Administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia har fartstid i bransjen fra 1990, noe FilmNet-trollet på kontoret hans tyder på. Foto: Stian Sønsteng

AVTALEN KAN GJØRE STRONG STERKERE

– Avtalen med TCL om salg av Thomson i Norden representerer nye muligheter for Strong.

Det sier administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia.

 

– I 2008 var både det svenske og finske markedet digitalisert, og man var godt i gang i Norge. Etter en slik digitalisering kommer det en lavkonjunktur. Vi så derfor at vi måtte foreta noen organisatoriske endringer for å møte konkurransen, og satte derfor ut noen av oppgavene. Når det gjelder ettermarkedet hadde vi tidligere seks ansatte. I dag tas dette hånd om av Infocare, samtidig som stadig flere produkter blir byttet i stedet for reparert. Vi hadde også egne selgere, men sortimentet med mottakerbokser var for snevert til at vi kunne forsvare et eget salgskorps. I dag bruker vi distributører som har dedikerte selgere for våre produkter. Nå må vi se hva fremtiden vil bringe. Med 60-70 nye produkter innen TV, audio og video fra Thomson vil vi se på om vi igjen skal utvide vår egen stab, sier administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia.

 

Strongs europeiske hovedkontor ligger i Wien. Det nordiske hovedkontoret ligger i Ålborg i Danmark. For to-tre år siden var de 21 ansatte i Norden, i dag er de ti ansatte.

 

Force og Pace før Strong

Jensen begynte i bransjen i 1990, og har arbeidet både med Force og Pace – sistnevnte selskap ledet han fra 1996 til 1998. I 1998 begynte han med Strong i Norden.

 

– Det har vært 21 morsomme år. Jeg var med nesten fra starten da man begynte å selge parabolantenner, og har vært med på overgangen fra analog til digital kringkasting – til digitaliseringen av bakkenettet. Det har vært et marked i rivende utvikling, sier Jensen.

 

– Hvordan oppleves forskjellen mellom de nordiske land?

 

– Det er ingen stor forskjell. Hvis man ser på penetrasjonen av kabel-TV ligger denne på 50-60 prosent i alle landene, mens den er på 20-25 prosent for satellitt. Infrastrukturen er ulik, der Norge og Sverige er mer like – mens alt er mye enklere i Danmark der man klarer seg med bare åtte sendere i det digitale bakkenettet, sier Jensen.

 

Det er CA-modulene som har vært det viktigste produktet for Strong i Skandinavia de siste årene.

 

– For Strong-konsernet er mottakerboksene den desidert viktigste produktgruppen. I Skandinavia er vi nå digitalisert, og mange velger nå TVer med innebygde mottakere. Derfor er CA-modulene viktige her, sier Jensen.

 

Fortsatt bokser

– Hvordan ser dere for dere fremtiden for salget av separate mottakerbokser i Skandinavia?

 

– Det vil fortsatt være behov for mottakerbokser. Det kommer etter hvert nye tjenester fra distributørene, som klikkevideo (Video On Demand). Situasjonen blir kanskje at det står én mottakerboks i hver husstand, mens TVene i kjøkken, barnerom og kjellerstuer har innebygd mottaker, sier Ole Gunnar Ingul, markedssjef i Norge og Finland.

 

– Hvis Strong ikke hadde fått avtalen med TCL om distribusjon av Thomson-produktene innen TV, audio og video, hvordan ville fremtiden da sett ut for selskapet?

 

– Det er ingen tvil om at vi med hele Thomson-porteføljen får en ny mulighet til vekst, sier Jensen.

 

Han eier Plus Group Holding, som igjen eier 15 prosent av Strong Scandinavia AS. Strong International eier de resterende 85 prosentene. Strong International er eid av mangemilliardæren BassemDebs som eier 60 prosent av selskapet, mens de to topplederne eier 20 prosent hver.

 

Direkte på pall

– Hvordan vil dere løse logistikkutfordringene det medfører å få hele Thomson-sortimentet i porteføljen?

 

– Her står vi foran noen valg vi må ta sammen med kundene. Én løsning er seksmåneders prognoser der vi sikrer leveranser via lageret vårt i Ålborg. En annen er direkteleveranser fra Thomsons hovedlager i Polen, med kostnadseffektive modeller der produkter leveres på pall direkte til kundene. Vi ønsker at partnerne våre skal ha leveringssikkerhet, og på dette området har vi lang erfaring i selskapet, sier Ingul.

 

Når det gjelder ettermarkedet har TCL allerede en avtale med Infocare både i Norge, Sverige og Danmark.

 

– Kundene kan enten kontakte Infocare, eller de kan oppsøke butikken der de har kjøpt produktet. Avhengig av hvor man har kjøpt produktet og hvor stor TVen er, blir produktet sendt til Infocare eller reparert hjemme hos kunden, sier produktsjef Jesper Sørensen.

 

– Er Strong store nok til å håndtere et såpass bredt sortiment som Thomson representerer?

 

– Det er vi. Vi har muligheten til å trekke veksler på Thomsons sentrallager i Polen, og vil også bruke lagerkapasiteten vår her i Ålborg til å støtte de mindre radioforhandlerne og installatørene, sier Jensen.

 

Mikroanlegget Mic100 har toppmatet CD-spiller kompatibel med CD, CD-R, CD-RW og MP3. USB-port, digital FM-radio med 20 forvalg. Programmerbar CD-spiller, bass booster, toveis høyttalere, følsomt berøringspanel. AUX-inngang og hodetelefonutgang. Fjernkontroll. Pris: 900,-
Thomson S5 er en LED-belyst LCD-TV med full HD, 50Hz, RiksTV-godkjenning, 35mm dybde, TV-mottaker DVB-T/C med CI+, 2 HDMI, Mega Contrast, USB PVR og timeshift funksjon, hotellmodus. S5-serien kommer både i 19- og 22-tommer (pris: 3.000,-).
Til toppen