Joacim Sverlinger (t. v.) med hodetelefonen AF240 til 2.500 kroner og Matt Rowett med øremonitoren AF1120 som koster 7.000 kroner. Foto: Stian Sønsteng

AUSTRALSK PROFFLYD FOR SKANDINAVIA

– Vi ønsker å overføre kredibiliteten vi har bygd oss opp i det profesjonelle markedet til forbrukermarkedet, fra midt- til toppsjiktet.

Det sier Matt Rowett i australske Audiofly. Han er salgsdirektør for Australia og Europa, og vi møter ham på IFA-messen i Berlin sammen med Joacim Sverlinger i Solipi, som representerer merket i Skandinavia.

– Vi retter oss mot forhandlere som ikke bare selger på pris eller volum, men viser lidenskap og ønsker å ha det gøy med lyd, sier Sverlinger.

Audiofly produserer hodetelefoner og øremonitorer for profesjonelle musikere, men har også produkter for forbrukermarkedet.

– Øremonitorene våre koster fra 100 til 700 USD, og vi benytter en multidriver-teknologi med presise lydsignaturer og en vakker klarhet. Denne er overført til en serie produkter for forbrukermarkedet, og teknologien blir designet og utviklet av oss selv i Australia, sier Rowett.

– Hvilke merker kan vi sammenligne dere med?

– I det profesjonelle markedet Shure, i forbrukermarkedet Bowers & Wilkins, B&O Play, NAD, Denon og Sennheiser, sier Rowett.

Sverlinger etablerte Solipi for et halvt år siden.

Øremonitor til 7.000,-

– Jeg arbeidet tidligere i Bose Corporation i nesten 20 år, inntil jeg sluttet for snart tre år siden. Men, jeg lengtet tilbake til bransjen, og har lett etter noe jeg ville ta tak i. Audiofly er et fantastisk selskap, med avslappede folk og en nostalgisk stil på sine produkter. Og, ikke minst, er det med min bakgrunn viktig at de står for lydkvalitet, siden jeg har stått i så mange år og snakket om nettopp dette, og at det ikke bare handler om mote og logoer, sier Sverlinger.

Han er en av to eiere i Solipi AB, de har startet opp et selskap i Norge sammen med Marianne K. Olsrud, og skal også etablere seg i Danmark.

Vi retter oss mot forhandlere som ikke bare selger på pris eller volum, men viser lidenskap og ønsker å ha det gøy med lyd

– Hvordan passer Audiofly inn i det norske markedet?

– Svenske og norske forbrukerne er ganske like. De stiller høye krav til kvaliteten både på lyd og produkt, premiumsegmentet kommer til å øke, og her passer Audiofly perfekt inn, sier Sverlinger.

Per i dag selges Solipi til Euronics, visse frittstående Expert-butikker og hifi-forhandlere.

– Hva koster produktene?

– Vår rimeligste ørepropp koster 400 kroner, mens de dyreste hodetelefonene i forbrukersegmentet ligger på 2.500 kroner. Audioflys profesjonelle produkter hadde vi egentlig tenkt å kun selge i musikkforretningene, men hifi-butikkene ønsket også å ta dem inn. Her har flaggskipmodellen AF1120, med seks balanserte element, en pris på 7.000 kroner, sier Sverlinger.

Til toppen