gjelder fordelingen i markedsandeler mellom premium-merket Asko og Gorenje, er det omtrent 50/50 i Norge. I Sverige er andelen for Asko noe større, mens det er motsatt i Danmark.

Til toppen