Bærbare datamaskiner trenger mer tilbehør

- For hver bærbare datamaskin bør man kunne selge to eller tre ekstra produkter, sier Guy Revis.

Uttalelsen er ikke overraskende, siden han er øverste sjef for Targus i Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA). Det amerikanske selskapet har spesialisert seg på nettopp tilbehør til bærbare datamaskiner. Siden bærbart tar over for stasjonært datautstyr, agerer Targus i en ekspanderende del av bransjen.

- Det er viktig at kunden får vite hva slags tilbehør hun eller han kan kjøpe til sin bærbare datamaskin. Derfor har vi i Targus utviklet en ny forpakning. Under CES blir denne vist frem for første gang, sammen med vår nye logo, sier Revis til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller at Targus var et lite selskap som har vokst raskt og blitt globale. Derfor trengte de en tydelig profil og et tydelig budskap.

- Kundene skal slippe å forholde seg til ulike forpakninger. For våre kunder i Skandinavia kan vi for første gang tilby svensk og norsk tekst på forpakningen. Logoen vår er også raffinert; den sorte fargen representerer kofferten til den bærbare datamaskinen, T-en er delt i to for å vise at vi står på to bein: vesker og tilbehør, sier Revis.

EMEA-sjefen innrømmer at han har vært delaktig i utformingen av ny profil.

Forpakning viktig

- Jeg kom fra Gillette, et selskap der forpakning betydde alt. Nå satser vi på å tilby våre kunder skreddersydde produktserier, med forpakning tilpasset deres konsept. Detaljhandelen skal få forpakninger som passer i butikken, som gjør det lett for forbrukeren å finne frem i hyllene. Vi har gjennomført undersøkelser i flere markeder, for å finne ut hvordan disse skal være, sier Revis.

Han understreker at synlighet og tilgjengelighet er viktig for handleren. Et stort produktutvalg betyr et stort tilleggssalg, mener han.

- Produktene må være utstilt i en logisk måte, der tilbehør til bærbart utstyr ikke er blandet med tilbehør til stasjonært utstyr. I dag selges det i snitt ett tilbehørsprodukt per bærbare datamaskin. Dette er vanligvis enten en koffert eller en mus, men det er ingen grunn til at det ikke skal selges begge deler, sier Revis.

Han mener enhver god selger må ta rede på hvorfor kunden kjøper datamaskinen, for å kartlegge hvilke andre produkter hun eller han kan ha bruk for.

Targus opererer i 150 land, og selskapet står i følge Revis står sterkt i alle de nordiske landene. Omsetningen i fjor økte med åtte prosent til 110 millioner euro.

Norden over snittet

- Norden er et av markedene der vi vokser raskest. Naturlig nok følger vi nøye med hvor mange bærbare datamaskiner som selges, og denne andelen er høyere i Norden enn snittet. Av antall solgte datamaskiner i Norge er 24 prosent bærbare, i Sverige 22 prosent. Det landet som topper statistikken er Sør-Afrika, med 35 prosent. Av alle bærbare maskiner, leveres 60 prosent med en koffert. Vårt marked er de resterende 40 prosentene, pluss dem som ønsker å bytte ut den medfølgende kofferten med en av bedre kvalitet, sier Revis.

Han forteller at den forventede stagnasjonen i salget av bærbare datamaskiner har uteblitt.

- Det er viktig å presisere at vi ikke bare selger mus, vesker og ekstra tastatur. Vi kan tilby en lang rekke produkter som gjør ting lettere, blant annet selger vi ergonomiske produkter. Vi vil ha samme profil som BMW, og en av designerne våre kommer fra bilindustrien. Vi satser på kvalitet, og fabrikkene våre har en kvalitetsansatt for hver tiende som produserer. Derfor er ikke prisene våre de laveste, men alle PC-veskene våre har livstidsgaranti og vi har vært lite retur, sier Revis.

Powered by Labrador CMS